Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La variació demogràfica: d’una escolarització ‘low cost’ a una oportunitat pel canvi educatiu

    Redacciófebrer 3, 20177 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’evolució demogràfica a Catalunya ha entrat, de manera global, des de l’any 2015 i fins al 2025, en una reducció continuada de la població d’educació infantil i en un increment paral·lel de la població en edat d’iniciar l’ESO. Es tracta d’una dècada que obliga a planificar per ajustar els equipaments educatius a les noves necessitats. Per fer-ho, han aparegut dues estratègies en les actuacions de les administracions catalanes: una estratègia conservadora o una innovadora. La conservadora considera que una dècada passa de pressa i que només cal ajustar mecànicament les aules que sobren a educació infantil i primària per destinar-les a cobrir les que falten a l’ESO. Això, amb la vista posada en la dècada següent en què podria tornar a disminuir l’alumnat a partir dels 12 anys. O sigui, planificar la dècada següent, i no l’actual, a cost econòmic zero, però amb l’alt cost educatiu que signifiquen les mesures que s’estan prenent.

    L’estratègia innovadora, en canvi, segueix el criteri d’aprofitar l’avinentesa demogràfica per modificar el mapa escolar, reduir ràtios, trencar les inèrcies del sistema, promoure innovacions i renovar els equipaments o tancar els ja amortitzats. O sigui, sacsejar el sistema per renovar-lo estructuralment per a diverses dècades. La Conselleria d’Ensenyament està més a prop de l’estratègia conservadora i, en canvi, els ajuntaments ho estan de la innovadora.

    Reequilibrar o desigualar més l’escolarització entre la xarxa pública i la concertada

    Un criteri de racionalitat i austeritat aconsellaria que si en una ciutat sobren 10 línies d’infantil-primària i falta la mateixa quantitat de l’ESO, es facin els moviments necessaris que permetin traspassar les aules sobrants a l’ESO. La gestió no és un assumpte mecànic, sinó que topa d’entrada amb la dificultat d’aplicar un criteri d’equitat entre la pública i la concertada. Si la decisió de tancar línies no la planifica l’administració i es deixa a la demanda de les famílies, molt probablement la xarxa pública en surti perjudicada. El criteri que aplica la Conselleria de mantenir pel curs vinent tota l’oferta inicial de línies d’infantil-primària del curs actual és una mesura més formal per a la galeria que efectiva. No és cap garantia que si no es prenen altres decisions es mantinguin obertes després de la preinscripció, sinó que seran les famílies les que assenyalaran els grups o les escoles, que cauran de la competició. Una decisió clau en aquest sentit seria rebaixar les ràtios de manera generalitzada a tots els centres finançats amb fons públics, o reduir també grups concertats allà on no calen. Però el Govern no treballa en aquesta direcció.

    Optimitzar equipaments o densificar instituts i reutilitzar aules i edificis de primària per escolaritzar a secundària

    Les mesures que està aplicant la Conselleria són d’escolarització “low cost“: densificar els edificis dels centres de secundària més enllà de la seva ocupació òptima, ampliar-los amb barracons als patis minvants i, finalment, ocupar aules per a l’ESO com a un cos estrany en una escola d’infantil-primària que funciona per adscriure-les a l’institut més proper. La situació s’agreuja perquè aquestes situacions de mala escolarització no tenen cap perspectiva de futur que no sigui esperar a que l’any 2030 es compleixin les projeccions demogràfiques d’un nou descens de la població de secundària. Ni que es donés el previst descens vegetatiu, no hi ha cap certesa sobre els moviments migratoris d’aquesta dècada.

    Optimitzar equipaments però acompanyar-los de projectes innovadors per crear nous models de centres tindria sentit

    Molts ajuntaments estan proposant la conversió d’escoles en Instituts-Escola com a projectes integrats dels 3 als 16 anys amb una profunda remodelació dels edificis. El projecte hauria d’anar acompanyat d’un ampli i concret pla d’innovació educativa, coordinació de serveis, d’extraescolars i d’integració en l’entorn social dels barris. La tradició a Catalunya de l’Institut-Escola republicà s’ha mantingut com a signe de qualitat educativa per dues característiques: la continuïtat educativa entre primària i secundària i la qualitat del model pedagògic que el caracteritzava. Actualment hi ha una quinzena de centres anomenats Institut-Escola creats els darrers anys per dos motius ben diferents: en uns casos, per pragmatisme escolaritzador en comarques de baixa densitat demogràfica; i en d’altres, per evitar l’absentisme en el pas de primària a secundària en entorns socials molt desafavorits (aquesta motivació ha merescut unes interessant reflexions de Joan Girona en aquestes pàgines). En ambdues situacions els efectes educatius positius han anat més enllà dels inicialment esperats. Ara, però, la justificació d’estendre el model no està directament relacionada amb els dos motius citats, tot i que no els exclou, sinó a dos nous arguments de molt pes socioeducatiu.

    El primer motiu de justificació de l’escola-Institut és garantir un contínuum educatiu coherent en l’educació general, dels 3 als 16 anys, i que, alhora, esmeni el punt crític del sistema actual, sobretot a la pública, de canviar de centre i de model educatiu als 12 anys amb un nou i inquietant procés per a les famílies de sol·licitud de places. La gran virtut de l’estructura implantada a la LOGSE, l’etapa integrada i obligatòria 12-16, no ha superat la ruptura extrema als 12 anys entre el currículum per àrees, pocs mestres i seguiment tutorial intens de l’escola per passar al currículum de les 10 assignatures, els 10 professors a la setmana i el seguiment tutorial dispers i feble a la secundària. L’Institut-Escola, encara que mantingués l’estructura de les 10 assignatures, apaivagaria la ruptura per la continuïtat del projecte de centre, l’equip de mestres i els companys d’aula. I si introdueix la nova etapa experimental dels 10-14 anys amb el mateix currículum per àrees el contínuum educatiu, amb els canvis de creixement necessaris, és total.

    El segon motiu és, ras i curt, el d’injectar competitivitat a l’escola pública en l’inevitable mercat de l’oferta-demanda de places escolars que ha consagrat el sistema educatiu de l’Estat des de la LODE (1982) amb la tria de centre per les famílies. Negar aquesta evidència és de cecs, mentre que les famílies perceben de manera diàfana els avantatges referits en els paràgrafs anteriors; raó per la qual apreciaran més l’opció per optar a una plaça de P3 a la xarxa pública, clarament en desavantatge amb la concertada també en aquest aspecte. Un revulsiu així estimularia l’escolarització en els barris on la població tendeix a buscar plaça escolar en altres zones de la ciutat. I, de retruc, la millora de l’equitat, la diversitat i la cohesió social en les escoles i en els seus entorns socials. Sorprèn, i aixeca sospites, el fet que la ponència “Estructura del sistema educatiu del debat ‘Ara és demà'”, proposi inequívocament aquest model dels Instituts-Escola i la Consellera el proclami en la premsa el passat mes de desembre, i que, simultàniament, estigui ancorada en els dos motius antics –comarques despoblades i centres d’alta complexitat –per a autoritza-los. I encara és més contradictori, que propostes amb compromís municipal d’implicar-se plenament i abocar-hi recursos, siguin denegades, o el que és el mateix ajornades a dos anys vista, amb excuses poc consistents. En els pròxims 2 anys es produirà la inflexió a la baixa a P-3 més important de la dècada i l’escolarització a la pública haurà perdut encara més punts i també diversitat. D’aquí a dos anys quin Govern, si en té, hi haurà a Catalunya? Si “Ara és demà”, ¿per què esperar a “demà passat”? Ummm…

    Un entrebanc important per acordar una planificació renovada com a oportunitat per al canvi educatiu és la dinàmica perversa de funcionament de les Taules Mixtes de Planificació entre el Departament d’Ensenyament i els Ajuntaments de Catalunya. L’estratègia d’Ensenyament és, massa sovint, la de simular el diàleg, deixar passar el temps, arribar al mes de gener al límit del calendari de preinscripcions sense concrecions i justificar que de cara al curs següent ja no hi ha marge per introduir canvis profunds. Un cop torejat l’Ajuntament, el Departament decideix unilateralment l’oferta de places i “patada a seguir”, que falta un curs menys per travessar els 10 anys de desert. La no-planificació com a model ocult de planificació… Són oportunitats perdudes?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aula escola institut opinió P3
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Figuras ocultas’
    Next Article
    Actualitat
    Comunicació oral: una qüestió d’actitud
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}