Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Wert ultima la norma que facilitarà la creació d’universitats privades

    Daniel Sánchez Caballeroabril 20, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El ministre José Ignacio Wert a la inauguració dels cursos d'estiu de la UIMP 2014 / MECD
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Apurant la legislatura, el Govern espanyol ultima els dos últims decrets amb els quals culminarà la seva reforma sense reforma -no s’ha tocat la llei, s’ha fet a base de canvis puntuals- de la universitat espanyola. A punt de sortir del Consell d’Estat amb el seu corresponent dictamen, el primer dels textos regula la creació de nous centres a Espanya. I ho fa en la línia de rebaixar els requisits exigits per obrir una universitat, fet que sindicats, oposició i alguns experts universitaris consultats interpreten com un moviment per afavorir la creació de campus privats. “Relaxar els requisits significa abaratir costos, el que apunta a facilitar la creació d’universitats a la iniciativa privada”, resumeix Purificación Moscoso, degana de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d’Alcalá i antiga membre del patronat de l’Aneca, la agència d’acreditació universitària espanyola.

    El segon decret pendent de l’opinió del Consell d’Estat -preceptiva però no vinculant- regula l’acreditació dels professors universitaris, el sistema pel qual els docents poden obtenir una plaça fixa de com a titulars o catedràtics. Educació canvia amb aquesta norma la forma de computar els mèrits dels docents i passa de l’actual mètode quantitatiu a un de qualitatiu.

    Adéu a la planificació

    El nou text que regularà la creació i acreditació de noves universitats substitueix al vigent, de 1991. D’entrada, segons l’esborrany que maneja el Ministeri d’Educació, s’elimina la referència a “tenir en compte les necessitats de programació general de l’ensenyament en el seu nivell superior, derivades de la població escolar, el desenvolupament de noves branques sorgides de l’avanç científic i de les necessitats dels diferents sectors professionals així com la seva incidència en l’entorn geogràfic”. En altres paraules, que si hi havia una mena de pla general, desapareix.

    El text respecta el mínim de títols que ha d’oferir una nova universitat, vuit, però elimina l’exigència que sí que hi ha ara que almenys hi hagi una titulació de ciències experimentals o estudis tècnics. “Per fomentar la creació d’universitats especialitzades”, argumenta Educació. “Els títols de ciències són més cars perquè necessiten laboratoris, etc.”, expliquen des dels sindicats.

    També es modifiquen els criteris respecte a la proporció de doctors que ha d’haver-hi en plantilla. Actualment n’exigeixen un 30% per a les extintes diplomatures i un 70% per a les Llicenciatures. El nou text es queda entre uns i altres: 50% de doctors. “Es rebaixa el requisit de titulació ja que en els dos últims anys de les llicenciatures s’exigia un 70% de doctors, que és el que es demana ara per al màster”, lamenta Julio Serrano, portaveu d’Universitats de la Federació d’Ensenyament de CCOO.

    Un altre dels elements que provoca recels és la supressió dels mínims respecte a espais i superfícies comunes que estableix el decret. Així, se suprimeixen les referències a les característiques de les biblioteques (sala de lectura, arxius, préstec, etc.), instal·lacions esportives (per als cinc esports amb més demanda, per exemple) i als serveis comuns (menjador, cafeteria, servei d’informació, informàtica, sala d’actes, etc.), segons denuncia CCOO. Els espais per a la docència es mantenen igual o es rebaixa l’exigència. Per exemple, l’espai per a cada alumne en els laboratoris docents passa de 7 metres per alumne a 5 i en els de recerca de 15 a entre 10 i 15. Només pugen en els seminaris, en elevar el mínim de 2,5 metres a tres . “Que es mantinguessin des de 1991, quan estem parlant d’un ensenyament més personalitzat, no tenia cap sentit”, lamenta Serrano.

    Discurs contra realitat

    I això en un context en què el ministeri “elabora un discurs en el sentit que hi ha massa universitats però alhora facilita la creació de centres privats”, se sorprèn Moscoso. De privats i de públics, es podria objectar, que el decret no especifica res a favor dels centres privats. Però en els últims 18 anys no s’ha obert ni una sola universitat pública a Espanya (n’hi ha 50). No obse n’hagi de crear cap de pública a curt termini.

    També suposarà, assegura Moscoso, una pèrdua de qualitat en els nous centres. En rebaixar el nombre de doctors, espais, etc. la qualitat de la docència i els títols serà menor, sosté.

    Per Serrano la intenció privatitzadora és clara. “Es flexibilitza i desregula per facilitar el negoci d’acord amb la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat per tal de ‘crear un entorn molt més favorable a la competència i la inversió, facilitant que els agents econòmics puguin beneficiar-se dels guanys d’una major dimensió en termes de productivitat i costos ‘com es diu en el preàmbul del projecte”, afirma.

    Al PSOE creuen que aquesta actualització de la normativa no arreglarà un problema major: que algunes de les noves universitats privades no compleixen els requisits que apareixen en l’actual decret, segons Angelina Costa, el seu portaveu d’universitats al Congrés. Costa parla de l'”ànim privatitzador” del Govern, i recorda que en comunitats com Madrid hi ha el doble d’universitats privades que públiques (13 enfront de 6).

    Acreditació dels docents

    Finalment, el segon decret pendent canvia les normes del sistema d’acreditació universitària dels docents. El sistema modifica la forma de comptabilitzar els mèrits de cada professor i com s’avaluen, i redistribueix el pes de cada àrea. L’experiència professional fora dels campus -en empreses privades- passarà a tenir un gran valor, tant o més que els mèrits educatius. A més, on actualment es donen punts per fets (x punts per publicar en una determinada revista, per exemple), passarà a mesurar amb lletres, des de la A (excepcional) fins a la E (molt baix).

    Aquests és, grosso modo, el canvi. Les valoracions d’un mateix aspecte, però, resulten completament enfrontades. Per Wert l’objectiu és dotar-se d’un sistema “transparent, eficaç, objectiu i que introdueix uns criteris internacionals per a l’acreditació”. Serrano veu tot el contrari. Afirma que substitueix criteris objectius i mesurables per altres qualitatius i per tant de més difícil mesura. “Va en la direcció contrària a la que el mateix estatut bàsic de l’ocupació pública assenyala a l’hora de parlar de l’avaluació. Lluny d’avançar en l’objectivitat, transparència i seguretat jurídica va a un sistema més discrecional, menys objectiu i transparent que al final suposarà l’enduriment dels criteris d’acreditació del professorat perquè va a un sistema qualitatiu i per tant menys objectiu”, explica.

    Aquests dos decrets vindrien a completar la reforma que Educació vol fer a la universitat. El primer gran canvi, obrir la porta al fet que els graus durin tres anys i els màster dos (a voluntat de les universitats) li va costar al ministre, José Ignacio Wert, una vaga educativa de tres dies perquè alumnes, sindicats, oposició i professors creuen que derivarà en un encariment dels estudis.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    José Ignacio Wert universitats privades
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’educació sobre abusos sexuals ajuda a incrementar les denuncies
    Next Article
    Actualitat
    Adéu a les assignatures: el treball per projectes convenç cada cop més escoles
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}