Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán

    Demagògia a temps complet

    Xavier Díez

    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu

    Ferran Aquilina, Adelina Escandell, Laia Lázaro, Quim Lázaro i Montse Vallès del Grup d'Educació de RELLA

    Com parlar amb una persona que creu en teories de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Si un dia la ultradreta governa l’educació

    Opinió
    Si un dia la ultradreta governa l’educació

    Si un dia la ultradreta governa l'educació, no tot estarà perdut. La història ens ha ensenyat que l'educació sempre ha estat un camp en el qual es conrea la memòria democràtica i es practica la resistència
    Francesc  Imbernon i Jaume Martínez Bonafémarç 17, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Reunión en Madrid de líderes de la extrema derecha europea | X/@MLP_officiel
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!



    Imaginar un sistema educatiu sota el mandat de la ultradreta no requereix un exercici extrem d’especulació. La història i l’actualitat ens han donat suficients pistes sobre el que ocorre quan governs amb aquestes idees prenen el control de l’educació pública. En aquest context, els sistemes educatius es veuen sumits en una transformació radical: una educació restringida, ideologitzada i sotmesa als interessos del mercat. No obstant això, el més alarmant és que, sota la ultradreta, l’educació deixa de ser un dret fonamental, per a convertir-se en un privilegi exclusiu d’uns pocs. En aquest model, la formació crítica és vista com una amenaça, i la desigualtat s’institucionalitza com una norma acceptada, sense qüestionaments.

    Sota el discurs de la “llibertat educativa”, que la dreta utilitza amb freqüència, la ultradreta deslliga un atac encara més sistemàtic a l’educació pública. El que es presenta com un acte de “llibertat” en realitat és un eufemisme utilitzat per a desmantellar el sistema d’ensenyament públic. L’objectiu és afavorir la proliferació de models educatius privats, on l’accés a una educació de qualitat dependrà directament de la capacitat econòmica de les famílies. Aquest tipus de propostes, desvien fons públics cap a institucions privades i religioses, deixant a l’educació pública a la vora del col·lapse financer. En aquest model, els nens i nenes de famílies acomodades podran assistir a col·legis d’elit, amb una educació diferent i abundant infraestructura, mentre que els sectors més pobres de la població es veuran atrapats en escoles públiques cada vegada més precàries, sense recursos ni suport per part de les administracions.

    En un govern ultradretà, el sistema educatiu deixa de ser un espai on es fomenti el pensament crític i es converteix en un camp de batalla cultural

    Però l’atac a l’educació no és només de caràcter econòmic, sinó també profundament ideològic. En un govern ultradretà, el sistema educatiu deixa de ser un espai on es fomenti el pensament crític i es converteix en un camp de batalla cultural. En aquest escenari, els avanços socials i les lluites pels drets humans es veuen reduïts o directament eliminats dels programes educatius. Temes com la diversitat de gènere, el feminisme i la història dels moviments socials són considerats tabú, i el seu tractament és censurat o distorsionat sota l’excusa d’evitar “l’adoctrinament ideològic”. Les lleis contra la “ideologia de gènere” i l'”adoctrinament esquerrà” eliminen qualsevol contingut que desafiï les estructures de poder tradicionals, privilegiant en el seu lloc narratives nacionalistes, conservadores i dogmàtiques. En lloc de qüestionar les injustícies històriques, els currículums escolars es reescriuen per a exaltar valors com el patriarcat, la moral cristiana conservadora i el “gloriós passat” de la nació, mentre que s’invisibilitzen les lluites populars i els avanços socials que han estat fonamentals per a la humanitat, com la lluita pels drets civils, laborals o de les minories.

    Una de les conseqüències més alarmants d’aquest atac ideològic és el ressorgiment del negacionisme científic. Sota el control de la ultradreta, temes de vital importància com el canvi climàtic poden ser minimitzats o fins i tot negats dins dels programes educatius. En aquest model, la ciència i el coneixement rigorós se subordinen als interessos de grans corporacions empresarials, deixant de costat l’educació ambiental i les polítiques públiques que busquen mitigar els danys al planeta. En lloc de formar ciutadans informats i compromesos amb la justícia social i ecològica, el sistema educatiu sota la ultradreta busca modelar consumidors acrítics, disposats a ser part d’un sistema econòmic que no qüestionen, sense importar les conseqüències socials i ecològiques que això comporta.

    El sistema educatiu sota la ultradreta busca modelar consumidors acrítics, disposats a ser part d’un sistema econòmic que no qüestionen

    A més d’aquests canvis en els continguts educatius, l’atac al professorat seria directe i frontal. La ultradreta ha demostrat, històricament, una desconfiança profunda cap als educadors, als qui voldria com a aliats de la tradició conservadora i tem com a propagandistes del progressisme antiautoritari. En aquest escenari, s’impulsen mesures per a precaritzar el seu treball, afeblint els seus sindicats i sotmetent-los a un control rigorós per part del govern. El professorat es veuria forçat a ajustar-se als dogmes del règim, sota l’amenaça de sancions, acomiadaments o, fins i tot, represàlies legals. A més, es fomentaria la vigilància a les aules, encoratjant denúncies contra aquells docents que toquin temes relacionats amb drets humans, equitat o història crítica. El “neutralisme polític” es convertiria en un mandat obligatori, però en la pràctica significaria que el professorat hauria de callar davant les injustícies socials, econòmiques o polítiques, promovent una visió uniforme i alineada amb els interessos del règim en lloc d’una educació plural i crítica.

    Aquesta repressió no es limitaria a les escoles d’educació bàsica, sinó que també aconseguiria a les universitats. Les universitats públiques, que han facilitat històricament espais de pensament crític i de recerca independent, serien severament afectades per aquest tipus de governs. Les retallades en el finançament de la ciència i la cultura serien dramàtics, privilegiant àrees de coneixement que beneficiïn directament al sector privat, mentre que s’eliminarien àrees de recerca que fomentin el qüestionament o la reflexió crítica. Les humanitats, les ciències socials i les arts serien deslegitimades, i s’imposarien noves formes de censura sobre l’art, la literatura i la creació intel·lectual en general.

    Es fomentaria la vigilància a les aules, encoratjant denúncies contra aquells docents que toquin temes relacionats amb drets humans, equitat o història crítica

    Un sistema educatiu sota el domini de la ultradreta seria profundament desigual, adoctrinat i al servei de les elits econòmiques i polítiques. L’educació deixaria de ser un dret de totes i tots i es convertiria en una eina de control ideològic i econòmic. La pedagogia crítica se substituiria per la por, la diversitat per l’homogeneïtat imposada i la justícia social per un individualisme feroç i excloent.

    Però si un dia la ultradreta governa l’educació, no tot estarà perdut. La història ens ha ensenyat que l’educació sempre ha estat un camp en el qual es conrea la memòria democràtica i es practica la resistència. En cada aula, en cada professor o professora que desafia el silenci imposat, en cada estudiant que s’atreveix a qüestionar, en cada context sociocomunitari que lluita per la convivència en igualtat, s’obre una petita escletxa d’esperança.

    La defensa d’una educació pública, laica, inclusiva i emancipadora no és només una qüestió pedagògica, sinó una lluita política essencial per al futur de la democràcia. És una lluita que hem de continuar, amb perseverança i determinació, sense descans ni confiança, sabent que només a través de l’educació crítica i emancipadora podem protegir els nostres drets i la nostra llibertat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents Educació pública opinió ultradreta
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Pòdcast
    Jordi Nomen: “L’emoció és la base de l’aprenentatge”
    Next Article
    Opinió
    L’educació emocional a les aules: la clau pel desenvolupament complet i benestar dels infants  
    Francesc  Imbernon i Jaume Martínez Bonafé

    Professor jubilat de la Universitat de València i catedràtic de la Universitat de Barcelona

    Related Posts

    Anàlisi
    Els 10 articles més llegits del curs 2024/25

    juliol 31, 2025

    Opinió
    Gràcies, català

    juliol 29, 2025

    Opinió
    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    juliol 25, 2025

    1 comentari

    1. Joel on març 23, 2025 8:43 am

      I si el problema, precisament, no és que l’ultradreta governi l’educació, sinó que la desmantelli?

      Potser l’article erra del tot perquè parteix d’una premissa errònia. Ja no són feixistes d’arrel col·lectiva. Han abraçat descaradament l’individualisme neoliberal. Pensem l’ultradreta com als nacionalsocialistes del segle passat i tot i ser el mateix, han mutat cap a nacionalneoliberalistes. Compte!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}