Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El 0-3 hi és. I en Joan també

    Jaume Celasetembre 28, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Cada cop més municipis aposten per la tarifació social a les escoles bressol / © SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No cal que expliqui la primera part del títol de l’article, un títol reivindicatiu que s’ha convertit en el clam per recordar-nos la importància d’aquesta etapa educativa. Dir “el 0-3 hi és” és manifestar que durant molt de temps aquesta etapa, una de les més decisives de la història humana, ha estat oblidada i ha calgut un moviment ben organitzat i d’una sensibilitat social extraordinària per reivindicar la seva importància.

    I en Joan també hi és. Aquí em cal fer dos comentaris. El primer és demanar disculpes perquè parlaré d’una persona clau a la meva vida i que m’estimo molt, perquè en Joan és el meu germà, el meu únic germà. I el segon és per dir urbi et orbi que en Joan ha estat tota la vida aprenent de mestre en aquesta etapa i que ara li ha arribat el temps de la jubilació.

    Vaig poder assistir a la festa sorpresa que l’escola bressol on ha treballat aquests últims anys li van organitzar. Ja us ho podeu imaginar: una trobada emotiva, amb parlaments, gresca, rialles, llàgrimes, abraçades i records. 

    En els parlaments enregistrats on hi van participar persones que han treballat amb ell, se li va reconèixer el seu paper no només com a mestre en aquesta etapa sinó com a militant entusiasmat i incansable per reivindicar el que he dit abans: que bona part del que som i de com som s’inicia en les experiències que fem als primers anys de la nostra vida. Un grup de mestres joves van reconèixer el meu germà com a mestre i aquest reconeixement és molt valuós perquè només el deixeble, en aquest cas les deixebles, poden donar el títol de mestre a qui consideren que se’l mereix. 

    En Joan és alt, molt alt i voluminós. Se’l veu d’una hora lluny. Aquest detall ha estat molt important a les manifestacions, perquè sempre se sabia on era. Era com aquestes banderetes que porten les persones que guien grups que volen conèixer la ciutat.

    Sempre m’he imaginat en Joan com un gegant. El gegant és una figura ambigua. N’hi ha que pertanyen a la part fosca de l’existència humana, tot i que són els primers que s’enfronten als déus i els déus acostumen a ser despòtics quan tracten als altres. Però hi ha gegants que són bons, que pertanyen a la part lluminosa de la nostra simbologia. Davant d’aquest grup hi podem posar els gegants dels nostres pobles i ciutats que ballen i saltironegen com ho fa la resta del poble i com ho ha fet en Joan tota la seva vida, perquè no ha parat de ballar les músiques diverses, unes bones i d’altres no tant, que ens acompanyen. 

    Sempre me l’he imaginat com un gegant bo que entra a la classe somrient, les criatures el miren en un contrapicat accentuadíssim, ell ho sap i el primer que fa es seure, situar-se la seva alçada, mirant-se directament als ulls, acostant-se el que sembla més indefens per acabar fent-lo seure a la seva falda  immensa per acaronar-lo mentre comença a explicar-li un conte que, gairebé segur, estarà protagonitzat per una criatura ben petita que combatrà els mals del mon.

    Però hi ha un altre element que vull destacar del meu germà: mai, i quan dic mai vull dir mai, l’he sentit parlar malament de les famílies. Ell sempre defensa que les famílies fan el que poden i que si no ho fan millor és perquè no en saben més i que, per tant, cal tenir-les molt presents i agrair-los sempre la confiança que ens fan quan decideixen compartir les persones que més estimen d’aquest món amb  nosaltres, els mestres i les mestres. 

    I per demostrar que en Joan és gran en sentit físic i en qualsevol altra sentit, el parlament d’agraïment que va pronunciar durant aquesta festa va acabar recordant que el dia 12 rebrien les criatures a les escoles i que no oblidessin que calia acollir l’angoixa de les famílies que per primera vegada viuran l’experiència de deixar els seus fill i filles. Pet tant, cal tenir present que caldran espais on puguin plorar i uns quants mocadors a punt. 

    En Joan és una persona tendra i sensible perquè es deixa educar per les criatures que té al costat. Ha estat, a més i ho torno a repetir, un membre molt actiu de tot el treball que s’ha fet durant aquests anys per posar en relleu social la importància del 0-3. Gràcies a ell i a gent com ell sabem que el 0-3 hi és. En Joan també hi és, hi ha estat sempre i continuarà sent-hi i estant-hi, no en tingueu cap dubte. És el meu germà i el conec prou bé. Sé, per tant, de qui parlo i de què parlo. 

    Bona jubilació, estimat Joan, i no oblidis d’on vens perquè no podem oblidar d’on venim si volem saber on volem anar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressol educació o-3 opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Congrés demana que es posi fi a la faldilla en els uniformes escolars amb el vot en contra del PP
    Next Article
    Actualitat
    Milers d’estudiants es manifiesten a Barcelona: “Buidem les aules, defensem el referèndum”
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}