Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Quan ja havia anunciat l’adjudicació de places de personal docent per al curs vinent, el Departament d’Educació ha paralitzat el procediment 24 hores després per la detecció d’incidències en el sistema.
La Conselleria ha obert un expedient informatiu per esbrinar les causes de l’error i es preveu que la consellera Esther Niubó doni explicacions el pròxim dimarts a la Comissió d’Educació i FP del Parlament.
El problema és que hi havia una borsa de més de 800 places assignades a interins que hauria d’haver anat a funcionaris i això invalida tot el procés perquè dona lloc a un efecte dòmino que afecta unes 57.000 persones.
Niubó ha expressat a través de les xarxes les seves disculpes al conjunt de professionals del sistema educatiu i ha explicat que “degut a unes incidències greus que cal esclarir en el procediment d’adjudicació del personal docent, aquest procés s’ha hagut d’invalidar”.
“Estem treballant per repetir-lo amb totes les garanties i amb la màxima transparència, i per dur-lo a terme a la major brevetat possible. Lamentem el perjudici causat i poso tots els mecanismes necessaris per depurar responsabilitats per tal que això no torni a passar”, ha assegurat la consellera.
A última hora de la tarda, Educació ha llançat un nou missatge confirmant la invalidació del procediment en haver-hi detectat “incidències greus, que cal esclarir”, i assegurant que el procés es repetirà “amb totes les garanties i amb la màxima transparència”.
El sindicat USTEC·STEs (IAC) ha demanat responsabilitats davant la gestió “negligent” de les adjudicacions d’estiu. El Departament ha confirmat aquest divendres al matí en una reunió urgent de la mesa sectorial que les adjudicacions definitives, tant de funcionariat de carrera i en practiques com de funcionariat interí hauran de repetir-se per una actuació contrària a la norma d’un responsable de l’Administració, segons ha informat el sindicat en un comunicat.
Així, el Departament ha demanat la paralització del procediment perquè no s’estaven seguint les resolucions acordades. Segons detalla el sindicat majoritari, 878 places perfilades no ocupades en primera adjudicació per persones funcionàries haurien de passar a la consideració d’ordinàries per a funcionàries de carrera o en practiques, però s’han mantingut com a perfilades per a persones funcionàries interines, seguint una instrucció des de l’Administració.
“Es tracta, per tant, d’una irregularitat administrativa greu, que pot tenir efecte dòminp i afectar milers de places. L’Administració assegura que treballen per publicar una nova resolució definitiva la setmana vinent i tenir tot el procés enllestit de nou a finals de juliol. USTEC·STEs (IAC) considerem gravíssima aquesta situació. Hem exigit que, per començar, s’emetin unes disculpes públiques a totes les persones afectades i se cessin responsables immediatament”, ha afirmat la USTEC.
Errors sistemàtics
El sindicat ha denunciat que “sistemàticament els processos contenen errors que suposen un maltractament greu al personal. En aquest procés, hem advertit des d’un inici de tots els problemes detectats”. Tenint en compte que hi ha persones que han organitzat el curs vinent en funció de l’adjudicació de plaça que ara està en l’aire, reclama “compensar aquest maltractament a tota persona afectada”, així com invertir més en els serveis centrals per evitar errors d’aquest tipus i internalitzar el servei d’informàtica amb recursos necessaris per garantir-ne el control, l’eficiència i l’adequació a la normativa.
Segons la USTEC, no és l’única incidència detectada, i també hi ha altres que afecten l’ordre d’adjudicació, com ara adjudicacions errònies que no han respectat la preferència d’antiguitat, nota d’oposició o número de borsa.
La responsabilitat d’aquest “desgavell”, per a l’organització sindical, és el decret de plantilles: “Tot això s’hauria evitat si no hi hagués places perfilades ni propostes de centre i tothom anés per ordre de barem de forma objectiva. Desmuntar del tot aquest decret és la millor solució perquè això no torni a passar. Per tot això, demana endarrerir el primer dia de classe del 9 de setembre al 12 de setembre.