Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    «Un país d’històries»: un projecte oral per difondre la llengua al País Valencià

    Ana Bisquert Salagener 18, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Enric Ramiro | Foto: Mireia Gandia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    De base narrativa i amb finalitat cultural, Un país d’històries es presenta com un projecte que busca apropar els diferents dialectes de la llengua catalana, normalitzar-los i tractar-los com a propis. Editat pel Servei de Publicacions de la Universitat Jaume I (UJI), i impulsat pel professor i investigador Enric Ramiro, 70 microrelats estan llestos per posar-se en antena en les ràdios dels Països Catalans.

    Per a fer-se realitat ha sigut necessària la participació desinteressada de més d’un centenar de persones, que han proposat contactes, han informat de detalls, o han sigut la veu dels relats. Vàlid dins l’àmbit educatiu, però també en el dia a dia, i destinat a diferents públics, aquestes narracions amaguen una ensenyança d’utilitat que pretén fer reflexionar i donar una visió alternativa al pensament col·lectiu inconscientment ple de prejudicis.

    D’històries s’aprèn

    Les anècdotes, les històries, sempre acompanyen un aprenentatge. Aquesta premissa funciona i ha funcionat sempre en l’educació. Ramiro, igual que altres educadors, es va adonar de la  influència que podien tindre els relats en els estudiants en el moment en què va començar a ser professor. Quan el valencià començava a introduir-se en les aules i en les institucions públiques, es va assabentar del que suposava per als alumnes aprendre’l amb contarelles, ja que les històries aprofundien més en la ment i les lliçons teòriques s’entenien amb més facilitat.

    «Si s’expliquen els diacrítics, pot ser l’alumne s’avorrisca, però si s’expliquen mitjançant una història, entra més fàcilment al pensament i roman més temps. En definitiva, es comprèn», conta Ramiro. Segons la seua opinió, «és més important enamorar-se del país a través dels relats, perquè després ja es va fent camí a poc a poc».

    Submergit en aquest pensament, Ramiro es va endinsar en l’elaboració d’un llibre de relats, Un país d’històries, que després de la seua publicació, i amb l’arribada de la pandèmia, es va transformar en un projecte més gran. Sotmès a la quantitat d’esdeveniments que van ocórrer en aquells mesos, professors, mestres, gent amb estudis i persones amb aficions es van posar en marxa amb l’ajuda de la Universitat Jaume I per transmetre aquests relats oralment.

    «Em sent partícip d’un projecte molt bonic. En els nostres contes, ubicats en espais reals, s’han inclòs llegendes africanes, llunyanes a nosaltres, per trencar fronteres i ajuntar països, que les cultures es coneguen i es barregen, potenciar eixe mestissatge de cultures que som i que no ens adonem», explica Julia Villaescusa, mestra i narradora del conte Cocodril a Riba-roja de Túria junt amb Carles Carrera.

    Aquestes històries, que beuen de moltes cultures i tradicions, són adaptacions del món budista, sofista i occidental. En elles, apareixen més de 400 pobles valencians que fan presència en el relat i que ajuden a conèixer millor el País Valencià. Totes tenen el recurs irònic que permet aprofundir en la història. Per escoltar-les i entendre-les, Enric defensa que “no cal un ensenyament reglat, sinó que estan fetes per sentir-les al treball, a casa, en moments lliures…”. Les històries “no sols van bé per a la gent menuda o gran, sinó també per al jovent, perquè els fa raonar”, defensa Villaescusa, ja que, a més a més, els narradors fan una reflexió final que intenta fer pensar i replantejar-se l’imaginari col·lectiu.

    La importància de l’oralitat

    Enric Ramiro és una persona que ha defès durant tota la seua vida professional la importància de l’oralitat per transmetre tot allò que des del paper no es pot. El parlar valencià contribueix a fer que la llengua es mantinga viva i es puguen observar les diferents variants. És eixe un dels principals objectius del projecte: estimar les varietats i valorar-les. A més a més, això afavoreix la unió amb tots els Països Catalans perquè fa més forta la unitat de la llengua dins la diversitat, trenca tòpics i contribueix a esborrar prejudicis lingüístics.

    «Cal rescatar el tema de la narrativa oral, ja que fomenta molt més la imaginació tant als grans com als menuts», explica Júlia. «La lectura en veu alta fa molt per la valoració de la llengua. La gent gran, que escolta la ràdio normalment, ara pot escoltar els contes que d’altra manera no hagueren pogut. Es tracta d’una ferramenta també per alfabetitzar culturalment», comenta.

    Ramiro i altres col·laboradors, a Ràdio Riba-roja | Foto: Mireia Gandia

    «És precís aquest tipus de projectes, i cada vegada ens estem adonant més que, o la llengua s’utilitza per a tot i per conèixer-se, divertir-se, comunicar-se d’una altra manera… en definitiva, per gaudir, o es perdrà. Com d’important és comprendre’t en una mateixa llengua!», afirma Carme Salas, mestra jubilada i narradora del conte Una fusteria assembleària, junt amb Jose Rodrigo. «En l’àmbit educatiu s’aprèn a llegir, a escriure, i a comunicar-se en un àmbit determinat, però després no es goja d’eixa llengua. Per tant, s’han de buscar àmbits diferents on tinga cabuda, com històries narrades, jocs on s’han de complir unes normes…», declara.

    Per representar tots els parlars valencians i respectar les tradicions lingüístiques dels pobles, cuidant de respectar els vocables populars, cada persona que ho llegia en veu alta i es gravava tenia la llibertat de modificar mots, expressions i fins i tot localitzacions. D’aquesta manera, també es valora el patrimoni material i immaterial: monuments, gastronomia, tradicions o històries de cada poble. La intenció és aconseguir que la persona que ho transmetia via oral ho fera utilitzant una llengua que va més enllà de l’estandarditzada i que es treballara l’adaptació d’un text a l’entorn.

    Els relats han estat gravats per més d’un centenar de persones de totes les comarques valencianes i una quinzena de nouvinguts, la participació dels quals ha sigut clau per trencar amb tòpics lingüístics i entendre que els estrangers també volen aprendre i donar-li ús a la llengua. Que aquesta no és estàtica, sinó que té diferents variants i són tots vàlids.

    Per arribar a tothom, les ràdios han sigut la font principal. La primera va ser la de la universitat, VOX-UJI ràdio, però s’ha estès a altres, com Ràdio Occitània de Tolosa del Llenguadoc, À Punt Media, Ona Mediterrània de Palma de Mallorca o la ràdio de la Universitat Miguel Hernández, entre moltes altres, arreu dels Països Catalans. «Són històries que tenen un caràcter molt marcat d’oralitat, fetes d’una manera atractiva, àgil i breu, i la ràdio és el mitjà ideal per a poder donar-li eixida, ja que, a més a més, encaixa perfectament», explica Mari Carmen Aparici, coordinadora de la ràdio VOX-UJI.

    Amb això, «es fomenta la llengua pròpia, a la qual també és important donar-li eixe impuls, i més des de la universitat, i dona a conèixer la cultura i les tradicions del País Valencià, una tasca que podem i hem de fer des de les institucions públiques», defensa Aparici.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació popular llengua valenciana país valencià ràdio
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Reflexions pedagògiques al voltant d’espais per abordar processos creatius musicals
    Next Article
    Opinió
    Dir és massa fàcil (i III): dins de l’aula
    Ana Bisquert Sala

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    març 11, 2025

    2 comentaris

    1. Joanvi Cubedo on gener 18, 2023 9:06 am

      Sóc Joanvi Cubedo i m’anomene El Tio Vicent quan faig sessions de narració oral. Tinc molt d’interés de saber tot el possible del vostre projecte radiofònic UN PAÍS D’HISTÒRIES. A principis d’aquest curs vaig començar a fer sessions de potenciació de la nostra parla, valenciana/catalana, per a la infantesa amb una campanya que he anomenat PAS A PAS QUE NO A VARES i ho faré almenys fins a juny.
      El meu telèfon és: 607619082

      Reply
      • Enric on gener 21, 2023 11:28 pm

        Bona nit Joanvi.
        T’he enviat un escrit a través del messenger. L ‘has rebut?

        Reply
    Reply To Enric Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}