Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Neix la Plataforma Catalunya pel 0-3

    Plataforma Catalunya 0-3

    Detectar les dificultats d’aprenentatge i orientar l’alumnat, entre els reptes per al curs 2025-26

    Ana Basanta

    Prejudicis i estereotips en els adults superdotats

    Jordi Ojeda

    Aida dos Santos: “En un sistema que no aposta pel talent femení, la manera de situar-se i fer-se valer és estudiar”

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Sindicats urgeixen a millores salarials i estabilització de plantilles en l’inici de curs

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Per una avaluació que ajudi a aprendre

    Opinió
    Per una avaluació que ajudi a aprendre

    L’avaluació per aprendre fa temps que ha vingut per quedar-se. Reflexionar sobre l’avaluació que volem és una forma de reflexionar sobre l’educació i la societat que volem
    Meritxell Monguillotsetembre 10, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sovint s’ha associat el terme d’avaluació amb qualificació i el fet de posar notes. Afortunadament, des de ja fa uns anys, la mirada de l’avaluació està canviant. Ens allunyem cada vegada més d’una avaluació amb mirada sancionadora i classificadora per avançar cap a una avaluació vista com a punt d’avituallament, com a motor de l’aprenentatge, com a GPS que facilita i orienta el rumb de l’aprenent. Una avaluació on el repte no és aprovar sinó aprendre.

    D’acord amb Sanmartí (2019), l’avaluació té tres fases fonamentals: recollir informació, analitzar-la per emetre un judici sobre ella i prendre decisions d’acord amb el judici emès. Aquesta darrera fase és clau. Podem prendre decisions per qualificar o bé per regular l’aprenentatge de l’alumnat. I és aquesta regulació la que pot ajudar a aprendre, ja que permet identificar errors, malentesos i encerts i saber quin és el següent pas a fer per millorar.

    Wiliam (2011) ens diu que l’avaluació per aprendre o avaluació formativa és aquella que fa de pont entre l’ensenyament i l’aprenentatge, l’error és benvingut i s’acull com una oportunitat per aprendre. Lluny d’atemorir l’aprenent, el que pretén és tot el contrari, acompanyar-lo a cercar la seva millor versió. D’acord amb Berger (2003), ajudar l’aprenent a cercar la qualitat i l’excel·lència implica acceptar que la primera versió d’una tasca, d’una execució o d’un producte, probablement, no serà la millor i caldrà repensar, treballar de nou i polir. Per a Wiliam (2011) l’avaluació per aprendre té 5 estratègies clau que la defineixen:

    1. Compartir i aclarir amb l’aprenent els objectius d’aprenentatge (què és allò que haurà de ser capaç de fer) i els criteris d’avaluació (com sabrà que una activitat és de qualitat). Compartir objectius i criteris va més enllà de dir-los o projectar-los a l’aula el primer dia, implica fer-los emergir sessió a sessió, comprovar com l’aprenent els interpreta i entén per què fa una determinada activitat. Els criteris s’han de conèixer abans de fer una activitat i anar-los construint amb l’alumnat tot comprovant que se’ls pugui representar (Sanmartí, 2019).
    2. Dissenyar activitats que permetin aportar i recollir evidències de l’aprenentatge a fi de comprovar com està arribant el que fem a l’aula i poder reajustar la nostra tasca docent d’acord amb les necessitats que detectem en l’aprenent. L’important és utilitzar dades sobre el que fa, comunica, realitza, representa i expressa l’aprenent per poder després inferir el que comprèn, coneix, sent i pensa. Treballar amb el que és observable és la base de l’avaluació formativa, però també per autoregular el procés d’ensenyament. És a dir, entendre el feedback com a clau en la presa de decisions del procés d’autoregulació (Griffin, 2007).
    3. Oferir feedback a l’aprenent que l’ajudi a avançar. La informació rebuda a través del feedback ha de ser utilitzada per l’aprenent i hem de poder fer-ne el seu seguiment. Com a docents, hem d’aprendre a com oferir feedback, a tenir cura del nostre llenguatge i conèixer possibles tècniques a emprar. Generar feedback a l’aprenent no pot quedar en mans de la improvisació i de l’atzar, sinó que caldrà anticipar i programar temps per oferir feedback.
    4. Activar els aprenents com a recursos i bastides d’ajuda entre iguals. Avaluar el treball d’un company/a amb criteris per fer-ho, permet ajudar a aprendre, facilita comprendre la qualitat d’una tasca i identificar els propis encerts i errors. Serà rellevant ensenyar l’aprenent a com oferir feedback, quin llenguatge pot emprar i facilitar-li iniciadors de frases, falques i estratègies que l’ajudin a brindar feedback de millora a un company/a de manera eficaç.
    5. Activar els aprenents com a propietaris del seu aprenentatge. Ser capaç d’autoavaluar-se, de corregir els propis errors i d’identificar allò que ja es fa bé, hauria de ser la gran fita de l’aprenentatge a fi promoure aprenents autònoms, capacitat transversal per esdevenir competent en tots els àmbits del coneixement. Promoure la metacognició ensenyant als aprenents a planificar, monitorar i avaluar el seu aprenentatge és un aspecte clau per aprendre a aprendre.

    Avancem cap a una avaluació que posa l’aprenent a l’epicentre del procés d’ensenyament i aprenentatge, que l’acompanya oferint-li bastides i falques temporals que s’hauran d’anar suprimint a mesura que avança el seu aprenentatge i augmenta la seva autonomia. Unes ajudes que, de la mateixa manera que posem rodetes petites a la bicicleta d’un infant perquè comenci a pedalar, i, a poc a poc, a mesura que agafa autonomia, les anem enretirant, així ho farem nosaltres, acompanyant l’aprenent en el seu camí cap a l’aprenentatge. En paraules de Wiliam (2011), no es tracta d’ajudar els aprenents a completar l’activitat sinó d’ajudar-los a aprendre.

    En aquesta mirada formativa de l’avaluació, és rellevant destacar el seu vessant ètic que des de fa temps ens posa de manifest Miguel Ángel Santos Guerra (2003). L’avaluació és un fenomen moral i no merament tècnic. Importa molt avaluar bé, però importa molt més saber quins valors persegueix i quin impacte volem que tingui en les persones. L’avaluació té poder i aquest poder s’ha de posar al servei dels aprenents.

    Una avaluació que reforça els encerts, ajuda a reconduir els errors i acompanya a cercar la millor versió de cadascú, ha vingut per quedar-se.

    Referències

    Berger, R. (2003). An ethic of excellence. Heinemann Educational Books, U.S.

    Griffin, P. (2007). The comfort of competence and the uncertainty of assessment. Studies in Educational Evaluation, 33, 87-99.

    Sanmartí, N. (2019). Avaluar i aprendre: un únic procés. Octaedro.

    Santos Guerra, M.A. (2003). Una flecha en la diana. Narcea.

    Wiliam, D. (2011). Embedded Formative Assessment. Solution Tree Press.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge avaluació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Tornem a l’escola: Tot un repte!
    Next Article
    Anàlisi
    Una educació digital amb sentit: per què no ens podem permetre 40 anys més d’improvisació política?
    Meritxell Monguillot

    Membre del grup de treball d’Avaluar per Aprendre (Associació de Mestres Rosa Sensat) i d’#EFteam. Professora de l’INEFC - Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    Tornem a l’escola: Tot un repte!

    setembre 9, 2025

    Opinió
    La Història amb ChatGPT

    setembre 9, 2025

    Opinió
    Rellançar l’educació

    setembre 8, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}