Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Estudiants i universitats de dol per la sortida del Regne Unit del programa Erasmus+

    Anàlisi
    Estudiants i universitats de dol per la sortida del Regne Unit del programa Erasmus+

    Eszter Wirth - The Conversationgener 13, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Després d’haver aconseguit un acord comercial a darrera hora amb les institucions de la Unió Europea el 24 de desembre, molts empresaris i polítics a banda i banda del canal de la Mànega semblaven respirar amb alleujament. No obstant això, l’acord no sols suposa la sortida del Regne Unit del mercat comú europeu i de la unió aranzelària, sinó també d’un dels programes comunitaris més reeixits, el programa Erasmus+.

    Es tracta d’una política comunitària establerta en 1987 que fomenta i finança l’intercanvi d’estudiants, graduats i professors entre els països membres, amb un pressupost anual de 14.700 milions d’euros. Però també admet la participació d’estats no membres de la UE, com són Noruega, Islàndia, Sèrbia o fins i tot Turquia. Per tant, sortida del Regne Unit no era un impediment per acabar la seva participació en l’Erasmus+.

    Una anàlisi de cost-benefici erroni

    L’anunci de la retirada del Regne Unit va esglaiar part de la comunitat educativa, pel fet que Boris Johnson havia promès al gener de 2020 mantenir la participació i finançament d’aquest programa malgrat la culminació del Brexit.

    El mateix Johnson va reconèixer que va ser una decisió dura, però que no compensava pel seu alt cost econòmic: el 2019 el país va aportar gairebé 200 milions d’euros, sent contribuent net. A canvi, el seu govern prepara un programa alternatiu, el programa Turing, en honor al matemàtic britànic Alan Turing, dotat amb 100 milions de lliures (uns 110 milions d’euros). Només estarà disponible per 35.000 estudiants britànics cada any, permetent-los realitzar intercanvis no sols a Europa, sinó a tot el món des de setembre de 2021. Òbviament, es tracta d’un programa menys dotat de recursos financers.

    No obstant això, la Cambra dels Lords ja va advertir en un informe que serà difícil substituir l’Erasmus+ per un altre programa nacional, ja que caldrà dissenyar-lo gairebé des de zero i negociar amb nous socis potencials. Es tracta d’un procés burocràtic llarg, consistent a negociar taxes acadèmiques o convalidacions de crèdits.

    Pèrdua d’influència acadèmica per al Regne Unit a llarg termini?

    El Regne Unit va enviar de mitjana uns 16.000 alumnes i en va rebre uns 31.000 durant els últims cinc cursos acadèmics via Erasmus+. Va ser el segon país preferit pels estudiants espanyols per realitzar intercanvis, després d’Itàlia, i Espanya va ser el país que més estudiants britànics va acollir els últims anys.

    Els estudiants i professors del Regne Unit podran continuar realitzant intercanvis a la UE, ja que existiran acords bilaterals entre universitats britàniques i comunitàries. Però si volen romandre durant més de 90 dies de 180 hauran de sol·licitar un visat, excepte en el cas de la República d’Irlanda, amb la qual el Regne Unit manté la lliure circulació de persones.

    D’altra banda, els estudiants i acadèmics comunitaris que decideixin realitzar el seu intercanvi al Regne Unit –ja sense beca Erasmus, sigui amb fons propis o amb l’ajuda de governs nacionals o regionals– també hauran de sol·licitar un visat d’estudiant si les seves estades són superiors a sis mesos, amb un cost de 348 lliures. Això podria dissuadir molts estudiants de demanar com a destí el Regne Unit, un país amb un elevat cost de vida.

    La República d’Irlanda ha confirmat que continuarà costejant el programa Erasmus+ per als alumnes no irlandesos com a símbol de fraternitat i inversió en el futur. Per la seva part, el govern escocès està molt disgustat amb la sortida del Regne Unit del programa: la primera ministra, Nicola Sturgeon, ho titllat de “vandalisme”. I no n’hi ha per menys, ja que les universitats d’Edimburg i de Glasgow, totes dues escoceses, es troben entre les tres institucions que més estudiants Erasmus han rebut els últims anys.

    La decisió de Johnson ha estat rebuda amb apatia per la resta de les universitats britàniques. Per descomptat, les de més prestigi, com Oxford o Cambridge, no esperen veure perillar el seu atractiu ni els seus ingressos, però sí les menys conegudes, que s’han beneficiat del programa Erasmus no sols gràcies a la despesa dels estudiants comunitaris, sinó per fomentar el seu soft power a l’Europa continental. A més, les seves sol·licituds han caigut a causa de la pandèmia i les restriccions de mobilitat en l’últim any.

    Per descomptat, la falta de beques i els tràmits burocràtics desanimaran a molts estudiants i acadèmics comunitaris, entre ells els espanyols, a realitzar una estada al Regne Unit, la qual cosa podrà incrementar l’atractiu de països de la UE amb alts nivells d’anglès, com Holanda, Dinamarca, Suècia, i, per descomptat, la República d’Irlanda. Per a les institucions acadèmiques del Regne Unit suposarà una pèrdua d’ingressos i d’influència cultural i diplomàtica.

    Eszter Wirth és professora d’Economia Internacional (ICADE) a la Universidad Pontificia Comillas

    Aquest article s’ha publicat originalment a The Conversation

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Transformació educativa: com obrir portes
    Next Article
    Actualitat
    Famílies i escoles tallaran els carrers de Barcelona per exigir un aire més net
    Eszter Wirth - The Conversation

    Related Posts

    Anàlisi
    Què es pot fer per augmentar l’assistència dels universitaris a les aules?

    juny 30, 2025

    Anàlisi
    Universitat i mercat

    juny 18, 2025

    Actualitat
    La Universitat Progressista d’Estiu de Catalunya dedica l’edició d’aquest any a la defensa de l’alegria

    juny 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}