Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Vocacions que arrelen: aportar valor diferencial des de l’aula

    Opinió
    Vocacions que arrelen: aportar valor diferencial des de l’aula

    Marta Rieradesembre 19, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    fundacio exit trajectories
    | Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!


    Despertar vocacions no és accelerar l’entrada al mercat laboral, sinó donar sentit a l’aprenentatge. Quan l’escola obre finestres al món del treball -amb referents reals, mentoria i tasques en context- els joves passen del “què puc fer?” al “on vull aportar?”. Aquí és on neix el valor diferencial educatiu: transformar la curiositat en projecte i el projecte en camí.

    Per què “valor diferencial” en educació?

    Parlem sovint d’abandonament, però massa poc de com fem desitjable la continuïtat formativa. Si el món del treball no seu a la mateixa taula que l’escola i el tercer sector, el diagnòstic queda coix. El valor emergeix quan l’aula s’obre al taller, el llenguatge professional entra a classe i els continguts curriculars es fan visibles en feines concretes.

    En un país on un de cada set joves abandona els estudis, la solució no consisteix en només afegir hores de reforç, sinó d’oferir experiències que connectin coneixement i ofici, expectativa i realitat. No parlem de subordinar l’escola a la producció; parlem de corresponsabilitat: que l’empresa assumeixi que també és espai formatiu i que aquesta implicació primerenca pot canviar trajectòries.

    Quan el talent vulnerable troba referents

    La vocació neix del contacte. Una conversa amb una professional, una visita a un centre logístic, veure com es resol una incidència real… Aquestes escenes concretes desplacen el catàleg d’opcions i l’atreuen cap a una expectativa tangible: “això és el que faré el primer dia”. Després de 25 anys acompanyant 15.000 joves amb la implicació de 8.500 professionals de 1.100 empreses, hem comprovat que canvia el vocabulari dels alumnes: passen d’idees genèriques a descriure tasques, eines, responsabilitats i itineraris. Quan el llenguatge es concreta, la vocació arrela.

    Vocació i equitat: ampliar el mapa

    El camí vocacional no és neutre. Les aspiracions de nois i noies tendeixen a concentrar-se en poques professions i els biaixos de gènere persisteixen. Quan portem referents diversos a l’aula -tècniques en oficis masculinitzats, professionals en entorns feminitzats que trenquen el motlle- no fem només un gest simbòlic: ampliem el mapa d’opcions percebudes. Sense aquesta pluralitat, alguns camins ni tan sols s’imaginen. Despertar vocacions reals també és una qüestió d’equitat: que cada jove trobi un mirall possible i un recorregut versemblant.

    Ecosistemes que multipliquen oportunitats

    Una sola empresa pot obrir una porta; un ecosistema local pot obrir-ne moltes. Quan la cadena de valor -proveïdors i clients- s’impliquen, les oportunitats d’observació, pràctica i inserció es multipliquen i la connexió entre centre i empresa es fa estable. El valor diferencial no depèn d’herois aïllats, sinó d’aliances que ordenen el calendari, comparteixen objectius i avaluen per evidències. Quan això passa, la cultura d’acollida deixa de ser una excepció i esdevé un estàndard.

    De la vocació a la trajectòria: el pont que ve

    Per tots aquests motius, el més important en el camí de connectar talent jove amb empreses és el primer pas: despertar vocacions amb sentit mitjançant referents reals, mentoria i context professional. El pas següent és convertir aquesta vocació en ocupació real: fixar objectius, construir evidències, acompanyar el jove en pràctiques de qualitat i obrir-li la porta a la FP dual de Grau Bàsic en pimes de sectors estratègics.

    Si volem menys abandonament i més futurs amb sentit, fem que les vocacions arrelin. L’escola obre finestres, l’empresa obre portes i la mentoria sosté el pas d’una banda a l’altra. Quan aquest triangle es desplega amb intenció i qualitat, el jove ja no només sap què pot fer; sap on vol contribuir (i té un camí per començar a fer-ho).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    FP Dual opinió talent trajectòries
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ha tornat a passar
    Next Article
    Actualitat
    Educateca (16): Llibres sobre educació per al Nadal del 2025
    Marta Riera

    Directora de projectes de la Fundació Exit

    Related Posts

    Opinió
    Ha tornat a passar

    desembre 18, 2025

    Anàlisi
    10 tesis sobre Hannah Arendt

    desembre 18, 2025

    Opinió
    Keep calm: els joves no són ultres

    desembre 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.