Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Tanca una altra escola per la baixa natalitat

    Ana Basantafebrer 3, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Twitter Escola del Carme
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Escola Nostra Senyora del Carme, ubicada al districte de Sants-Montjuïc de Barcelona, ha comunicat al Consorci d’Educació de Barcelona que cessa la seva activitat i no continuarà el curs vinent a causa de la pèrdua d’alumnat. Aquesta setmana, la direcció del centre i el Consorci ho han explicat a les famílies, tot informant del procés de reubicació de l’alumnat.

    Es tracta d’una nova escola concertada que, a causa de la caiguda demogràfica i la competència de l’escola pública, es veu obligada a tancar o bé a passar a la xarxa pública. En els últims cinc anys, l’escola concertada catalana ha perdut 15 centres a Barcelona i altres ciutats catalanes.

    L’Escola Nostra Senyora del Carme està situada a l’avinguda Madrid 214 i al carrer Vallespir 79. Disposa d’una sola línia i compta amb 185 alumnes, repartits entre 55 a educació infantil (15 a llar d’infants i 40 a infantil) i 130 a primària.

    El centre es va fundar l’any 1927 gràcies a la vocació educativa de la seva fundadora, Elena Girol. Es va consolidar després de la Guerra Civil i va esdevenir un referent del districte. L’any 1970 va passar a ser mixta i el 1982 es van ampliar els espais obrint el Parvulari al carrer Vallespir.

    Projecte inviable

    Segons ha explicat el Consorci, el centre educatiu fa temps que treballa intentant trobar solucions, però la pèrdua d’alumnat a infantil i primària, a causa del descens demogràfic agreujat per la pandèmia de la covid-19, fa inviable el projecte. A més, amb l’actual oferta d’escoles públiques a la zona, tampoc no és possible adequar les instal·lacions per incorporar-les a la xarxa pública.

    A data d’1 de gener del 2022 a la ciutat hi vivien 1.639.981 persones, dada que suposa una davallada de l’1,2% amb relació a l’any 2020, segons les dades del padró municipal. A més, la xifra de naixements (11.510) és la més baixa des del 1939, durant la Guerra Civil.

    Reubicació de l’alumnat

    Ara es treballa per la reubicació de l’alumnat de l’Escola del Carme, tenint en compte la disponibilitat de vacants en altres centres i la voluntat de les famílies. La titularitat de l’escola i representants del Consorci han informat personalment a les famílies en una reunió el 31 de gener.

    “Es farà un acompanyament personalitzat a les famílies per facilitar-les el procés d’escolarització dels seus fills i filles de cara el curs vinent i es prepararà un dispositiu per donar a conèixer quins són els centres de proximitat que els poden acollir”, assegura el Consorci en un comunicat.

    Les famílies d’educació infantil i de 1r de primària fins a 5è podran triar centre abans del procés de preinscripció per garantir una plaça en un centre públic o concertat de la zona o de tota la ciutat. Per fer-ho, es posarà en marxa un procediment extraordinari específic, previ a la preinscripció, perquè les famílies puguin donar a conèixer les seves preferències, i en el mateix centre s’habilitarà una unitat de suport a disposició de les famílies per orientar-les i acompanyar-les mentre duri el procés. Els alumnes de 6è de primària hauran de participar del procés de preinscripció ordinari.

    Fonts del Consorci han explicat que a curt termini no hi ha previst que altres centres segueixin l’exemple de Nostra Senyora del Carme.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    concertada Escola concertada Tancament d'escoles tancament de centres
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    On van els pressupostos d’Educació?
    Next Article
    Entrevista
    Iván Albacete: “Escola i família haurien d’anar de bracet en educació sexual”
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    116 escoles o instituts de Catalunya estan en risc de tancament per falta d’alumnes

    febrer 12, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    4 comentaris

    1. No soy nadie on febrer 5, 2023 11:45 am

      El artículo deja de lado según mi punto de vista algunas temáticas:
      Ideología: hay gente que es coherente con los valores que dice preconizar y sus vástagos naturales o artificiales van a la escuela pública.
      Situación económica: hay gente por más que un prohombre catalán dijo o al menos se le atribuye que dijo algo así como “en la escuela concertada todos hemos hecho trampas” así es menos grave, el usar el aforismo todos, bien, pues no pueden pagar aunque quieran las cuotas.
      Marketing: cada vez cuesta más hacer llegar la propaganda, que busque la definición, publicidad pagada que loa las virtudes del producto o servicio. Si el servicio no es diferenciado, ¿Para qué pagar?
      En definitiva habría que saber si existe algun estudio concienzudo en que se hable del dinero que se destina a la escuela concertada y cuanto costaría si toda la red fuera dual: pública o privada. Lo que destinan, lo que ahorran de hacer nuevos equipamientos, dotarlos financieramente, de personal, de medios materiales, pagar el justiprecio, indemnización por el terreno si no se tiene y cuanto ahorra en el modelo desigual que queda aunque sea solo un alumno atras, agravan las desigualdades según mi parecer, discutible pero mi parecer, con instalaciones en propierdad o alquiladas, de sus dueños privados, sociedades, empresarios individuales, órdenes religiosas. Por no decir que al ser subsidiarios de la red pública, sus condiciones son harto peores (la endogamia de haber estudiado, conocer a alguíen de los directivos o del profesorado tiene su qué, el no tener que ir como un bolo o peonza de aquí para allá, si se entra en la bolsa pública, todo incertidumbres, al menos está reconocido). Eso provoca ahorro en la Administración: con menos docentes se atiende a más alumnos, a diferencia que en la pública. Y por otra parte las desgravaciones fiscales si los titulares son fundaciones.
      P.D.: se me hace raro ver el trato desigual, que algunos centros pasan a la red pública, mantienen a su profesorado y otros no. Así que otro ejemplo que quedan atrás, no gestionan y transforman con el calentamiento no ya global, de parte de la profesión esté o no en la red pública.

      Reply
    2. Mireia Miralles Castells on febrer 12, 2023 11:05 am

      És una llàstima que una escola amb tanta història hagi de tancar. I si deixem d’obrir escoles públiques i ajudem a les concertades que ja tenen un gran recorregut i estan fent bé la feina? I si deixem de tractar als mestres de la concertada com a mestres de 2a i els reconeixem la gran i valuosa feina que fan? I si deixem que TOTS els infants puguin tenir els mateixos drets i no com fins ara, on els de la concertada (tot i que les famílies paguen els seus impostos) no poden rebre perque primer són els de la pública? Ja n’hi ha prou no? On és la igualtat de drets dels infants (i mestres)?

      Reply
      • Drets dels infants... on febrer 12, 2023 6:40 pm

        D’acord amb la primera frase.
        Amb la resta ja no…
        Precisament si el que reclames és la igualtat de drets de tots els infants el que s’ha de potenciar és l’escola pública, que és l’única que pot garantir aquesta igualtat (sense desmerèixer els grans professionals que hi ha a la concertada).

        Reply
        • El rulo carioca on febrer 17, 2023 9:39 am

          Fins l’empunyadura, l’has deixada sense cap arguments.
          La concertada, mal et pugui pesar, és una xarxa subsidiària de la pública.
          Son empresaris o empresàries individuals, societats de tota mena, fundacions.
          Sense guanys llevat que reguin amb molts diners tancaríen.
          La família o en plural, famílies que no poden pagar les quotes “voluntàries”, poden accedir en igualtat de condicions? Hom coneix la resposta.
          Són negocis privats on part del finançament és públic. O és que mares, pares, tutors o el mateix alumnat de la pública, les i els que treballen, no paguen impostos?
          Afegir que l’Administració estalvia calerons, no edificant ni mantenint els edificis i les instal·lacions.
          Si hi ha que construir un centre nou i el terreny no és públic, hi que expropiar, pagar el justipreu, partida pressupostària per edificar i després equipar-lo des de mobiliari, diners pel funcionament diari i docents.
          En canvi en l’ensenyament privat el titular o té les instal·lacions o són de lloguer. S’ha de fer càrrec del manteniment, d’equipar-lo, de pagar el PAS i els subministraments a canvi d’uns diners per aula i tipus d’estudi. Els docents si tots els nivells estan concertats o en aquells que estan concertats, es la Generalitat qui els paga, pagament delegat. Entre els diners per aula i quotes els hi surt rendible, sempre que tinguin matèria primera, és a dir, usuaris – o segons com es miri i depèn del centre, clients -. No generalitzo. Quan baixa la matrícula es perd el concert.
          Si una o un és vol dedicar a l’ensenyament, deu entre a la borsa o directament fer concursos-oposicions o si no ja sap que treballarà possiblement amb selecció d’alumnat, més aprop que lluny de casa, però més hores i pitjor remunerada l’antiguitat.
          Moltes docents i molts docents, no poden entrar ha treballar a l’ensenyament concertat per l’endogamia, haver estudiat en el centre, ser familiar de, ser conegut de. Aquí tampoc hi ha igualtat d’oportunitats, perquè tot i que l’empresa és privada, el pagament de sous i seguretat social és públic i selecciona, tria i escull un empresari privat.
          Justícia és una cosa que molt es parla però en multitud d’àmbits, àrees, situacions no n’hi ha, ja sigui des d’una visió subjectiva esbiaxada per definició com objectiva. Si estic a la privada concertada diré que hi ha que potenciar-la i si estic treballant a la pública diré que és molt millor la pública. Les argumentacions seran antagòniques.

          Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}