Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    4.500 nens rebran una beca de la Fundació Pere Tarrés aquest estiu

    Mònica Bergósabril 27, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Imatge d’arxiu d’activitats de lleure de la Fundació Pere Tarrés

    Amb l’objectiu de “donar la volta” a l’estiu dels infants en situació de vulnerabilitat social, la Fundació Pere Tarrés becarà 4.500 nens que participaran en un ventall d’activitats a casals i cases de colònies durant els mesos de juliol i agost. Aquesta cobertura s’aconseguirà amb un pressupost d’1,2 milions d’euros, el que representa un 12% més que l’any passat. El 2016 van ser becats 4.036 nens amb 1.120.748 euros.

    L’assignació de les beques es fa segons la renda disponible de cada infant, una dada que es calcula sumant tots els ingressos de la unitat familiar i dividint-los entre el nombre de persones amb qui conviu aquest infant. El pressupost disponible per aquest any prové en un 49% de les ajudes de les administracions- Ajuntament de Barcelona, Diputació de Barcelona, Generalitat de Catalunya i les aportacions de l’Estat amb el IRPF; en un 43% dels convenis amb entitats privades com l’Obra Social ‘La Caixa’, Càritas o la Fundació Llegat Roca i Pi, i en un 8% de les donacions de particulars, que la Pere Tarrés espera incrementar amb la campanya ‘Capgira el seu estiu’.

    L’augment de recursos econòmics servirà per allargar els dies de les colònies, que passaran de 5 a 7 dies, el que permetrà aprofundir en la tasca pedagògica que realitzen els monitors voluntaris al llarg d’aquestes estades. “Els primers dies el nivell físic i emocionals dels nens que arriben és baix, al mig puja perquè es donen situacions de fortes emocions, com excursions, després baixa, i al final tornar a pujar perquè s’han construït forts vincles d’amistat. Amb més dies, podem respectar tot aquest procés i donar prioritat a l’atenció educativa’, va explicar ahir en roda de premsa l’Albert Riu, secretari de la xarxa de centres socioeducatius de la Fundació.

    Dels 4.500 nens i nens que rebran les ajudes, 3.000 participaran a les activitats de centres d’esplai i socioeducatius, 250 s’integraran en projectes de casals i colònies propis de la Fundació, i 1.250 aniran a colònies i casals especialment dedicats als infants i famílies en situacions vulnerables, organitzades amb la col·laboració de serveis socials municipals i diverses entitats d’atenció a la infància vulnerable.

    Davant la pregunta de si aquestes colònies adreçades exclusivament a un sector poc afavorit de la població perpetua que els nens d’unes determinades circumstàncies socioeconòmiques continuïn en un “gueto”, els responsables de la Fundació han expressat que la prioritat és sempre que aquests infants es puguin integrar en activitats inclusives, como les organitzades als centres d’esplai durant el mes de juliol. “El que passa és que molts esplais tanquen a l’agost. I volíem que durant aquest mes també tinguessin l’oportunitat de participar a les colònies. Perquè l’alternativa moltes vegades és quedar-se a casa o al barri sense fer res”- ha justificat Riu. “Els beneficis de participar en una proposta com aquesta són sempre superiors”- ha afegit la Maria València, directora de les colònies socials.

    En aquest punt, s’ha obert l’interrogant de si la Generalitat no hauria de fer més esforços per garantir colònies inclusives per a tothom, tenint en compte a més a més, que molts nens necessitats encara es queden fora de les beques. “Ara mateix la llei no obliga el Govern a garantir que tothom accedeixi al lleure educatiu. L’obligació és només per l’accés a l’escola”- ha reflexionat Rafael Ruiz, director de Formació de la Fundació.

    A l’acte també s’ha lliurat l’Informe sobre la infància vulnerable a Catalunya’ on es recullen dades que mostren que el lleure pal·lia els efectes de les desigualtats socioeconòmiques  dels infants en risc d’exclusió social. “L’educació en el lleure ofereix oportunitats de desenvolupament personal i social i fomenta l’accés en igualtat de condicions. És per tant, un complement necessari per a la formació d’aquests nens”- sosté l’estudi, i posa sobre la taula que actualment hi ha molts sectors de la societat que encara no perceben cap millora en la seva situació familiar, “malgrat que els indicadors socioeconòmics indiquin una lleugera recuperació de l’economia”.

    A Catalunya, gairebé 3 de cada 10 infants i adolescents es trobaven al 2015 en situació de risc de pobresa, més del 10% de la mitjana de la societat, recorda l’informe, i lamenta que aquestes famílies en situació de vulnerabilitat social no puguin finançar l’accés dels seus fills a les activitats de lleure, convertint “l’educació en el lleure en un factor més d’exclusió social”.

    Així mateix al document s’inclouen les dades de l’Informe sobre el dret al lleure educatiu i a les sortides escolars elaborades pel Síndic de Greuges de Catalunya al 2014 que assenyalaven que un de cada quatre infants no participava en cap tipus d’activitat de lleure educatiu perquè no s’ho podia pagar. “Volem donar la volta a aquestes situacions”-han insistit l’Albert Riu.

    Finalment, la Maria València ha subratllat la idea que les colònies trenquen “el cercle d’exclusió” de molts dels infants,  perquè senten que se’ls valora i se’ls té en compte. “Aquí poden desconnectar, prendre oxigen, trencar amb les etiquetes i rols habituals i rebre l’atenció i l’estima que moltes vegades no tenen al seu entorn”. Com a exemple d’aquesta tasca, s’ha exposat el testimoni de la Badia Boukta, de 19 anys, qui ha participat de nena a les colònies organitzades per la Fundació i ara és monitora, i qui ha assegurat que l’experiència li ha canviat la vida perquè li ha permet créixer com a persona i descobrir la seva vocació d’educadora.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Disset nenes que han fet història
    Next Article
    Actualitat
    13.000 joves, 2.500 tendes i 250 activitats: així serà la Jamborinada, la trobada més gran de l’escoltisme
    Mònica Bergós

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.