Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La formació permanent del professorat, de rebaixes

    Francesc Imbernonmarç 19, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’altre dia, escoltant la ràdio, vaig sentir amb estupor que la Consellera d’Ensenyament de la Generalitat catalana reaccionava malament davant el recent informe de la Fundació Jaume Bofill sobre l’agenda de la política educativa a Catalunya: una anàlisi de les opcions de govern (2011-2013) fet pel Xavier Bonal i Antoni Verger. Els reconeguts sociòlegs no s’han deixar enlluernar per la voràgine d’intel·lectuals que li fan la gara-gara a la política educativa, sinó que en les seves conclusions deien que les retallades en educació, entre d’altres coses, eren selectives, en perjudicar més l’escola pública i tots els seus serveis, i també severes, ja que Catalunya està en el grup de països europeus amb més retallades.

    També apareixen en el text interessants aspectes que tots sabem i el professorat pateix, que fins ara no s‘havien posat en xifres, com la comprovació de l’aplicació d’un model liberal, el menyspreu territorial i no lluitar realment contra el fracàs escolar. I aleshores s’entén que reaccionés malament dient que era un pamflet i que no era veritat el que deia, ja que únicament s’havia retallat el sou dels mestres. De la indignació radiofònica de la Consellera vaig passar jo a la meva consternació.

    “Com es pot dir això?”, vaig pensar ràpidament, no únicament en la baixada de sou als mestres, sinó en la falta de suport especial, que fan més hores, que hi ha més alumnes, el que es paga per fer la FP, la falta de beques de menjador, la carmanyola que han de portar, el tancament de centres, la manca de subvenció a les AMPA…

    Però com l’informe no entra en detall en la formació permanent del professorat, sinó en la política sobre professorat (demostrant que no compleixen el programa electoral de 2010) i una mica més en les polítiques de formació inicial, voldria endinsar-me en aquest article únicament en les retallades en la formació permanent del professorat.

    Tot el professorat sap que l’estructura de la formació permanent a Catalunya és diferent a la resta de l’Estat Español. Una de les característiques destacades del nostre sistema organitzatiu és que no existeixen els Centres de Professors, sinó uns centres de recursos (actualment 75 Centres) que realitzen la tasca de donar suport a l’activitat pedagògica dels centres i a la tasca docent de mestres i professorat, especialment, en temes de formació permanent, de recursos pedagògics i de dinamització de projectes de centre i de la zona (web de la Generalitat). També es manté la pervivència dels ICE de les Universitats en tasques delegades per l’Administració de formació permanent del professorat (són els encarregats de desenvolupar alguns o part de blocs del Pla de Formació).

    Doncs en els darrers dos anys  la subvenció destinada als Centres de Recursos  Pedagògics ha estat de 0 euros.  I els Instituts de Ciències de l’Educació de les universitat catalanes han reduït quasi a la meitat el personal de professors de primària i secundaria en comissió de serveis. Per això no és tot, sinó que el pressupost, que per conveni dedica el departament d’Ensenyament  per formació permanent  a  un Institut de Ciències de l’Educació d’una Universitat, en el darrers cursos ha estat:

    Curs Infantil, primària i secundaria Formació professional
    2008-2009 335.148,15€ 50.597,70 €
    2009-2010 283.500€ 37.039,20 €
    2010-2011 166.008,25 € 32.288,55
    2011-2012 149.407 € 13.081,25 €
    2012-2013 63.655,12 € 16.151 €
    2013-2014 0 16.000- 18.000 € (encara no ingressat)

    I això què vol dir? Doncs molt fàcil de deduir: que totes les activitats que es fan de formació permanent del professorat s’han d’autofinançar, o sigui, tot s’ho paga el professorat excepte les activitats que vol el Departament. També han trobat una solució per no invertir un euro en la formació permanent : La formació interna de centre (FIC), els seminaris de formació d’equips de centre en competències bàsiques i el fòrum de competències bàsiques és un punt de trobada virtual de docents, argumentant que tot això dóna valor a la seva experiència i saber, per afavorir l’increment de l’èxit educatiu de l’alumnat. O sigui, que passen la formació al centre entre el propi professorat i la virtualitat  i sense un gran suport extern (els centres de recursos fan el que poden)  ni econòmic, per suposat. No estaria malament la tendència de passar la responsabilitat de la formació als mestres en els seus centres, però ja sabem fa anys, per la recerca en innovació, que una formació innovadora decau per falta de suport, per falta de lideratge o per intensificació del treball del professorat. I les tres coses s’estan donant pel càstig que està reben el professorat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Homofòbia a les aules
    Next Article
    Actualitat
    Els motius de Jessica per no estudiar
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}