Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un atac terrorista al cor de l’escola pública francesa

    Montserrat Nadaloctubre 18, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació a Estrasburg de condemna de l'atemptat a 'Charlie Hebdo', el gener de 2015
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per desgràcia, França és un país assetjat pel terrorisme islamista. A la matança del Charlie Hebdo cal afegir-hi la d’un supermercat jueu, els atemptats a la sala de festes Bataclan i a altres llocs de París l’any 2015. Però la decapitació d’aquest professor té un caràcter ben diferent: per primera vegada el terrorisme pega un cop al cor de la República, que és l’escola. I com a docent que som, no puc deixar de plantejar-me moltes preguntes.

    La víctima de la intolerància integrista feia la seva feina: educar els futurs ciutadans del seu país. Ensenyar, als joves i a les al·lotes que ben aviat esdevindran ciutadans de ple dret i assumiran responsabilitats, els valors de la llibertat d’expressió, el respecte per la diversitat, la convivència pacífica entre gent vinguda de tot arreu, la resolució dels conflictes per la via del diàleg i la negociació. En un entorn complicat i amb uns recursos limitats, els docents d’arreu del planeta fan la seva tasca amb la intenció de no només transmetre coneixements sinó també de donar eines que ajudin els infants al seu desenvolupament integral i perquè trobin el seu lloc en el món.

    En un món marcat per la pandèmia i per l’experiència duríssima del passat confinament, tota la comunitat educativa hem redescobert la importància del paper de l’escola presencial, de la necessitat de retrobar-nos en els espais que ens ajuden a conviure, a conèixer i a respectar les diferències dels companys que ens envolten; malgrat els protocols i les restriccions sanitàries.

    Per altra banda, la nostra normativa educativa, des de la llei orgànica estatal fins als projectes educatius dels centres, posa l’èmfasi en un dels objectius del nostre sistema educatiu: el respecte dels drets i llibertats fonamentals, la convivència de llengües i cultures, el foment de l’esperit crític, la formació per a la pau, la cohesió social…

    El professor assassinat era un dels nostres. Ens sentim tan identificats amb ell… Amb la dedicació entusiasta per plantejar interrogants als seus alumnes i en despertar en ells la flama de les ganes de saber i de no donar res per segur ni per definitiu, allunyats de tots els dogmes. No es pot entendre tampoc, com sembla que ha passat, que alguns pares dels alumnes haguessin denunciat el docent o que haguessin fet crides perquè fos assetjat. Les famílies ens han de fer costat, ja que ens han confiat allò que més estimen, i en som ben conscients.

    L’atemptat també m’ha ferit en un altre aspecte, com a persona creient que som, pel fet de tractar-se d’un assassinat fet en nom d’un suposat déu. En aquest sentit expòs un fragment del Document sobre la fraternitat humana per la pau mundial i la convivència comuna, signat entre el Papa Francesc i el Gran Imam Ahmad Al-Tayyeb:

    Declaram fermament que les religions no promouen mai la guerra i no fan una crida a sentiments d’odi, hostilitat, extremisme, ni conviden a la violència o al vessament de sang. Aquestes desgràcies són fruit de la desviació dels ensenyaments religiosos, de l’ús polític de les religions i també de les interpretacions de grups religiosos que han abusat –en algunes fases de la història– de la influència del sentiment religiós en els cors dels homes.

    Per l’escola i la llibertat d’expressió.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘Color carn?’: Tot un Pantone contra el racisme
    Next Article
    Opinió
    CAenPG
    Montserrat Nadal

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}