Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Quatre claus per entendre el nou model universitari del 3+2

    João Françagener 30, 20157 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Classe d'astronomia a la Universitat de l'Experiència de la UB / ENRIC CATALÀ
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El ministre José Ignacio Wert compareix després del Consell de Ministres / Moncloa
    El ministre José Ignacio Wert compareix després del Consell de Ministres / Moncloa

    El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres un decret que permet a les universitats reduir la durada dels graus de quatre a tres anys, per adaptar-se al model 3+2, amb tres anys de grau i dos de màster, tot i que el ministre d’Educació José Ignacio Wert ha assegurat que aquesta no tindria perquè ser l’única combinació possible. La possibilitat d’implantar aquest model va ser un dels punts més criticats per les protestes contra el pla Bolonya, tot i que finalment el govern espanyol va optar per la fòrmula 4+1, amb quatre anys de grau i un de màster. El nou model s’adaptaria millor a la idea del pla Bolonya d’oferir graus més generalistes i centrar l’especialitat en els màsters, però el decret tampoc ofereix cap mesura per garantir-ho mentre la diversitat de títols oferts per les universitats s’ha multiplicat des de la implantació del grau.

    Les incògnites ara són diverses. Quines són les conseqüències de passar a graus de tres anys? Qui se’n beneficia? Implicarà un augment de preus? Millorarà l’homologació internacional? És una nova forma de retallada a la universitat? Us oferim quatre claus per entendre-ho:

    A qui beneficien els graus de tres anys?

    Un estudi realitzat el 2010, anterior a l’aplicació de Bolonya –que va unificar pràcticament totes les carreres en graus de quatre anys–, per investigadores del Grup de Recerca en Educació i Treball de la UAB (GRET) mostrava les desigualtats de classe a l’hora d’accedir als estudis superiors. Els estudiants de classe treballadora trien la seva carrera de forma diferent als de classe mitja o alta i un factor clau –a més de la inserció laboral o les possibilitats d’èxit– era la durada. Els joves de classe treballadora apostaven molt més sovint per carreres de tres anys, el que llavors eren diplomatures, títols de mestres o enginyeries i arquitectura tècniques.

    Un estudi posterior del GRET, aquest cop circumscrit a la UAB, constata una reducció de nous estudiants de classe treballadora amb els nous plans d’estudi de quatre anys. A la UAB, passen de representar un 45,7% el 2008 a un 40,8% el 2011. Aquestes dades, cal remarcar-ho, són anteriors a l’augment d’un 66,7% del preu de les matrícules el curs 2012.

    Des d’aquest punt de vista, els graus de tres anys poden beneficiar els estudiants de classe treballadora. Ara bé, la situació de desigualtat segueix sobre la taula, perquè, com mostraven les dades recollides el 2010, aquests estudiants fan un tria limitada pel seu horitzó d’expectatives. El filòsof Francisco Fernández Buey apuntava la problemàtica quan la mesura ara aprovada estava sobre la taula en les protestes contra Bolonya: “A mesura que els fills dels treballadors trucaven a les portes de la universitat i aconseguien entrar-hi, els antics primers cicles de bona part de les carreres universitàries s’han anat convertint gairebé en una prolongació més del batxillerat. Per tant, la veritable formació per al manar s’ha anat traslladant a poc a poc a màsters i postgraus.”

    Seran més cars els estudis?

    El ministre Wert ha assegurat que els graus de tres anys representaran un estalvi per a les famílies. És evident que si no hi ha un canvi radical en el sistema de preus amb un any menys els graus costaran menys que els de quatre anys. Ara bé, la postura dels estudiants que protesten contra la mesura és que per tenir una titulació equivalent a les antigues llicenciatures hauran de cursar no només un grau, sinó també un màster. El ministre, en canvi, assegura que només un 20% dels titulats aposta per seguir la seva formació amb un màster i no considera que aquesta situació pugui canviar. Per aquest grup d’estudiants el nou model representarà, sense dubte, un increment important amb els actuals preus de màster.

    Hi ha carreres on aquest model de grau+màsters és una realitat des de l’aplicació de Bolonya. Es tracta d’aquelles carreres que es van convertir en un grau i un màster que habilita per l’exercici de professions regulades; els títols que abans eren d’enginyeries superiors amb professions regulades, dels màsters d’advocacia i procuradoria, i, sense vinculació a una carrera concreta, del màster de formació del professorat de secundària, que també es troba en aquest grup de màsters habilitants.

    Wert ha assegurat que aquests màster que habiliten per l’exercici de professions regulades tenen el mateix cost que els graus i això no representarà un increment dels costos per a les famílies. Això és fals, i el cas català n’és un bon exemple. L’efecte que ha tingut a Catalunya traslladar cursos que eren de llicenciatura a màster es pot veure a l’informe de l’Observatori del Sistema Universitari sobre el preu total de la carrera.

    El curs 2007-2008 l’enginyeria informàtica i l’enginyeria industrial tenien la mateixa durada. Amb preus del curs 2013-2014, en canvi, una persona que vulgui ser enginyera industrial (i per tant ha de fer un màster) hauria de dedicar a pagar la carrera 4.260 euros més que una que vulgui ser enginyera informàtica. Malgrat tot, l’estudi mostra que les carreres que pateixen un increment més important –sobretot a causa de l’augment de preus, que no es veu modificat pel nou decret– són les que passen d’una durada de tres a quatre anys.

    Hi haurà una millor homologació?

    Si l’objectiu del l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES) –el popular pla Bolonya– era, com es deia, homologar titulacions als diversos països europeus, l’Estat espanyol no va optar pel model més defensat. Tot i implantar canvis importants a les universitats en nom del susdit pla, va optar per un model de graus de quatre anys i màster d’un. En canvi, ja l’any 2003 s’acreditava que el 80% dels 29 països signants de la Declaració de Bolonya havien optat pel model 3+2, com recorda un informe del 2007 de la Global University Network for Innovation (GUNi).

    Però la realitat el curs 2010-2011, amb 47 països incorporats a l’EEES, és molt diferent. En un 61,7% d’aquests països més de la meitat dels títols són de tres anys, però la gran majoria combinen títols de tres i quatre anys, segons recull un informe de la Comissió Europea. Només vuit països, entre ells l’Estat espanyol, no comptaven amb la possibilitat de fer graus de tres anys. Tot i la diversitat, Wert assegura que fins ara els estudiants espanyols tenien problemes per cursar doctorats a l’estranger per haver fet màsters de menys de dos anys i, en canvi, els estudiants estrangers amb graus de tres anys tenien problemes per accedir a màsters a l’Estat espanyol.

    El nou sistema tampoc garanteix més homogeneïtat entre les universitats de l’Estat, ja que una mateixa titulació podrà durar tres anys en una i quatre en una altra. La situació, però, tampoc es nova, ja que abans de la implantació de Bolonya es podia cursar la mateixa llicenciatura amb cinc anys de durada en una universitat i quatre en una altra. En el cas català, la Secretaria d’Universitats –que celebra el nou decret– ja ha comunicat que les universitats buscaran consensuar un model.

    És una forma de retallada?

    En resposta als periodistes, José Ignacio Wert ha declarat que aquest model no representa un estalvi per l’administració de l’Estat, perquè el finançament de les universitats correspon a les comunitats autònomes. En tot cas, si el ministre considera que no s’ampliarà la proporció de titulats que opten per cursar màsters universitaris, això implicarà que un 80% dels estudiants no passaran del grau, encara que es redueixi de quatre a tres anys. Es tracta d’un gruix important d’estudiants que passarien a estar un any menys a la universitat.

    Tot i que el decret no té efectes directes sobre el finançament, implicarà, amb aquesta reducció d’estudiants per curs, un aprimament de les universitats en un moment en què denuncien una situació d’ofec econòmic. En aquest context, la reducció del nombre d’estudiants podria justificar també una reducció del personal que s’hi ha de dedicar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bolonya EEES Grup de Recerca en Educació i Treball José Ignacio Wert Observatori del Sistema Universitari Pla Bolonya Prevenció Wert
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La proporció de joves universitaris baixa per primer cop en dècades mentre assumeixen més costos
    Next Article
    Actualitat
    L’educació de 0 a 3 anys
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}