Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Una bona orientació en els canvis d’etapa pot prevenir l’abandonament escolar

    Victòria Oliveresoctubre 24, 20182 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    L'estudi recomana combinar l'assessorament individual amb les sessions en grups reduïts
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Al llarg de la seva escolarització hi ha molts moments en què els alumnes han de triar. Les decisions que prenen condicionen les seves trajectòries futures i una de mal presa els pot portar a fracassar o a abandonar els estudis.

    Existeixen programes d’orientació i assessorament que volen preparar als alumnes per aquestes etapes de transició, fer-los coneixedors de totes les opcions disponibles i ajudar-los a prendre millors decisions. Si es fan bé, poden ser determinants per millorar la seguretat en un mateix, les expectatives de futur, el rendiment acadèmic i la salut emocional dels estudiants.

    L’orientació educativa, però, no es pot fer de qualsevol manera. L’informe d’Ivàlua i la Fundació Bofill Quin impacte tenen els programes d’orientació i assessorament en els alumnes?, fet pels sociòlegs Sandra Escapa i Albert Julià, ha analitzat quina és la millor manera de fer aquest assessorament.

    Combinar programes individuals amb altres de grupals –sobretot treballant amb grups reduïts o amb el grup classe– és una de les fórmules que s’ha demostrat més efectiva en el conjunt d’avaluacions que revisa l’estudi.

    Aquests programes, però, s’han d’adaptar a l’etapa educativa. Els sociòlegs han constatat que durant l’educació primària funcionen millor els anomenats “serveis de resposta”, és a dir, proporcionar assistència quan l’alumne ho demana. En canvi, durant la secundària són més recomanables els programes de guia curricular, que són sessions estructurades per millorar habilitats d’estudi, establir d’objectius o ensenyar com afrontar les transicions.

    Aquesta ajuda marca la diferència especialment en els alumnes menys afavorits, és a dir, aquells que tenen famílies amb capitals educatius i culturals més baixos, i que sovint no els poden oferir la informació i els consells que els infants i joves necessiten.

    Recomanacions per una bona orientació

    L’estudi recomana promoure aquest tipus de programes d’orientació i assessorament a tots els centres educatius, amb una combinació de seguiment individual i treball grupal, i adaptant els programes a les necessitats dels alumnes. D’aquesta manera es pot ajudar als alumnes a gestionar les seves activitats diàries i se’ls apodera a l’hora de prendre decisions.

    Seleccionar orientadors amb formació específica o formar-los en aquesta matèria perquè esdevinguin un referent de l’alumnat també és clau per obtenir programes que funcionin, com també ho és avaluar l’impacte d’allò que ja s’està fent avui en dia i el que es faci en un futur en matèria d’assessorament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    assessorament bofill Ivàlua orientació què funciona
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El treball en xarxa en l’aprenentatge servei
    Next Article
    Actualitat
    Mare i estudiant, una realitat invisible i sense facilitats per la conciliació
    Victòria Oliveres
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Reportatge
    La Llançadora: Un punt d’orientació i acompanyament per a Adults i Joves a Sant Quirze del Vallès

    maig 8, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025

    Actualitat
    El 35% d’infants i adolescents estan en risc de pobresa a Catalunya

    febrer 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.