Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Homofòbia a les aules

    Opinió
    Homofòbia a les aules

    Antonio Arroyo Gilmarç 19, 20147 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Homofòbia a les aules.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Agenda Pública

    No són mers rumors. Ni vagues suposicions o intuïcions. És una crua realitat. Encara avui dia, avançat el segle XXI, en els nostres col·legis i instituts continuen sent molts els/les adolescents i joves que, a causa de la seva orientació sexual o identitat de gènere, suporten una violència física i psíquica intolerable. Més del 5% dels/les alumnes lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals (LGTB) afirma haver estat agredit físicament (puntades, cops, empentes, etc.) alguna vegada en el seu Institut per ser o semblar LGTB, i més de l’11% reconeix haver-ho presenciat.

    Homofòbia a les aules.
    Homofòbia a les aules.

    Això, juntament amb moltes altres xifres difícils de digerir, és el que ens mostra l’últim i més important estudi de camp realitzat fins al moment sobre la situació en què es troben els nostres adolescents i joves LGTB en l’àmbit educatiu: “Investigació Homofòbia a les aules 2013. Eduquem en la diversitat afectivosexual?”, elaborat pel Grup d’Educació del Col·lectiu de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals de Madrid (COGAM) .

    Es tracta, en efecte, d’una mostra molt representativa realitzada en forma d’enquesta a gairebé 5.300 alumnes, repartits en 37 Instituts d’Educació Secundària (IES) de la Comunitat Autònoma de Madrid, que confirma dades ja avançades per estudis previs com el realitzat pel Departament d’Antropologia Social de la Universitat Complutense de Madrid: “Diversitat sexual i convivència: una oportunitat educativa” (2013), o els duts a terme pel propi COGAM i la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals ( FELGTB): “Assetjament escolar homofòbic i risc de suïcidi en adolescents i joves LGB” (2012), i “Estudi 2013 sobre discriminació per orientació sexual i/o identitat de gènere a Espanya”.

    De tots ells se’n deriven conclusions similars: malgrat els avenços experimentats en els últims anys a Espanya en aquest terreny, amb fites tan transcendentals com les anomenades lleis de matrimoni homosexual (2005) i d’identitat de gènere (2007), la discriminació que pateixen les persones homosexuals, transsexuals i bisexuals continua sent molt elevada.

    Entre la igualtat formal i la real segueix existint una bretxa molt profunda. Per més importància que tingui el reconeixement legal de la primera, que el té, no es pot generar la falsa aparença que ja està tot aconseguit. L’exemple del que succeeix amb les dones al nostre país, iguals en la llei des de fa dècades, però encara lluny de la igualtat plena amb els homes en certs camps com el laboral, és ben significatiu. No només pel que de per si demostra sinó a més perquè d’aquesta desigualtat de gènere en deriven moltes altres discriminacions, com la que es produeix en el terreny que aquí ens ocupa, el de l’acceptació de la diversitat afectiva-sexual en els centres educatius.

    Homofòbia a les aules.
    Homofòbia a les aules.

    Les dades, en efecte, no presenten cap dubte: En l’estudi sobre “Assetjament escolar homofòbic i risc de suïcidi” ja es denunciava que el 43% dels adolescents i joves lesbianes, gais i bisexuals havia pensat alguna vegada en suïcidar-se, havent-s’ho planejat el 81% de ells, xifres que es veuen confirmades pel “Estudi 2013” abans esmentat sobre discriminació per orientació sexual i/o identitat de gènere a Espanya “, on es posa en relleu com el 76% dels enquestats reconeix haver estat objecte de discriminació per aquest motiu.

    Per si no fos suficient amb aquests números, certament molt preocupants, la “Investigació Homofòbia a les aules 2013” revela l’existència de molts prejudicis negatius cap a les persones LGTB, interioritzats en una part molt significativa (més del 25%) de l’alumnat de l’ESO, amb independència de quina sigui la seva orientació sexual, i derivats, en bona mesura, del rebuig cap a l’homosexualitat, transsexualitat o bisexualitat que perceben en el seu entorn familiar, i de la injustificable passivitat de part important del professorat davant les situacions de discriminació que es donen en l’àmbit educatiu. Gairebé el 42% dels alumnes enquestats considera que el professorat fa poc o res davant insults homòfobs a l’aula.

    Homofòbia a les aules.
    Homofòbia a les aules.

    Entre els prejudicis més estesos, val la pena destacar els següents:

    • Gairebé el 15% creu que, en alguna mesura, els homosexuals no han de tenir els mateixos drets que els heterosexuals.
    • Gairebé el 40% se sent d’una manera o altra molest si veu a dos homosexuals besar-se en públic.
    • Més del 22% creu que la transsexualitat és una malaltia.
    • Més del 26% opina que els homosexuals no poden ser bons pares.
    • I per més del 23% dels homosexuals, per diferents raons, no haurien de practicar determinades professions com treballar amb nens o en l’exèrcit.

    Aquestes dades, juntament amb altres, expliquen que tot i que la tendència a “sortir de l’armari” ha augmentat en els últims anys, encara avui més del 80% dels i les joves lesbianes, gais i bisexuals oculten la seva orientació sexual en el seu Institut. Aquesta invisibilitat, a més, és significativament superior en el cas de les noies lesbianes, de les quals només un 13% ha viscut o mostrat públicament la seva orientació sexual en el seu Institut. La raó d’aquesta ocultació és clara: “sortir de l’armari” augmenta considerablement l’exposició a patir agressions físiques o verbals d’altres companys. De fet, entre els que han sortit de l’armari el percentatge d’alumnes que pateix violència física és 3 vegades major a la dels que es troben dins d’ell.

    Homofòbia a les aules.
    Homofòbia a les aules.

    Convé ressaltar també que aquestes preocupants dosis d’homofòbia es mostren molt més accentuades en el cas dels adolescents i joves homes, el que ens ha de fer reflexionar sobre la vinculació existent entre la “cultura masclista i patriarcal”, que encara impregna en gran mesura la nostre manera de concebre els rols i les relacions de gènere en el si de la nostra societat, i la violència que es projecta sobre els que no es corresponen amb els “valors” d’aquesta “cultura”: les dones, les persones LGTB, etc.

    El veritable valor d’aquesta investigació radica, d’una banda, en la seva àmplia representativitat, fins al punt que es pot considerar una radiografia molt fidedigna del que avui en dia passa a les nostres aules, i de l’altra, en la multitud de dades i enfocaments que ofereix respecte de la dura realitat que viuen encara avui molts adolescents i joves LGTB. Dades que haurien de constituir una veu d’alarma per a la societat espanyola, que no pot romandre impassible davant el que està succeint, i que, de manera molt singular, interpel·len les autoritats educatives perquè adoptin les mesures necessàries per tal de posar remei a aquesta situació que tant dolor i patiment està generant en centenars i centenars de persones que es troben, per la seva edat, en ple procés de formació de la seva personalitat.

    Encara que aquesta problemàtica, donada la seva complexitat, ha de ser abordada des de molt diferents perspectives, urgeix ja recuperar per al currículum docent l’ensenyament de valors de convivència que fomentin la igualtat de drets de totes les persones, independentment de quin sigui el seu sexe, origen ètnic, procedència, creences o, per descomptat, la seva orientació sexual o identitat de gènere, a l’estil del que succeïa amb la desapareguda assignatura de “Educació per a la ciutadania”. La lluita contra els prejudicis que sostenen les conductes discriminatòries que s’han descrit fa de forma molt directa als poders públics, com a responsables de fer realitat el que la nostra Constitució els mandata: “promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l’ individu i dels grups en què s’integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud”. No podem esperar més. La felicitat, la salut i, fins i tot, de vegades, la vida dels nostres adolescents i joves està en joc.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere homofòbia lgtb+ opinió violència violència de gènere
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEl dret a no llegir
    Next Article
    Opinió
    La formació permanent del professorat, de rebaixes
    Antonio Arroyo Gil

    Related Posts

    Opinió
    Ni la Història és només una assignatura ni el Mal és només Auschwitz

    juliol 1, 2025

    Opinió
    Com cuidem els mestres?

    juliol 1, 2025

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}