Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Si tot canvia, com s’educa? Famílies educativament útils per al segle XXI

    Jaume Funesmaig 18, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Funes és psicòleg, educador i periodista

    La setmana passada vaig tenir xerrada a Olot, a l’espai d’intercanvi educatiu de les associacions de pares i mares del municipi. El tema va ser el que porta per títol aquest article.

    Es tractava de recordar que els fills i filles tenen el dret a ser educats, de posar de manifest que, al igual que el món, l’educació és acceleradament canviant i a vegades necessitem trobar respostes als desconcerts educatius que sovint ens envaeixen. Per a la majoria de pares i mares aquests temps són això: temps de desconcerts educatius. De vegades d’insatisfaccions, de preguntar-se com ocupar-se adequadament dels fills. Tothom vol ser bona mare, bon pare però no sempre tenim la seguretat de saber com fer-ho. No és que siguin temps millors ni pitjors que uns altres. Simplement, els vivim com més complicats, amb majors incerteses. Tendim amb facilitat a demanar manuals en lloc de observar, pensar i compartir.

    Un primer grup de desconcerts neix perquè sembla que ja no és clar on s’educa i on no. A més, perquè els dogmes conservadors dominants posen un gran interès en que sigui la família, mentre alguns pares que no tenen clar perquè van començar l’aventura de tenir criatures pretenen delegar a l’escola o a qui sigui l’educació. Mai ho ha estat, però ara ja no es pot reservar l’espai de l’educació per a la família ja que nois i noies creixen, evolucionen submergits en influències múltiples (la nostra opinió sempre pot ser contrastada amb un web que diu el contrari). Els seus pares o els seus mestres, les persones adultes importants en la vida d’un nen, tenen ara altres papers com, per exemple, aconseguir que integrin en les seves vides els estímuls i les influències que vénen de fora, mitjançant l’afecte i la seguretat que proporciona la vinculació, el demostrar-los que formen part de les nostres vides. Inevitablement, les formes i els continguts de l’educació es modifiquen i s’amplien. Aprendre a educar avui requereix buscar altres suports, compartir angoixes familiars.

    Altres desconcerts tenen a veure també amb la societat de la informació, globalitzada, multimèdia, en xarxa, complexa i acceleradament canviant, en la que s’educa, s’aprèn, s’ensenya de diverses i múltiples maneres. Els nens i nenes necessiten altres formes d’educació. Per contra, a l’escola i a casa, volem proteccions, tuteles. Assistim a un ressorgir de velles idees educatives, a frases i conceptes gastats, usats sense matisos (mèrit, esforç, limitis, protecció, etc.), a acusacions sobre allò que uns o altres haurien de fer i no fan (l’escola acusa a la família i aquesta a l’escola, les dues solen culpar a les administracions) a deixar totalment en mans d’uns altres l’educació dels fills i filles. No queda més remei que recordar que seguim educant per a que siguin persones autònomes, lliures, felices i que això comporta descobrir, experimentar… acompanyats.

    També ens ha donat per anar per feina i accelerar aprenentatges i exigències, escolars i extraescolars. Curiosament una societat en la qual divertir-se, passar-ho bé, és un dels seus déus es tendeix a privar els nens i nenes d’un dels aspectes més centrals de les seves vides: el joc. Es nega a aquesta part de la seva vida el contingut educatiu o es defineix, de nou, amb estereotips poc vàlids (sedentari, passiu, individualista, consumista, etc.). En lloc de mantenir allò que la comunitat educa (la ciutat educadora), que s’ensenya i s’aprèn a llocs i espais diferents, només pensem en escolaritzar i escolaritzar. Però els nois i noies d’avui necessitem quelcom més que una escola.

    No podem oblidar que, en les nostres societats injustes, la pobresa la paguen de manera especial els nens i nenes perquè s’empobreixen les oportunitats educatives. I això pot passar a totes les famílies i afecta a tots els infants, també als de les famílies que encara no són pobres. A més, subsistir avui suposa treballar més hores i tenir menys disponibilitats per ocupar-se dels fills. Ocupar-se de la infància avui requereix pensar en tots els nens i nenes del nostre entorn. Acceptar que tots eduquem i tots podem aportar alguna cosa en l’educació d’un nen.

    Entomar els desconcerts suposa repensar les formes d’educar, acceptar que es produeix al llarg de tot el seu temps vital, de tot el dia, de tota la setmana. Que educar té a veure amb conviure amb els altres, necessita de la presència -sovint en la distància- de persones adultes que donen seguretat i estímul, però també s’educa davant d’una pantalla o en la connexió on line que permet mirar el món per altres finestres diferents de les de casa o l’escola.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Agressió ultradretana a menors per anar a una Trobada d’Escoles en Valencià
    Next Article Per què l’escola es resisteix a treballar en xarxa?
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}