Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu

    Ferran Aquilina, Adelina Escandell, Laia Lázaro, Quim Lázaro i Montse Vallès del Grup d'Educació de RELLA
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Trenta anys de la “integració”, i som on érem

    Opinió
    Trenta anys de la “integració”, i som on érem

    Josep Maria Jarqueabril 16, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest dijous sant, 17 d’abril, es compleixen trenta anys de l’aprovació del Decret 117/84 d’ordenació de l’educació especial per a la seva integració en el sistema educatiu ordinari. El vam redactar entre uns quants el cap de setmana de Sant Josep (19 de març) i va sortir publicat aquell 17 d’abril amb les firmes del president Pujol i del conseller Guitart. Aleshores l’argot que empràvem era un altre: parlàvem d’integració i no d’inclusió, igual que parlàvem de disminuïts i no de persones amb discapacitat, però la filosofia de fons era molt semblant a la que inspira actualment el moviment a favor d’una escola inclusiva.

    Recomano a tothom una lectura atenta de tot el seu articulat. Crec que la major part dels que aleshores eren nens i adolescents i que avui són pares d’infants amb discapacitat voldrien que fos aplicat tal com aleshores va acordar el Govern de la Generalitat, sense gaires canvis. I penso que a en Gordon Porter li hauria agradat tenir aquesta eina jurídica a principis dels anys vuitanta, quan es va adonar que aquest era el camí a seguir.

    Permeteu-me reproduir només alguns fragments.

    Article segon: (…) l’educació especial es concreta en tots aquells mitjans d’ordre personal, tècnic i material posats a disposició dels diferents nivells educatius del sistema escolar ordinari, per que aquest doni ple compliment del dret constitucional d’aquest ciutadans a l’educació.

    Article tercer: l’educació especial, com a modalitat educativa, s’ordenarà d’acord amb els següents principis:

    • Normalització. Les persones disminuïdes utilitzaran, llevat de casos excepcionals, els serveis i recursos ordinaris de la comunitat.
    • Integració. Tots els alumnes disminuïts rebran l’atenció que requereixin preferentment en el marc educatiu ordinari (…)
    • Sectorització. L’educació de les persones amb dificultats (…) s’ordenarà partint d’unitats geogràfiques i de població que permetin (…) l’avaluació de les necessitats, la programació de serveis, l’administració dels recursos i la coordinació de les funcions i competències.
    • Individualització. L’atenció educativa dels alumnes s’ajustarà, en el seu desenvolupament, duració, programes i avaluació, a les característiques i singularitats de cada persona.

    A partir dels anys noranta, els governants (del mateix partit!) van fer tot el possible perquè aquest decret no fos aplicat i, fins i tot, per derogar-lo. Això últim ho vam impedir, però que fos ignorat i menystingut no ho vàrem poder evitar. Ho he explicat en altres ocasions i ho repeteixo. Catalunya podia haver estat pionera en la creació d’un model d’escola inclusiva i per a tothom, vàrem començar més o menys al mateix temps que ho feia en Porter a New Brunswick, i durant els mandats dels consellers Guitart (1980-88) i Laporte (88-92) es va avançar molt. Però Pujals (92-96) i Hernández (96-99) van sumar un septenni negre que es va carregar tot el que s’havia avançat i encara va tirar més enrere del nostre punt de partida. Pitjor no es va poder fer. Els que varen venir després van redreçar el rumb, possiblement amb excés de timidesa i manca de coratge, i ara ens trobem, si fa no fa, en el mateix lloc on érem quan es va aprovar el Decret 117/84.

    Perquè trenta anys després, malgrat les solemnes proclames de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), el Departament d’Ensenyament (dirigit pel mateix partit que va aprovar la Lismi i en conseqüència el Decret 117/84) fuig d’estudi. La retòrica pot semblar impecable, però la seva realpolitik és potenciar l’escola diferenciada de tota mena, digui’s la dels nens i nenes separats, la dels rics i pobres separats, o la dels capacitats i discapacitats separats.

    Trenta anys després, els Centres d’Educació Especial (CEE) encara estan a l’espera d’un pla seriós per a la seva reconversió en centres de recursos i de referència per a l’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives en centres ordinaris. Els CEE disposen d’una ràtio d’alumnes/personal del 1’90/1, quan la mitjana als anys vuitanta era del 8/1. En altres paraules, els recursos dels CEE no només no han anat tendint cap al sistema ordinari, sinó tot el contrari.

    Aquest malbaratament de recursos es fa encara més evident si es té en compte que el 30% dels alumnes escolaritzats en aquest centres són, seguint la terminologia que empra el Departament, “alumnes amb retard mental lleuger o mitjà”. I el 21% són d’origen estranger, quan en el sistema ordinari aquesta població representa el 13%. Són xifres que parlen per si soles.

    I, a la pràctica, s’ha distorsionat l’objectiu fundacional dels Equips d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica (EAP), que era l’assessorament i l’orientació de les famílies i professorat ordinari, a fi d’aconseguir la millor escolarització dels alumnes amb discapacitat en els centres ordinaris del seu barri. Ara se’ls obliga a diagnosticar sobre trastorns i síndromes. De ser agents per a la renovació pedagògica a òrgans burocratitzats de categoritzacions  basades en el model mèdic i justificatives de  l’exclusió escolar.

    Una mica el mateix és el que està passant amb les unitats de suport (USEE), creades a començaments del 2000 per ajudar als mestres i professors ordinaris en l’escolarització d’aquests alumnes sense separar-los dels seus companys. Moltes d’elles s’estan convertint en les antigues unitats d’educació especial (UEE); no són, per tant, un recurs per a l’escola inclusiva, sinó com a màxim per a la integració física. Els alumnes d’aquestes unitats estan a l’escola ordinària, però no hi són.

    Han passat trenta anys d’esforços, i som encara molt lluny del final del camí que aleshores vam iniciar. Cal recordar aquesta efemèride, malgrat no la puguem celebrar com ens agradaria.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva Inclusió opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “En una societat violenta no podem pretendre que l’aula sigui un oasi”
    Next Article
    Actualitat
    Oriol Illa: “Les lleis educatives s’han fet pensant en un projecte ideològic, però no en les necessitats”
    Josep Maria Jarque

    Related Posts

    Opinió
    El tren que sempre arriba tard: una realitat insostenible

    juliol 7, 2025

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}