No n’hi haurà prou amb la nota de tall de batxillerat per entrar als graus d’educació infantil i primària. Els estudiants que vulguin ser mestres hauran d’aprovar un examen específic -sota el nom de Prova d’Aptitud Personal- a més de la selectivitat. Així ho han acordat les dotze universitats catalanes amb el Govern de la Generalitat, i ho han fet públic després de la reunió del Consell Interuniversitari de Catalunya d’aquest dijous.
La nova prova avaluarà coneixements, habilitats i competències “imprescindibles per cursar amb èxit el grau”. Això és tot el que se’n sap fins ara, a l’espera que es desenvolupin els continguts i format de cara al juny del 2015, quan es durà a terme per primera vegada. El Govern i els rectors de les universitats han considerat que no hi havia marge de temps per aplicar l’examen aquest curs, però a canvi sí que demanaran als aspirants a entrar a les facultats d’educació que obtinguin en llengua catalana i castellana una mitjana d’un 5 a la selectivitat -i un mínim de 4.
Aquest augment de l’exigència s’emmarca en la voluntat de la conselleria d’Ensenyament i de les universitats catalanes de millorar la formació dels mestres com a palanca per augmentar l’èxit i combatre el fracàs escolar. Rigau fa temps que sosté que un mestre hauria de tenir amplis coneixements de cultura general, i l’acord al qual han arribat avui les universitats i el Govern explicita que la prova servirà per exigir als aspirants “un bon nivell de coneixements de base”, especialment “vinculats a les competències lingüístiques”.
Segons l’acord al qual han arribat universitats i Govern, aquesta prova també servirà per posar al mateix nivell -i exigir els mateixos requisits- als estudiants que provinguin del batxillerat i els que vulguin entrar des dels graus superiors de Formació Professional.
Aquesta és una mesura més dins el Progama de millora i innovació en la formació dels mestres, un projecte que dirigeix el catedràtic de Teoria de l’Educació de la UB, Miquel Martínez. Dins el marc d’aquest pla, aquest curs 2013-2014 ja s’ha posat en marxa el doble grau d’educació infantil i primària, que fins ara només es podien cursar per separat. Aquesta doble titulació, present en sis universitats catalanes en forma de pla pilot, requereix una nota de tall més elevada per accedir-hi, i representa que ha d’oferir una formació de més qualitat als estudiants: estades a l’estranger, reforços de llengua, matemàtiques i tecnologies i períodes de pràctiques en escoles de referència.