Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Smilemundo o com educar en el canvi social

    Ana Basantajuliol 26, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Smilemundo és una organització nascuda a Barcelona el 2011 que aporta eines educatives, tecnològiques i creatives per promoure valors socials. Recentment, ha guanyat el certamen internacional Erase Indifference Challenge organitzat per l’Auschwitz Pledge Foundation gràcies a un nou joc interactiu que recrea mecanismes de discriminació i alerta sobre la indiferència.

    Es tracta d’un projecte que es desenvoluparà en els pròxims mesos amb el finançament obtingut i que enfatitza en els primers símptomes de la discriminació. La directora i fundadora de Smilemundo, Aleksandra Zemke, assenyala que és “una experiència social gamificada que recrea els mecanismes de discriminació perquè puguis sentir com se sent ser minoria o pots sentir com ser sent ser un perpetrador o una persona indiferent”.

    “Tenim més de 10 anys d’experiència en educació per al canvi social. Hem fet tallers a Espanya, Polònia, Xile, Holanda, Sri Lanka… i hem vist que les arrels de la discriminació són les mateixes”, afegeix Zemke.

    El projecte d’educació antidiscriminatòria, un dels quatre guanyadors de les prop de 120 iniciatives que es van presentar a concurs, vol mostrar els riscos de ser indiferent davant les injustícies per posar en valor “el poder de la teva veu, el poder que tens per protegir les minories discriminades”.

    “Dissenyarem un joc que recrearà els mecanismes de discriminació, sense que l’alumnat sàpiga que ho estan recreant”, remarca Zemke, i és que un dels objectius de Smilemundo és introduir en la història contemporània el paper de les migracions, les minories i els drets de les persones tradicionalment invisibilitzades, com les dones o el col·lectiu LGTBIQ+, sota el convenciment que la identitat europea no es pot construir d’esquena als moviments socials.

    Història i Ciències Socials

    En aquest sentit, l’organització treballa en la posada en marxa del projecte ‘Digital Historytelling’ (DIGHIST), juntament amb la Fundació Escola amb Classe, de Polònia, i la Fundació Rei Balduí, de Bèlgica. Les tres entitats han rebut finançament de la Unió Europea per elaborar un conjunt d’eines digitals dirigides a facilitar la feina dels docents d’Història i Ciències Socials. El projecte està dirigit a alumnes d’entre 12 i 16 anys.

    A DIGHIST hi ha material sobre els totalitarismes a Europa, per exemple, i sobre les migracions. “Ens interessa treballar amb docents d’història que busquen eines innovadores per treballar a l’aula i, després, deixar-los el material per a ús obert”, indica Zemke.

    Un altre projecte és Fake kNOw More, de la mà de la Fundació Escola amb Classe com a organització líder i les associacions AdFaber de Romania, FakeScape de la República Txeca i Demagog de Polònia. Les entitats volen treballar directament amb el personal educador de centres terapèutics, centres comunitaris, entorns educatius informals i escoles, per dotar-les de materials i eines formatives amb les quals treballar amb joves en situació de vulnerabilitat.

    Matemàtiques i rols de gènere

    L’origen d’aquestes sensibilitats per educar tenint en compte les persones que pateixen discriminació, però, té a veure amb l’aprenentatge de matemàtiques. Van constatar, en un programa conjunt amb entitats de Polònia, Irlanda i Holanda, que calia reorientar la manera en què aquesta matèria s’havia impartit tradicionalment, allunyant-la d’un enfocament més teòric i abstracte, per apropar-la a l’economia del dia a dia.

    El projecte de matemàtiques volia resoldre problemes de la vida real i així, per exemple, van veure que, en elaborar el pressupost d’una família, els rols de gènere estaven molt més marcats en alguns països que en altres, tot connectant amb qüestions locals i de l’entorn de l’alumnat. I van voler anar més enllà.

    “Fins i tot en aquest tema vam veure que hi havia moltes diferències d’aprenentatge: en calcular el pressupost de la família, el que es dissenyava a Polònia semblava discriminatori a Espanya, segons si la figura principal era el pare o la mare. Fins i tot en les matemàtiques ens costava trobar aspectes comuns per aplicar als països europeus”, recorda Zemke.

    “Tenim molt bona relació amb els socis amb els quals treballem. Vam anar aprenent i vam decidir usar les eines digitals també. La covid ens va inspirar per crear més contingut interactiu. Vam estar mesos per arribar a dissenyar-ho. La història d’Espanya, per exemple, explicada des d’Europa no semblava acceptable”.

    Les identitats i les realitats, remarca, estan plenes de complexitats i és per això que, en l’actualitat, Smilemundo està enfocada en el tema de les minories, la discriminació i la història contemporània europea, per mostrar-les de manera creativa, didàctica i eficaç.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    discriminació història minories recursos didàctics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Barbie i Oppenheimer
    Next Article
    Entrevista
    Magalí Homs: “El foment del gust lector dura tota la vida escolar”
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Anàlisi
    Memòria gràfica de la Segona Guerra Mundial

    maig 26, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}