Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El debat sobre els mòbils a l’escola; estem perdent la conversa?

    Francesc Imbernonmarç 11, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    No sóc especialista en el tema dels mòbils i, per tant, no puc tenir una opinió rigurosa sobre la seva introducció a les aules. Però arran de la lectura del llibre de Sherry Turkle En defensa de la conversación (Ático de los libros, 2017) m’ha preocupat el tema de perdre la conversa, quan l’autor argumenta que els joves tenen pànic a enfrontar-se a la conversa ja que representa més esforç, encara que sigui telefònicament, que enviar un missatge, a través de WhatsApp o de qualsevol mitjà digital. I m’ha fet pensar i em preocupa que sempre hem defensat que l’educació és compartir i això vol dir parlar entre nosaltres, escoltar amb interès i prestar atenció mútua el que, educativament, n’hem dit escolta activa i diàleg.

    I em ve al cap pensar que potser sigui veritat que el món digital (ordinadors, tabletes o telèfons) ens impedeix la conversa. El llibre esmentat va més enllà. Argumenta que la falta de conversa entre nosaltres fa que disminueixi l’empatia, l’emoció d’estar amb altres persones o traspassar les emocions o aprendre a retornar-les. Les paraules escrites d’un missatge no són el mateix que veure a la persona. Escriure digitalment pot caure en la superficialitat de les paraules, la fredor amb atendre altres idees i desconnectar de la vida real.  La conversa, parlar amb els altres, sembla que crea angoixa, ja que serà més fàcil connectar-se i enviar missatges i a més dóna plaer.

    I podem tenir el perill que, pel fet de disminuir la conversa, augmentin discursos falsos no contraposats i la vulgarització de les paraules amb missatges superficials. I també promocionar el silenci, la sordesa en no sentir les paraules dels altres amb els seus tons, ritmes i gestos (a l’aula, al pati, fora). Perdem el cara a cara o el cara amb els altres, ja que tot se soluciona digitalment. I es poden dir coses que no diríem a l’altre si el tinguessin davant. Perdem la relació i, en el camp de l’educació, la relació condiciona el contingut  que aprenem. O, encara pitjor,  tenir una conversa amb emoticones.

    Què està passant? Com diu el llibre, la conversa fa por perquè té la immediatesa de les paraules i pots equivocar-te o no trobar la paraula més adequada. No es pot esborrar. Les paraules, encara que la dita afirmi que se les emporta el vent, queden moltes vegades en la percepció de l’altre. I depèn com es diguin les paraules prenen una forma o una altra.

    És veritat que s’està perdent la conversa. Ho comprovem en les reunions o trobades quan s’està més atent al que diu l’artefacte digital que les paraules que t’adrecen altres. Segurament el cineasta Coppola no faria avui dia la premiada pel·lícula La conversación (1973), amb un al·legat al missatge ambigu. Ja que avui dia no es gravarien les paraules, sinó que es miraria què s’ha dit a les xarxes socials.

    Si fos veritat que les tecnologies que es fan servir per comunicar-se fan decaure la conversa perdem un dels recursos més importants a l’educació. A l’educació és necessari la conversa, ja que és sinònim de diàleg. És explicar, polemitzar, discutir, debatre, gaudir del plaer de sentir els altres, d’admirar el verb, de deixar-se anar sobre un tema, etc. Perdre la por a equivocar-se. I això no ho podem perdre als processos educatius. Educar és aprendre a escoltar. I amb un aparell digital és més un monòleg, a vegades amb si mateix.

    No estic dient que eliminem de l’educació els aparells digitals de comunicació. Seria impensable en el món actual. Però què podem fer perquè serveixin com oportunitats d’aprenentatge? Crec que regular el seu ús. I una forma és que les institucions educatives no s’oblidin de crear espais de conversa com sempre s’ha fet des d’una perspectiva educativa (debats, assemblees, discussions, preguntes…). I, per què no? Deixar de costat, alguna vegada, l’aparell en alguns espais no digitals per estar més atent a les paraules i a la forma com es diuen.

    Tornant al llibre esmentat, té raó quan diu que no hem de prohibir la comunicació digital, però sí posar-ne límits. Encara hi som a temps, si és possible.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Lideratge als centres: què fas perquè els teus professors siguin millors?
    Next Article
    Actualitat
    USTEC s’imposa a les eleccions sindicals de l’ensenyament públic
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}