Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La UNESCO alerta de l’estancament de les ajudes internacionals a l’educació

    Redacciójuny 23, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Professora i estudiant a l'Índia. Foto: UNESCO/GMR Akash
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El dret l’educació encara és lluny per a molts infants d’arreu del món. 260 milions de nens i nenes en edat escolar no tenen accés a estudis, i aquesta xifra no sembla que s’hagi de reduir, almenys si ens atenem a l’ajuda internacional que reben els països on l’escolarització és més baixa. La UNESCO acaba d’alertar de “l’estancament” dels fons internacionals destinats a educació. Des del 2010 han caigut un 4% els diners que es destinen a estendre l’educació als països més pobres.

    L’accés a l’educació arreu del món ha augmentat molt en les últimes dècades. El 91% dels infants en edat de Primària van a l’escola, i en la zona més endarrerida del planeta, l’Àfrica subsahariana, s’ha passat d’una taxa del 52% el 1990 al 78% el 2012. Però els fons que es destinen a aquest àmbit són encara “molt inferiors” als necessaris, segons Irina Bokova, directora general d’educació de la UNESCO, si es vol complir amb els objectius mundials de l’organisme per al 2030: una educació no només per a tothom, sinó que sigui de qualitat i inclusiva.

    Actualment es destinen en total 12.000 milions de dòlars a ajuda internacional en matèria d’educació. “Necessitaríem multiplicar l’ajuda almenys per sis”, expressa Bokova. Els països que més fons destinen a l’educació Primària i Infantil són els Estats Units i el Regne Unit (al voltant de 800 milions de dòlars), però el curs 2014-2015 els van reduir en un 11% i un 9%, respectivament. Per contra, els qui més han incrementat proporcionalment les seves aportacions són Noruega (50%) i Alemanya (34%). A més, entre els donants més destacats també hi ha entitats com el Banc Mundial o les institutcions de la Unió Europea.

    Principals donants de fons a l’educació Primària i Infantil / Font: Unesco

    En educació Secundària, les ajudes són sensiblement inferiors, de 2.200 milions de dòlars el 2015, després d’haver patit, a més, una reducció del 9% respecte de l’any anterior, que les ha situat en xifres de 2010. En aquest àmbit, els qui més diners hi destinen són Alemanya (264 milions) i França (203 milions).

    L’estancament de les partides destinades a l’educació contrasten amb l’augment generalitzat de les ajudes globals per al desenvolupament. Del 2010 al 2015 han crescut un 24%, un increment que s’explica “parcialment”, segons la UNESCO, per la crisi de refugiats sense precedents al Mediterrani, que ha mobilitzat fons i ha reorganitzat les prioritats de països com Grècia, Itàlia o Alemanya.

    És per això que, en el cas concret de les ajuda educatives humanitàries, és a dir, les pensades per paliar situacions d’emergència, sí que s’han disparat em els pressupostos. En cinc anys, els fons per educació en emergències han crescut un 21%. La UNESCO recorda que l’any 2015 hi havia 65 milions de persones desplaçades dels seus països de manera forçosa –principalment per la guerra de Síria–, “la xifra més elevada des de la Segona Guerra Mundial”.

    Els diners no van als països més necessitats

    Font: UNESCO

    La UNESCO no només ha posat el crit al cel per l’estancament dels fons destinats a l’educació, sinó també perquè els països més necessitats no són els qui reben les partides més importants. Tot i que la meitat de menors sense escolaritzar que hi ha al món viuen a l’Àfrica subsahariana, aquesta regió rep a dia d’avui un 26% del total que es destina a l’educació Primària, i a sobre és menys de la meitat del que rebia l’any 2002, segons els càlculs de l’organisme.

    “Els donants en l’àmbit de l’educació estan desviant la seva atenció dels països més pobres”, es lamenta Bokova. Es refereix a que bona part de les ajudes internacionals les decideixen els països de forma bilateral.

    De fet, si l’Àfrica subsahariana, la zona més pobra del planeta, rep un 26% dels fons d’educació Primària, zones com l’Àfrica del Nord o l’Àsia Occidental, que inclou aquesta última països com Síria, Liban, el Iemen o Turquia, reben un 22%. Això tenint en compte que si se sumen els nens sense escolaritzar d’aquestes dues regions no arriben al 9% del total.

    És per això que la UNESCO recomana canalitzar les ajudes a través de l’Aliança Mundial per l’Educació, que ha destinat precisament el 77% de les seves partides a l’Àfrica subsahariana. Aquest any, la campanya de finançament de l’Aliança aspira a recaptar 3.100 milions de dòlars, amb l’objectiu de que de cara al 2020 puguin disposar de 2.000 milions de dòlars anuals, quatre vegades més del que disposen ara.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Ajuda humanitària educació desenvolupament fons internacionals objectius mundials UNESCO
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què aporta l’educació social a l’escola?
    Next Article
    Actualitat
    Vacances al juliol? Creix la demanda de formació dels mestres a l’estiu
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}