Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    «La maternitat és un viatge emocional solitari, per molt acompanyada que estiguis»

    Víctor Sauraabril 5, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La cantautora Nuri Total, 'alter ego' de Núria Cela
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Gestar un fill és tan cansat que és gairebé una tortura, “maleït tabú, maleïda mentida, per què em van dir que era bonic i no una pallissa”. Parir-lo “és una salvatjada que fa por, és l’acte més bestial que pot fer un cos”.  I criar-lo… “ai mare, sento que és molt dolç però també un infern”. Amb aquesta cruesa descriu la maternitat la cantautora Nuri Total, àlies de Núria Cela i mare d’una nena de tres anys que lògicament és la principal font d’inspiració d’unes cançons que va començar a imaginar durant el confinament de fa un any. “Vaig començar per sortir de l’avorriment, després va venir l’estiu, i al setembre, quan la meva filla va començar P3, m’hi vaig posar de debò”, explica. Durant setmanes va treballar en el projecte “d’una forma gairebé compulsiva, em despertava a les nits per escriure i composar, no podia parar, Al final en vaig fer dotze, però en tenia moltes més”.

    Altres cançons tenen més humor. A Ja us ho fotreu una mare somnia que fot el camp i abandona la família i que sola al món es troba fantàsticament bé. “És una de les cançons amb la que més s’han identificat els qui han escoltat el disc”, confessa Nuri Total, i per això l’han triada per fer-ne un videoclip (tot seguit). A Una guerra y dos collejas parla d’un bebè que acaba fart de sentir les discussions entre el pare i la mare, que no es posen d’acord sobre res relatiu a la criança. En altres temes aborda la sexualitat perduda després de tenir una criatura, o com el cos es transforma i “les tetes cauen cap avall com dues creps planxades”. Però també hi ha l’amor maternal, que és incondicional. A El Satèl·lit descriu al company/marit/pare com un artefacte que orbita al voltant del planeta d’amor que formen mare i fill sense veure’s capaç d’entrar-hi. A Univers, moltes gràcies descriu una mare a la qual li cau la bava amb el seu fillet: “I ara entenc l’amor que senten les mames, amor infinit carregat d’agraïment, cotó fluix, frases cursis desfasades”.

    Les creps planxades va ser la primera cançó, escrita al maig. A l’octubre ja estava tot escrit, set temes en català i cinc en castellà (“no hi penso, en la llengua, és tal com em surt”), al desembre s’enregistraven les cançons a l’hora que es treballava amb les il·lustracions i al febrer el llibre-disc ja sortia del forn. El projecte té encara una darrera fase pendent, que és portar-lo a dalt de l’escenari. “M’agrada que entre cançó i cançó puguin passar coses, ara ens posem a crear l’espectable i en principi al setembre el volem estrenar”, afegeix Nuri Total.

    Les il·lustracions d’Aina Sallés, tant o més descarnades com les lletres de les cançons, acaben de confirmar que no et confons, i que la lletra vol dir el que diu. “Amb l’Aina vam tenir molta relació durant tot el projecte i ella em va preguntar molt què sentia de cada cançó i com em sentia jo, el procés va ser molt xulo perquè jo li deia tres o quatre idees de cada tema i després el que ella plasmava era tal qual el que jo m’ho havia imaginat”.

    Escriure per entendre’s

    Assegura la cantautora que “no volia enviar cap missatge en concret ni hi havia cap intenció premeditada per fer una cosa reivindicativa o feminista, no m’ho vaig plantejar en cap moment, va ser després que vaig veure que tot el conjunt tenia un punt transgressor”, ja que “la maternitat normalment te la pinten d’una forma molt idíl·lica, i quan t’hi trobes dius «ah val, o sigui que també va d’això altre»”. La companyia Nuri Total fa espectacles per públic infantil i familiar, com Bitxos raros, que alterna amb altres, com aquest, pensats pel públic adult. “Jo escric cançons per entendre’m una mica millor, sento que puc expressar coses a través de les cançons i de la música, i ho intento fer amb humor però sense pèls a la llengua”, comenta.

    Cada mare té la seva visió de la maternitat, “cadascuna ho viu d’una manera i no hi ha una única manera de viure-ho”, admet la cantautora. I Ay Madre és la seva. “El que jo he viscut i sento és que la maternitat és molt intensa, i tant ho és per la part meravellosa com per la part més pesada”. En tot cas, assegura que és un procés molt solitari, en especial durant el postpart, i que sobre aquest sentiment sí que ha trobat un alt grau de coincidència amb altres mares. “La maternitat et situa en un viatge en soledat per molt acompanyada que estiguis, perquè tens una criatura que depèn de tu i tens un cos que ha fet una metamorfosi bestial i que s’ha de recuperar, i t’adones que estàs sola amb el teu cos en tot això”.

    L’època del postpart és la més difícil, opina, i sobre ella plana el principal tabú de la maternitat. “Hi ha molta informació sobre l’embaràs i el part, però n’hi ha molt poca d’aquesta època boirosa que és el postpart, que sembla que ha de ser una etapa meravellosa perquè ja tens el teu bebè, i no és que sigui horrorosa, però sí qui et trobes de cop enmig d’un viatge hormonal i emocional que moltes mares coincideixen a dir que és molt dur, perquè ara rius i ara plores, perquè no dorms de nit i t’adorms de dia, i per tot aquest canvi que t’ha fet el cos”, assegura Nuri Total.

    Ay madre, que cae la noche otra vez
    Vuelvo a mi colecho y siento que
    Es muy dulce pero también es un infierno

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    criança Música
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Continuen sent invisibles
    Next Article
    Opinió
    Educació inclusiva i autisme
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Reportatge
    No és país per a grasses: Ozempic i el règim del «body horror»

    juny 2, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}