Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Triar escola no és el mateix que educar

    Montse Rosmarç 10, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Triar és el mateix que decidir? Decidir és el mateix que fer?

    El dret a l’educació és de la persona o del seu pare i la seva mare?

    L’educació de les persones és una obligació exclusiva de les famílies o és una obligació compartida socialment i que implica el propi educand, les persones del seu entorn i els poders públics? La distribució de responsabilitats pot ser la mateixa abans i després dels 16 anys?

    És el mateix educacióque escolarització?

    La llibertat d’educació ha de consistir en què tots els actors educatius posin a disposició de cada educand els seus propis coneixements i creences o consisteix en què els progenitors decideixin que només els seus propis coneixements i creences siguin posats a disposició dels seus fills i filles? Traslladat a l’escola, és preferible maximitzar la pluralitat en cada escola o maximitzar la pluralitat d’escoles no plurals?

    És comparable triar botiga, benzinera, gimnàs, telèfon o assegurança amb exercir el dret a l’educació? Pot ser l’educació un producte? Ha de ser l’escola un producte?

    Acaba algú d’educar-se en un moment determinat? Pot mesurar-se el nivell d’educació pel nivell de titulació?

    El sistema català d’escolarització dóna la mateixa oportunitat a totes les escoles de ser triades? Dóna oportunitat a les escoles de triar el seu alumnat? Dóna les mateixes oportunitats a les famílies de triar?

    Totes les escoles donen a les famílies la mateixa oportunitat de participar i decidir en l’educació i les ensenyances que s’hi fan?

    El dret a l’educació ha de ser un dret mercantil o un dret de ciutadania?

    Posar preu a l’escolarització provoca l’agrupació de l’alumnat per nivell econòmic? Té això conseqüències en termes d’aprenentatge? I en termes de cohesió social?

    Hi ha altres possibilitats d’agrupació en el sistema escolar català? Per sexe? Per religió? Per origen? Per cultura? Per “capacitat”? Per territori? Podem pensar en l’ètica de les causes i de les conseqüències d’aquesta segregació?

    El sistema escolar ha d’atenir-se a les lleis del mercat o necessita planificació dels poders públics?

    La competència entre escoles millora l’educació? És preferible en termes de cost/benefici a la cooperació?

    És útilassegurar una bona educació per als meus fills i filles i no preocupar-se de la bona educació de la resta de les persones? És ètic?

    Quin preu té l’educació fora de l’escolaritat obligatòria? Quins beneficis? Tothom hi té accés?

    La Unió Europea va redactar una definició d’educació que m’interessa: Educar és atorgar poder a les persones. Les lleis democràtiques han de servir per equilibrar poders i responsabilitats. Les preguntes que he escrit, no suficients però crec que pertinents, m’interroguen sobre la naturalesa d’aquest equilibri. Les tensions i els resultats del model que tenim indiquen que les lleis no han encertat a trobar-lo.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Preinscripció Triar escola
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Estudiar el terrorisme
    Next Article
    Actualitat
    El relat dels nens que arriben a Lampedusa: “Només vull ser un ésser humà”
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}