Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les direccions de les escoles i instituts públics de Barcelona faran vaga el 15 de març

    Víctor Sauramarç 11, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller d'Educació, Gonzàlez-Cambray, i la consellera d'Igualtat, Tània Verge, han visitat aquest matí l'Institut Esteve Terrades de Cornellà | Foto: Departament d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Resposta inèdita de les direccions dels més de dos centenars de centres educatius públics de Barcelona en relació a la protesta sindical de la setmana vinent. El primer dia de les cinc jornades convocades, les direccions també faran vaga. Una iniciativa que possiblement no es quedi només a la ciutat de Barcelona, perquè a mesura que passen les hores va obtenint més adhesions de direccions de la resta del país.

    Els directors i directores de Barcelona (d’escoles, instituts i centres d’educació especial públics) han acabat de consensuar una carta aquest matí que han adreçat al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, en la qual li transmeten el seu malestar perquè el sobreesforç que han hagut de fer durant els dos anys de pandèmia, reajustant cada vegada l’organització als protocols sanitaris de cada moment, s’ha vist ara recompensat amb un munt de canvis que consideren que han estat mal comunicats i gens dialogats, com el del nou currículum o l’avançament del calendari escolar.

    Amb tot, a la carta el que se subratlla com a font principal del malestar és la falta de recursos i de formació per fer front a la creixent diversitat de les aules. La falta del desplegament del decret d’escola inclusiva és, en aquest sentit, el punt número 1 de les preocupacions de les direccions dels centres educatius públics de Barcelona.

    A banda, les direccions també apunten que la programació de moltes formacions (estratègia digital de centre, pla d’impuls al català, actualització nivell C2 català, programes d’innovació i xarxes), “amb un calendari immediat i amb carácter obligatori, sense tenir en compte la situació de cada centre, porta a deixar de banda prioritats dels projectes al mateix temps que genera ofec i cansament”.

    Lamenten també que estan desinformades sobre el que s’ha de fer davant de l’eventual demanda d’una família de fer el 25% de les classes en castellà i que fa falta recuperar les 23h de primària i 18h de secundària per coordinació.

    “És per tot això que sol·licitem una reunió per compartir aquests neguits i obtenir respostes sobre els mateixos. Fa molt temps que les direccions estem cansades d’entomar situacions compliades sense sentir la complicitat del Departament. Ens agradaria revertir aquesta situació. Si no fos cas, no dubteu que farem sentir la nostra veu”, acaba l’escrit.

    Al mateix temps, cada direcció està enviant a les famílies del seu centre una altra carta, en la qual transmet els mateixos neguits, i en la que acaba informant que “les direccions dels centres públics de primària i secundària de Barcelona hem consensuat fer vaga el dia 15 de març”. “Com a col·lectiu diem Prou, l’educació no s’improvisa”, diu aquest altre escrit: “Volem que s’escoltin les necessitats reals dels centres per construir realment una Escola Pública Inclusiva de Qualitat”.

    La carta del conseller

    Abans d’aquesta carta, n’hi va haver una altra. La va enviar el conseller a tots els docents dijous. En ella, Cambray repassa punt per punt tots aquells aspectes que han causat més remombori darrerament, i que són el que en bona part desencadenen la convocatòria de vaga. Per exemple, sobre el currículum escriu el conseller que “el calendari ve fixat a la LOMLOE i no és possible posposar la seva aplicació, tot i així el desplegarem progressivament i amb flexibilitat durant els propers tres cursos. Us vull agrair especialment les vostres nombroses aportacions durant el procés participatiu, que no s’havia fet mai fins ara i que sens dubte han enriquit el decret”.

    I sobre el calendari, escriu: “Reduïm les vacances d’estiu tal com ha proposat fins a quatre vegades el Consell Escolar de Catalunya en els darrers anys. Aquest avançament de l’inici de curs -cinc dies a les escoles i tres als instituts- no implica cap increment d’hores lectives, però sí que comporta una millora per l’alumnat, sobretot per a l’alumnat en situació de vulnerabilitat”.

    El conseller també es congratula de l’arribada de la gratuïtat a Infantil2 (que s’extendrà a la resta de cursos d’escola bressol els propers anys) i de la reducció de ràtios Infantil3 (que també s’anirà extenent al conjunt de cursos a mesura que avanci aquesta promoció). I també parla dels processos que s’estan fent per estabilitzar les plantilles, de la modificació del procés de preinscripció a l’FP perquè no es repeteixi la situació de l’estiu passat, o del fet que les substitucions passaran a ser de mitja jornada com a mínim i no d’un terç, una mesura que ve dels anys de les retallades.

    Cap al final es refereix a la situació del català: “la judicialització de l’ús i l’aprenentatge de les llengües ha tensionat el normal funcionament dels centres educatius. Davant la sentència vaig respondre els Tribunals que l’òrgan al qual s’han d’adreçar és el Departament i, per tant, me’n faig responsable en primera persona. La llengua a l’escola mai no ha estat motiu de conflicte ni de segregació i la convivència en els centres educatius és excel·lent a aquests efectes. Davant les darreres dades de davallada de l’ús del català estem desplegant un pla d’impuls del català als nostres centres. Enfortirem el model d’escola catalana i ho farem comptant amb consens pedagògic, polític i social”.

    El conseller es despedeix amb aquest desig: “Estic segur que compartim la mirada pedagògica, l’horitzó i el somni d’una educació transformada, millorada i amb una igualtat d’oportunitats real. Em sento orgullós de fer aquest camí amb tu, per seguir donant resposta plegats als reptes del nostre sistema educatiu i per fer que la nostra escola sigui cada dia més social, democràtica, verda, feminista i en català”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    consorci d'educació de barcelona Direcció de centres vaga
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Un pequeño mundo’ i ‘Las ilusiones perdidas’
    Next Article
    Opinió
    Una lliçó de vida
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    El perill d’un concert sense perill

    febrer 28, 2025

    Actualitat
    Polèmica davant la proposta d’Educació de començar les classes el 8 de setembre

    febrer 18, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}