Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Com s’oculta la problemàtica de les ràtios a les escoles?

    Neus Giménez Turfebrer 8, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Després d’una setmana amb la campanya activa de la FaPaC “Abaixem les ràtios” per demanar abaixar la ràtio a 20, el Departament d’Ensenyament només ha contestat que no hi ha massificació i ha recordat que la ràtio mitja per aquest curs és de 22,2 a Infantil i de 22,4 a Primària, utilitzant la trampa lògica de les mitjanes.

    Sempre es conta l’acudit, en aquest sentit, que una persona té dos pollastres i una altra no en té cap, la mesura és que cadascú té un pollastre quan en realitat la meitat de les persones no en té cap de pollastre.

    En el cas de les ràtio el que es fa és juntar totes les dades hetererogènies i fer la mitjana pura, amb la qual cosa moltes de les àrees menys poblades de Catalunya es barregen amb les que estan massificades, o àrees molt diferents entre sí es barregen amb les dades, així es dilueix el problema barrejant allò bo amb allò dolent. Un exemple és la taula de nota de premsa del 17 març 2016, prèvia a la matrícula.

    La taula mostra només la ràtio de P3 i 1r d’ESO i l’orienten a la millora de ràtio, minimitzant el problema dels anys anteriors.

    La manera correcta és aconseguir que donin les dades de manera que es puguin trobar les problemàtiques o que les dades siguin el més significatives possibles. Per això s’acostumen a mostrar orientats o distribuïts segons la zona, o segons el nombre de casos on es produeix el problema que es vol estudiar.

    La ràtio acostuma a mostrar els problemes següents:

    • Escoles gueto
    • Massificació en escoles (amb tot el que comporta)
    • Ocultació de manca de recursos, sobretot en escoles amb USEE (Unitats de Suport a l’Educació Especial).
    • Mala planificació escolar

    Les dades de Ripollet per a l’escola pública a primària per a l’any 2016-17 (dades de setembre de 2016):

    El color vermell indica un grup amb «bolet» (un grup addicional improvisat per encabir la demanda d’alumnes existent en una determinada escola). El color groc indica que aquest curs supera la ràtio 25.
    La columna «Ofe» indica l’oferta d’alumnes per al curs. La columna «Mat» indica els matriculats per al curs.
    El primer “total” indica el total ofertat, i el segon el total matriculat.
    La fila de “Ràtio” de sota indica la ràtio mitjana per curs i la columna ràtio, la ratio mitjana per escola.
    La fila “Nº esc >25” representa el nombre d’escoles en el curs que té ràtio més gran que >25.

    La mateixa taula, però sense l’escola Tiana, que té la ràtio més baixa.

    Les mateixes dades, però resumint-les tenim la següent taula:

    La columna «Alumn+» indica el nombre d’alumnes de més que té aquella escola dels que hauria de tenir, atès el seu disseny. La columna «Curs> 25» indica el nombre de cursos que té ràtio per sobre de 25.

    Observant aquestes dues taules veiem el següent:

    • La ràtio a Ripollet per escola pública a primària és 24,94, gairebé 25. Si eliminem l’escola Tiana, que és molt diferent, passa a ser 25,44, superior al límit de 25.
    • L’Anselm Clavé té la major ràtio, de 25,9, a més té 8 cursos que superen els 25 alumnes.
    • L’Enric Taché té 3 bolets i és la segona més massificada, amb 25,8. A més, té 92 alumnes, gairebé un clicle més repartit per aquestes escoles, això afegit al fet que té una USEE. Aquí la planificació ha estat dolenta i s’ha permès massificar més del que tocava, ja que la resta d’escoles de mas de una línia només tenen un bolet.
    • El Tiana està infrautilitzat. La problemàtica d’aquesta zona a Ripollet fa que el Tiana tingui unes ràtios fantàstiques, quan la resta d’escoles estan suportant la massificació. Aquí es detecta una altra mala planificació. Bé per l’elecció de la construcció, bé per definició de zones, bé per no obligar a famílies en matrícula oberta amb possibilitats d’anar-hi allà per tal de no massificar a la resta.
    • 6 de les 8 escoles públiques superen la ràtio de 25.
    • Tres cursos superen la ràtio de 25.
    • Si s’elimina l’escola Tiana de la distribució per ser una escola molt diferent en matrícula, tenim 6 de 7 escoles amb ràtio major de 25. També 7 cursos amb ràtios més grans de 25, i 2 d’aquests amb ràtios de 26. Amb un total de 216 alumnes de més que suporta el total de les nostres escoles.
    • Sense comptar el Tiana, hi ha 235 alumnes de més que superen la ràtio base a la resta d’escoles públiques, això equival a una línia completa més  (225).

    En conclusió, Ripollet està lluny de les mitjanes de Catalunya i supera la ràtio de 25 en pràcticament totes les escoles i cursos, per tant, està massificada. La planificació no ha estat adequada deixant una escola infrautilitzada i soportant la resta d’escoles l’equivalent a una línia sencera.
    Tot això, unit a la manca de recursos humans que han provocat les retallades, fan que la nostra Primària sigui molt més feble i que els nostres fills tinguin una educació de menys qualitat. Així que pensin com estaran a la secundària.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Canvi a la Selectivitat de 2017: en l’examen de modalitat es redueixen les assignatures per escollir
    Next Article
    Opinió
    La ‘Unitat 0’ a la formació d’adults: conèixer l’alumne perquè aprengui millor
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}