Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Amb l’arribada del nou curs escolar, tornen també les activitats extraescolars, però, com triar quina o quines són les ideals d’entre tota l’oferta. La Fundació Pere Tarrés en destaca algunes, com ara tenir en compte què li agrada a l’infant, l’edat o els horaris.
1.- Prioritzar allò que li agrada a l’infant
Si una activitat el motiva i l’il·lusiona, és més probable que se senti compromès i apassionat i la vulgui continuar amb els anys. L’elecció és un bon moment per acompanyar-los en la presa de decisions que s’aniran prolongant al llarg de la seva vida. Els podem ajudar fent-los preguntes com “per què ho vols fer?” o reflexions en veu alta com “si sempre jugues a…” o “amb això veiem que hi tens molta habilitat…”
2. Diversitat d’activitats
És útil que l’infant tingui l’oportunitat de provar diferents tipus d’activitats (esportives, artístiques, científiques) per tal de descobrir el que realment li agrada. A l’escola es desenvolupen unes determinades habilitats en un entorn molt concret i les activitats extraescolars poden ajudar a descobrir altres capacitats que poden ser molt útils en la vida adulta.
3. Procurar una alternança entre la vessant més física i la intel·lectual
Alternar activitats físiques amb altres activitats educatives pot ser beneficiós per al nen o nena. Les activitats físiques ajuden a canalitzar l’energia, milloren la salut física i fomenten habilitats socials, mentre que les artístiques, plàstiques o lingüístiques estimulen la ment i el pensament crític. Realitzar activitats que impliquin una major concentració o creació artística poden oferir moments de reflexió i relaxació després del desgast d’energia emprat en una activitat física.
4. Ajustar-se a la dinàmica familiar
Les activitats han d’adequar-se en part als horaris familiars, però si un infant té massa activitats i no queda temps per a la família o per a moments de relaxació, això pot acabar sent contraproduent.
5. Garantir temps de qualitat
És important equilibrar el temps dedicat a les activitats programades amb el destinat a la família i a moments de lleure lliure. Un calendari sobrecarregat d’activitats pot contribuir a l’estrès i a la frustració. És important que l’infant tingui suficient temps per relaxar-se i per jugar lliurement.
6. Realitzar-se en un entorn adequat i segur
Cal seleccionar bé les extraescolars perquè es realitzin en un entorn segur adequat a l’edat de cada infant i siguin dirigides per professionals de lleure qualificats.
7. Ajudar a donar resposta a les necessitats emocionals de l’infant
Les activitats extraescolars, com la resta de programes d’educació en el lleure (l’espai migdia, els casals o colònies o els centres d’esplai), generen aprenentatges educatius, però també emocionals molt importants que, a més, en tenir lloc en un entorn lúdic i informal, s’adquireixen de manera més directa. Per això, un altre element a tenir en compte a l’hora de seleccionar l’extraescolar ideal serà que respongui a les necessitats emocionals del nen o nena: les activitats poden ajudar els infants a conèixer-se millor, a descobrir les seves fortaleses i limitacions, a adquirir valors i a desenvolupar la seva identitat. Hi ha algunes activitats que poden potenciar més habilitats socials concretes com treballar en equip, respectar als altres o gestionar èxits i fracassos.