Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Educació paralitza l’adjudicació de places docents per errors en el sistema

    Ana Basanta

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    La Facultat d’Educació de la UB se suma a la petició d’una investigació sobre Ramon Flecha

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    La Universitat de Barcelona obre una investigació contra Ramón Flecha i el CREA

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Una mirada serena a l’educació d’aquí

    Opinió
    Una mirada serena a l’educació d’aquí

    David Vilalta Murillojuliol 21, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com podem parlar d’educació sense crispar-nos?

    A Catalunya, parlar d’educació genera sovint tensió. Un resultat a les proves PISA, una nova llei, un canvi curricular… I el debat esclata. El soroll sovint tapa la complexitat. Aquest article vol ser una pausa: mirar amb serenor el que s’està fent bé, aportar elements per a un diàleg constructiu i fugir dels binarismes. No es tracta de negar els reptes, sinó d’aprendre a mirar-los amb ulls crítics i esperançats.

    No han estat pocs els claustres o equips educatius que han viscut moments de tensió per discussions “pedagògiques”. Molts vam haver d’aprendre a ser més oberts i saber trobar aspectes comuns per impulsar projectes de centre consensuats.

    L’educació no hauria de ser un espai de confrontació ideològica, sinó una eina per construir convivència.

    Què està canviant a les escoles?

    Malgrat les dificultats i desigualtats, a molts centres del país es fan passes endavant. Alguns exemples concrets:

    – Escola Samuntada (Sabadell): treball globalitzat, espais multinivell i una cultura de confiança educativa.
    – Escola Xirinacs (Barcelona): projectes amb propòsit, assemblees, convivència no sancionadora i avaluació formativa.
    – Escola de Rellinars: contacte amb l’entorn natural, agrupaments heterogenis i aprenentatge basat en l’experiència directa.
    – Institut Escola Les Vinyes (Castellbisbal): codocència, cultura d’equip, projectes internivells i recerca educativa a l’aula.
    – Institut Escola Sant Esteve (Castellar del Vallès): treball en equip docent, propostes contextualitzades i participació de l’alumnat.
    – Institut Escola La Mina (Sant Adrià de Besòs): Marta del Campo i el seu equip escolten el pensament dels alumnes, treballen a partir de les seves preguntes i connecten els continguts amb la realitat de l’alumnat.
    – Escola Tanit (Santa Coloma de Gramenet): metodologia innovadora en ciències des d’infantil, fomentant la curiositat, la formulació d’hipòtesis i l’experimentació.

    També cal destacar el Centre de Formació Angeleta Ferrer, que acompanya docents en transformacions educatives profundes, i el programa Magnet, que vincula escoles públiques amb institucions de prestigi per crear projectes singulars i atractius.

    I les dades? Una eina, no una sentència

    La davallada en els resultats no només es deu a la pandèmia o al context socioeconòmic. També ens interpel·la sobre com s’ensenya avui: massa sovint les matemàtiques i les ciències es presenten de manera desconnectada del pensament dels infants i de la realitat que viuen.

    L’educació, espai de convivència

    Educar és construir una societat on puguem conviure en la diversitat. Això implica reconèixer que hi ha maneres diferents d’entendre l’educació i que la discrepància no hauria de bloquejar la cooperació.
    Les famílies i l’administració educativa, cadascú des del seu lloc, també necessiten conèixer altres formes d’aprendre.

    En lloc de reforçar discursos simplistes (o tot va bé o tot és un desastre), hem d’aprendre a posar en valor els avenços, demanar rigor i responsabilitat, i alhora preservar el respecte pels qui fan la feina cada dia a les escoles.

    L’escola com a comunitat de pensament

    El filòsof Matthew Lipman defensava que una comunitat educativa madura hauria d’esdevenir una comunitat de recerca i de deliberació. Això vol dir: fer-se preguntes, escoltar-se, compartir dubtes i aprendre junts.

    “Quines condicions preparen el camí per la deliberació? Una de les condicions pot ser la de substituir la discussió, entre els que mantenen postures contràries, per la comprensió que deliberació és investigació. De tal manera que aquells que deliberen plegats són coinvestigadors.”

    Aquesta idea no és teòrica. Quan una escola acull la veu de tots (docents, alumnes, famílies, entorn), quan construeix una cultura de la reflexió compartida, aleshores és possible innovar amb propòsit. No es tracta de canviar per seguir una moda, sinó de transformar amb criteri, des de la realitat de cada context.

    “Quan les escoles esdevenen espais per pensar junts, per escoltar-nos i per dialogar des del respecte, aleshores l’educació esdevé realment democràtica.”

    Per tancar: una pregunta compartida

    La transformació educativa no vindrà només de lleis ni d’informes, sinó de les comunitats que es posen a pensar juntes, des del respecte i el compromís.

    I tu? Coneixes alguna pràctica educativa amb propòsit que caldria fer visible?
    Compartim-les. Perquè el futur de l’educació es construeix amb visió reflexiva, amb confiança… i amb diàleg.

    Bibliografia i referències

    – OCDE. Informe PISA 2022
    – Departament d’Educació. Avaluació de competències bàsiques 6è EP 2022-2023
    – Fundació Bofill. Recomanacions polítiques educatives 2023
    – Lipman, M. (2003). Thinking in Education. Cambridge University Press
    – Webs de centres citats: Samuntada, Xirinacs, Les Vinyes, La Mina, Magnet

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    contra el discurs de l'odi convivència convivència escolar escoles Experiències educatives Experiències escolars opinió Pautes de convivència pensament crític sistema educatiu transformació transformació educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Rosa Bosch, psicòloga i investigadora: «Situar un centre educatiu a prop d’una àrea verda fa disminuir els problemes de conducta»
    David Vilalta Murillo

    Mestre jubilat, compromès amb la qualitat de l'educació pública

    Related Posts

    Actualitat
    Educació paralitza l’adjudicació de places docents per errors en el sistema

    juliol 18, 2025

    Opinió
    Respectar el que cadascú decideix

    juliol 18, 2025

    Actualitat
    Torre Pacheco, infància i educadores espantades per la violència racista i les represàlies

    juliol 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}