Prop de 140.000 infants i adolescents d’entre 6 i 15 anys no faran cap activitat extraescolar aquest curs perquè, en la majoria dels casos, les famílies no les poden pagar, però també hi ha barreres culturals, geogràfiques i burocràtiques per una manca d’oferta adequada a les seves necessitats.
Aquestes són algunes de les conclusions d’una enquesta sobre participació extraescolar realitzada a mares i pares d’alumnes per part de l’Aliança Educació 360, que està impulsada per la Fundació Bofill, la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC). Les dades s’han presentat en el marc de la nova publicació La cara i la creu de la participació extraescolar: oportunitats i desigualtats educatives.
L’octubre és el mes per excel·lència d’inici de les extraescolars durant el curs i el 83% de l’alumnat hi participa, però aquesta xifra és molt desigual en funció de la classificació per ingressos familiars, amb una diferència de 26 punts percentuals, ja que mentre un 92% d’infants i adolescents de nivell socioeconòmic familiar alt fan aquestes activitats, només hi poden accedir un 66% de les persones de famílies amb un nivell baix.
560 euros per persona
Un 77% de les famílies amb menys recursos argumenten que les activitats són massa cares i que no poden fer-hi front. El preu mitjà és de 560 euros per fill per cobrir les extraescolars, a les quals cal afegir les de l’estiu. El percentatge baixa al 44% en el cas de les famílies de nivell mitjà i al 29% en les de nivell alt.
La privació material, el lloc de naixement i els estudis de les mares són factors condicionants de la baixa o nul·la participació extraescolar. Com més baix és el nivell socioeconòmic de les famílies, de menys intensitat, continuïtat i varietat és la pràctica extraescolar dels infants i adolescents.
Esport, idiomes i art
Com a mitjana, infants i adolescents dediquen cinc hores setmanals a aquestes activitats extracurriculars durant el curs, cosa que es tradueix en 190 hores anuals i que, segons destaca l’Aliança Educació 360, és un temps d’aprenentatge educatiu.
L’activitat esportiva és l’extraescolar més practicada amb un 58% de participació, molt per sobre de la resta de tipus, i amb una dedicació mitjana de 3,8 hores. La meitat ho fan de forma federada. La resta d’activitats tenen menys participació: el 33% fan idiomes, el 25% fan activitats artístiques, el 15% fan reforç educatiu, el 7% fan activitats de lleure a esplais i caus i el 5% fan activitats tecnològiques.
Ajudes insuficients
Tot i això, en una classe de 25 infants, quatre no fan cap activitat d’aquest tipuss, el que suma 140.000 persones de 6 a 15 anys que queden excloses. “A vegades l’impediment principal no és el preu, sinó directament la manca o escassetat d’oferta. Això passa tant a l’àmbit rural com amb grans diferències urbanes entre barris. Per això alguns ajuntaments, com és el cas de Barcelona, han combinat les ajudes econòmiques a les famílies amb l’impuls de nova oferta allà on en mancava“, explica el director de l’Aliança Educació 360, Enric Aragonès Jové.
Hi ha diferents iniciatives locals i socials per aportar ajudes i col·laborar en l’accés a les activitats extraescolars de qualitat per a l’alumnat amb dificultats, però els esforços no són suficients: “A molts barris i municipis de Catalunya hi ha programes diversos que volen impulsar la participació extraescolar, com beques, oferta gratuïta, o orientació des de l’escola, però amb aquestes dades és evident que no n’hi ha prou”, indica Aragonès.
“Les iniciatives singulars d’alguns ajuntaments, entitats o escoles no aconsegueixen garantir una participació plena a tothom i arreu. Tenim un potencial, que és que tenim experiències reeixides i sabem com ho hauríem de fer, però ens falta convertir-ho en una política de país. El Parlament de Catalunya ja ho va reclamar el mes de juny: cal un pla d’actuació per garantir l’accés a les extraescolars”, afegeix.
Propostes
Les dades confirmen que en l’àmbit de les extraescolars es reprodueixen les desigualtats educatives i que no es garanteix el dret que tothom hi participi. L’enquesta recull també propostes de millora i la valoració de les activitats que en fan les famílies consultades, totes elles amb fills i filles apuntades a alguna extraescolar el curs 2021-22.
L’estudi reclama estratègies que incloguin ajudes econòmiques, ampliació de l’oferta, orientació i acompanyament, vincle i pertinença per garantir el dret a l’educació més enllà de l’escola als col·lectius més desafavorits.
En aquest sentit, gairebé 9 de cada 10 famílies considera important augmentar recursos per adaptar activitats a infants amb dificultats per aprendre, augmentar els ajuts econòmics per a les famílies amb dificultats econòmiques i afavorir que totes les escoles ofereixin activitats variades, assequibles i de qualitat, almenys dues tardes a la setmana.
Les famílies valoren positivament les extraescolars
Les mateixes dades remarquen que l’existència d’oferta d’activitats prou assequible, pròxima i conciliadora a tots els barris i comarques és una condició necessària per garantir que hi hagi una participació extraescolar universal.
Un cop avaluades les xifres, Aragonès remarca que “el més preocupant són les desigualtats: els infants de classe més baixa no només participen menys, sinó que ho fan menys hores, durant menys anys i amb activitats menys variades. I és preocupant que això arribi 10 anys després d’un informe del Síndic de Greuges que ja n’alertava. No hem avançat”.
D’altra banda, el director de l’Aliança Educació 350, ressalta que “l’altra dada molt destacable i que és nova d’aquesta enquesta és que les famílies de tots els nivells socioeconòmics valoren positivament l’educació extraescolars i demanen mesures per garantir-hi la participació. Les famílies ho volen i ho reclamen, però les desigualtats persisteixen”.