Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un nou col·lectiu de docents reclama ajornar la reducció de l’hora lectiva al curs 23/24

    Víctor Sauranovembre 14, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Departament i sindicats, cara a cara, en la vaga del 15 de març. Clam Educatiu afirma que "no se sent representat" per cap dels dos | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “La reducció de l’hora lectiva és una mesura que, ben implementada, tindrà un impacte positiu en el sistema”, però a la vegada “xoca amb la seva inadequada implementació: a meitat de curs i mal comunicada als equips directius. Quin propòsit pedagògic té reestructurar horaris, matèries i professorat i que l’alumnat hagi de canviar de docents a meitat de curs?”. Això és pregunta en un comunicat Clam Educatiu, un col·lectiu que, segons expliquen en el seu web “neix de les converses informals que diverses professionals del sector hem mantingut a partir de les mobilitzacions docents del curs 21-22”.

    En aquest web hi apareix un “equip impulsor” format per 14 persones i un llistat de 110 persones més adherides l’ideari del grup, llistat que es va actualitzant periòdicament amb noves adhesions. El seu primer comunicat es posiciona sobre l’aplicació de la reducció de l’hora lectiva, però al web hi ha més posicionaments sobre diverses qüestions que han marcat el conflicte entre administració i forces socials durant els darrers temps. Clam Educatiu es posiciona sobre el nou currículum, sobre el decret de plantilles, sobre l’avançament de l’inici de curs, sobre la reversió de les retallades i sobre l’estabilització del personal interí.

    Així s’autodefineixen: “El Clam Educatiu som un col·lectiu de professionals de l’educació, majoritàriament docents. Volem ser una veu crítica i constructiva, que contribueixi a despolaritzar el debat educatiu i que promogui el disseny i la implementació de polítiques educatives que prioritzin l’interès dels infants i dels adolescents”. La gènesi de la iniciativa neix explícitament de les vagues de la passada primavera, durant les quals “hi va haver moltes professionals del sector que no ens hi vam sentir representades: ni acabàvem d’entendre les prioritats i les formes d’actuació del Departament, ni compartíem la totalitat de les reivindicacions sindicals”.

    “Reduir l’aïllament docent”

    Fins ara el col·lectiu s’havia anat organitzant i ara ha decidit fer un pas endavant amb un primer comunicat públic sobre la reducció de l’horari lectiu. Clam Educatiu celebra la “recuperació d’una hora de permanència com una oportunitat de reduir l’aïllament docent i per promoure que les professionals de l’educació disposem de més temps per treballar i col·laborar entre nosaltres”, i el fet que disposar d’aquest espai de coordinació va en línia amb l’increment de treball transversal i l’impuls a la diversificació metodològica que promou el nou currículum, però consideren que fer el canvi a mitjan curs serà contraproduent i per això demanen ajornar-lo fins al curs vinent.

    Diu el comunicat: “Té sentit que a l’equador del curs molts dels docents que han estat referents per a l’alumnat deixin de ser-ho? La tasca d’acompanyament en l’aprenentatge que només s’aconsegueix amb l’observació i la comunicació docent-alumne/a durant les hores compartides dins i fora l’aula, en molts casos es perdran i caldrà tornar a començar de nou, perdent així un element imprescindible per a una educació de qualitat”.

    I afegeix: “Donàvem per suposat que si el Departament d’Educació i els sindicats van arribar a l’acord de reduir una hora lectiva a partir de gener era perquè la decisió venia acompanyada d’un pla d’implementació ben estructurat i dissenyat. Però aquest pla d’implementació no ha estat comunicat a les professionals del sector fins a finals d’octubre, moment en què els centres educatius han rebut un document amb orientacions generals que en cap cas compensen el cost educatiu que suposa canviar els horaris a mig curs”.

    Aquest endarreriment en la comunicació “ha portat a una situació de dubtes, neguit i malestar” entre els docents, afirma el comunicat, a l’hora que critica que una inversió de 170 milions d’euros hagi estat fruit de la improvisació i no “planificada al detall”. “Ens preocupa que des del Departament d’Educació es prenguin decisions de pes de manera precipitada per tal d’evitar conflictes i no per garantir una educació de qualitat”, conclou.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Clam educatiu professorat vaga
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’escola: sistema pedagògic i filosofia personalista
    Next Article
    Opinió
    Les Piscines Velles de Montjuïc, un nou espai per a la formació esportiva a Barcelona
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Jaume Cela Ollé on novembre 14, 2022 7:43 am

      Em sap greu estar jubilat i no poder-me adherir a les persones que formen part del clam educatiu. Em semblen molt ben argumentades i necessàries les seves opinions. Molt bona sort i bona feina.

      Reply
      • Toni on novembre 14, 2022 3:35 pm

        Un grup que aboga per:
        Continuar i endurir el decret de plantilles.
        No defensar les interines en frau de llei amb més experiéncia.
        I tot el que sigui ideari del DEPartament i el seu conseller

        Reply
    2. Alex on novembre 16, 2022 11:29 am

      Bon dia,

      Seria possible saber el nom de la persona que va entrevistar Víctor Saura?

      A dia d’avui no se sap qui són aquests 14 fundadors secrets i misteriosos de Clam Educatiu, excepte Jara Costa, de l’omnipresent Fundació Bofill.

      Gràcies

      Reply
      • Víctor Saura on novembre 16, 2022 4:49 pm

        A l’article només faig referència al comunicat del col·lectiu i el contingut de la web, no cito cap persona ni he entrevistat ningú, però sí que hi ha hagut una persona d’aquest col·lectiu que em va fer arribar el comunicat i amb la qual vaig mantenir un breu intercanvi de missatges.

        Reply
    3. Profe on novembre 16, 2022 3:51 pm

      Vale, un nuevo colectivo docente que prefiere dejar a compañer@s en el paro, vegetando en las listas de espera, antes que tener que molestarse en coordinar el trabajo con los que se vayan a incorporar.
      Todo un ejemplo de solidaridad para sus alumn@s.
      Y estos son los que tienen que fomentar el espíritu crítico entre el alumnado, vamos apañaos.

      Reply
    4. Nerium oleander on novembre 18, 2022 11:24 pm

      Resulta sorprenent que no sapiguem el nom dels 14 fundadors. Aquest col.lectiu, plataforma o com es vulguin dir, realment fan pudor. Dedueixo que les mobilitzacions i la unitat sindical molesta i molt al Departament d’ensenyament i als seus”palmeros” de la Fundació Bofill que viuen a costa dels diners públics

      Reply
      • Víctor Saura on novembre 20, 2022 8:52 am

        Al seu web (que està enllaçat a l’article) apareixen els noms i cognoms dels 14 promotors

        Reply
        • A on novembre 20, 2022 10:14 pm

          Però és més fàcil la crítica sense comprovar res, no?

          Reply
          • X. Criado on novembre 21, 2022 8:10 am

            Res és fàcil. Moltes i molts cerquen viure bé, treballant poc, segons el que facis i el que vegis.
            A totes, repeteixo, a totes les professions, sigui a l’ombra del poder polític públic o al sol del poder econòmic privat.
            El món de l’ensenyament no és l’excepció, però això se sap si tens contactes, llegeixes perquè de vegades se’ls escapen dades o bé ho vius en primera persona.
            A tots els nivells.

            Reply
          • Víctor Saura on novembre 21, 2022 11:39 pm

            És una informació, no una crítica.

            Reply
    5. Alex on novembre 21, 2022 11:19 am

      Avui han aparegut alguns dos més del “14 fundadors/es” de Clam Educatiu: Noa Padín, que també és de la Fundació Bofill, i Ruben Pineda i Ricard, també de la Fundació Bofill.

      Darrera Clam Educatiu no hi ha cap col.lectiu de mestres. Darrera de Clam Educatiu hi ha laFundació Bofill, a sou i ordres de Cambray.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}