Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Un canvi de valors

    Opinió
    Un canvi de valors

    Xesco Casacuberta Valliermaig 7, 20207 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració: Pere Ginard
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si una cosa té això del confinament és que tenim temps per fer altres coses que desconfinats no fèiem o que havíem abandonat. En el meu cas aquest temps s’ha traduït en tornar a gaudir de la lectura com quan no tenia fills. Amb el temps que portem tancats a casa m’he llegit dos llibres molt interessants carregats d’idees que no aturen de voltar-me pel cap i m’agradaria compartir. Els llibres en qüestió q són Sàpiens. Una breu història de la humanitat, de l’historiador Yuval Noah Harari i L’herència Emocional. Viatge als sentiments invisibles, del psiquiatra Ramon Riera. Ambdós grans llibres de divulgació que tenen, per a mi, la millor qualitat que poden tenir aquest tipus de llibres: són enormement entenedors.

    De Sàpiens, que només per la cronologia històrica de les 2 primeres pàgines ja val la pena, m’ha quedat un mapa temporal clar de la nostra història. Fa 200.000 anys que vam néixer com a espècie i durant milers d’anys vàrem ser caçadors-recol·lectors nòmades adaptant-nos i apropiant-nos de quasi tots els racons del planeta. En fa 12.000, i molt probablement per la necessitat de construir temples als nostres déus/esperits, que vàrem desenvolupar l’agricultura començant a modificar el nostre entorn amb extensions de terra cultivable i vivint en grans aglomeracions humanes. Fa 500 anys vam començar a preocupar-nos per entendre com funcionava el nostre món en la que hem anomenat revolució científica. Fa només 200 anys que la revolució industrial ens ha fet multiplicar per milers els recursos materials dels que disposàvem. I actualment estem vivint (no tothom però nosaltres sí) en estats del benestar, iniciant la gran revolució que ens converteix en la societat del coneixement. Fa només 20 anys que es va popularitzar Internet! (4 zeros menys que el nostre naixement com a espècie!)

    L’altre llibre, L’herència emocional, complementa perfectament el primer i aprofundeix en els valors que han regit i regeixen les nostres creences, pensaments i actes al llarg de la història. Què sentim els sàpiens? I per què ho sentim? Resulta que durant el 99,99% de la nostra història els interessos de grup han passat per davant dels interessos individuals. Com a animals això ha estat el secret per adaptar-nos i sobreviure. Tant en les societats de caçadors-recol·lectors com després en les agrícoles la clau de l’èxit era aconseguir la seguretat física. No morir de gana o amb el cap esclafat per algú altre, vaja! I per aconseguir això vàrem construir una estructura de valors bàsicament patriarcals i religiosos on l’obediència i les jerarquies, aparegudes amb l’agricultura, eren indispensables. L’aprenentatge dels infants dels darrers 200.000 anys ha estat bàsicament aquest:  a déu(s), a ton pare i al qui mana! Simplement fes cas a l’autoritat i tot anirà bé.

    La revolució industrial va canviar les coses i la multiplicació dels recursos ens va assegurar la integritat física més bàsica. Fa 200 anys vam començar a no morir-nos de gana i la clau de l’èxit per adaptar-nos es va convertir en aconseguir seguretat material. Al patriarcat i la religió hi vàrem sumar la casa, el cotxe, la rentadora i la televisió! I tant el pare, el mestre com el capatàs entonaven allò tan conegut del «amb esforç i treball aconseguiràs el que necessitaràs!» o «et guanyaràs el pa amb la suor del teu front!».

    Actualment tendim a idealitzar el passat amb imatges bucòliques de persones connectades amb la natura, però la veritat –ens recorda Ramon Riera al seu llibre– és que bàsicament durant tota la vida com a espècie hem hagut de sobreviure amb l’amenaça de morir de fam o de manera violenta, encaixonats en un sistema de valors inqüestionables, sectaris i patriarcals, i negant els sentiments que ens fan vulnerables, per pura subsistència. Ser obedient, tenir fe i treballar amb esforç i resiliència sense parar esment a allò que sentim. Viure al marge de gran part de les nostres emocions per poder tirar endavant ha estat una estratègia del nostre cervell per protegir-nos de la realitat. I en la història del nostre procés d’aprenentatge la inèrcia i l’obediència s’han encarregat sempre de guiar-nos. Han bastat unes  , seguir les passes del cap, del pare o del mestre i anar tirant!

    Però el moment que estem vivint ara, a les portes de la societat del coneixement i en un estat que qualifiquem del benestar, està capgirant tots els paradigmes! Ja no ens morim de fam, no hem de patir per la nostra integritat física i ja tenim els recursos materials que necessitem. Per tant, els vells valors ja no ens serveixen per adaptar-nos a la nova realitat. La clau de l’èxit de la societat que just acabem d’estrenar és ara la llibertat: ser competents i lliures d’escollir la vida que volem portar i sentir-nos realitzats amb la tria.

    Per aconseguir això haurem de ser conscients de l’herència de valors que duem a la motxilla (els heretats dels pares obrers necessitats de béns materials, dels avis agricultors sotmesos per la jerarquia i pels rebesavis caçadors-recol·lectors obedients a les lleis grupals i religioses) i sobretot explorar emocions, sentiments, creences i idees pròpies (Què sento? Què necessito? Què crec? Què penso? Què vull?) per entendre les dels altres i empatitzar-hi. Posar la individualitat per damunt de la col·lectivitat en el sentit d’entendre’ns a nosaltres mateixos per entendre l’altre i millorar com a col·lectiu. Canviar els valors de l’obediència per uns valors emancipadors i aconseguir una societat en la qual la llibertat ens serveixi per progressar.

    I a l’escola? Quin paper juguem els docents en aquest canvi de prioritats? Podem afrontar aquesta nova realitat amb els antics valors? Què transmetem en el nostre dia a dia com a mestres? Quins valors promou el fer fila? I el “Silenciiiii!!!!!”? El «TOTS! Exercici 8, 9 i 10 de la pàgina 37!»? I el demanar permís per anar al bany? El «copiau de la pissarra»? El «Recordau! Sempre els enunciats en vermell i les respostes en blau»? L’horari tancat i ferri? La gran taula del mestre presidint l’aula? I el munt de tauletes verdes idèntiques? El llegir tots el mateix i tots a la vegada? L’«Uno por uno es uno, uno por dos es dos…»? I el timbre? I la religió a les aules? I el «digues a la teva mare que no et posi tant de berenar»? I el “demana perdó!”?  L’ «has de ser valent!»? El «Copia 30 vegades: No tornaré a molestar i a interrompre la classe»? El «Venga! No ploris per això»? …

    Quins són els valors que imperen a la nostra escola avui? La inèrcia o el debat i la reflexió? L’obediència o la motivació i la passió?  El patriarcat o el feminisme? La fe religiosa o l’esperit crític? El pensament únic o la independència de pensament? La jerarquia o l’horitzontalitat i la democràcia? L’obligatorietat o la llibertat d’escollir? L’esforç o l’autonomia i la responsabilitat? El control o la confiança? L’alienació o el treball de les emocions?

    Tots els exemples anteriors els he viscut en diverses escoles els darrers cursos. I moltes vegades m’adono que sóc jo mateix qui caic en el fangar de l’obediència, del patriarcat i de la inèrcia de perpetuar els antics valors de la nostra motxilla de 200.000 anys d’història. I és que canviar els valors no es fa d’un dia per l’altre. Necessitam temps! Però també decisió. M’agradaria pensar que l’escola hauria de ser un lloc des d’on potenciar aquest canvi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La UB celebra la sisena festa de la ciència, en format virtual i amb 32 vídeotallers
    Next Article
    Opinió
    Dos Peres units a la meva vida
    Xesco Casacuberta Vallier

    Related Posts

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}