Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Sinónimos’ i ‘Monos’

    Jaume Celafebrer 27, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Sinónimos’

    Inquietant, dramàtica, còmica, descriptiva, filosòfica, lluminosa, fosca, estranya, imprevisible, reflexiva, fascinant… Ras i curt: inclassificable.

    Sinónimos, del director israelià Nadav Lapid, que va guanyar l’Os d’Or al festival de Berlín, mereix tots aquests adjectius i molts més. No es pot resumir l’argument, hi ha molts replecs, moltes qüestions obertes, molts interrogants. Tot i això ho intentaré: un noi israelià arriba a París. No en sabem res d’ell. Entra dins d’un pis amb moltes habitacions que et fa pensar en L’últim tango a París. Es despulla com despullada està la casa que l’acull. Li roben el poc que porta i es queda indefens –la seva nuesa física és més que una nuesa física– en una ciutat on no coneix  ningú.

    Una parella de veïns el troben l’endemà dins la banyera, mig congelat. El porten a la seva habitació i intenten reanimar-lo. Mirades, atracció, primer contacte físic en una pel·lícula on el cos té molta importància. La parella et fa pensar en els protagonistes de Soñadores. Es fan càrrec d’aquest noi que després anirem sabent que fuig d’Israel, d’un Estat que detesta, d’un Estat militaritzat i que té França idealitzada.

    No tardarà gaire a descobrir que el joc d’identitats el situarà en un mar de contradiccions. París no és el París que ell somia. Per arribar-hi ha abandonat la seva llengua, passeja per la ciutat mirant a terra i repetint les paraules franceses que aprèn en el diccionari de sinònims que és la primera cosa que s’ha comprat. Té contactes amb la seva ambaixada, fa d’actor porno –quina escena tan impressionant la que recull la sessió de fotografies que li fan–, assisteix a classes per immigrants que volen la nacionalitat –un altre gran moment–, es troba amb el seu pare, fa l’amor… L’origen i el destí imposen les seves condicions i ell no sap cap a on adreçar la seva vida.

    Cal destacar el treball de Tom Mercier, la seva primera pel·lícula, com exposa el seu cos a la mirada de l’espectador sense cap impediment, amb una naturalitat extraordinària.

    Cal anar preparats per veure aquesta pel·lícula, perquè no acabes de saber mai què estàs veient. I surts del cine amb la sensació que has viscut una gran obra que mereix ser revisada més vegades per anar descobrint totes les capes que té. Per mi, una de les pel·lícules de l’any.


    ‘Monos’

    En els westerns el paisatge es converteix en un personatge. També passa en segons quines pel·lícules de terror. A Monos, del director Alejandro Landes, la selva és un personatge d’una ambigüitat evident. Per un costat és d’una bellesa que et fa sentir petit, minúscul i per l’altre mostra l’aclaparament de la seva exuberància, la pèrdua de qualsevol punt que ens orienti. Però tenim altres personatges de qui no en sabem gairebé res. Un grup d’adolescents comandats per un guerriller que viuen mig abandonats i que han de tenir cura d’una hostatge, una doctora de qui tampoc en sabem gaire cosa. Soldats infantils, molt joves que obeeixen ordres d’un oficial que els visita de tant en tant. Tot i aquesta manca d’informació, de context podem endevinar que provenen dels grups guerrillers colombians que es van enfrontar amb l’exèrcit del seu país. Personatges sense història i sense futur i amb un present que sembla  més aviat un malson.

    Algú amb encert ha relacionat aquesta història amb El senyor de les mosques, de William Golding –que vaig llegir fa molts anys i que no he oblidat potser perquè en vaig fer un treball a COU– i té una bona part de raó. En les dues obres trobem la  necessitat de rituals que cohesionin el grup i la violència que es va manifestant lentament. Escenes oníriques i l’esperança d’una redempció que no arriba i que quan ho fa porta armes a les mans. I també se l’ha relacionat amb El cor de les tenebres, de Conrad. Un viatge cap a un d’aquests inferns que els éssers humans sabem crear amb tanta precisió. I ens enduem al carrer la mirada de la guerrillera que detenen, un interrogant sobre el seu futur.

    I una gran banda sonora, molt ajustada a les imatges que veiem.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La participació dels infants i adolescents, tema emergent de ciutat
    Next Article
    Actualitat
    L’abandonament escolar torna a créixer coincidint amb la millora de l’economia
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}