Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » CCOO reclama redefinir el 0-3 per reconèixer la primera etapa educativa

    Actualitat
    CCOO reclama redefinir el 0-3 per reconèixer la primera etapa educativa

    Ana Basantamaig 23, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Javier Pacheco i Teresa Esperabé | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Reconèixer el valor social i educatiu de l’etapa dels 0 als 3 anys, així com la funció determinant de les seves treballadores (més del 97% del personal del sector són dones) forma part d’un decàleg de propostes que ha presentat CCOO Educació, arran d’una enquesta a les professionals del sector.

    El sindicat demana un conveni català que reverteixi l’externalizació, baixi les ràtios i estableixi la parella educativa a totes les aules, tal com han explicat en roda de premsa el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco; la secretària general de la Federació d’Educació, Teresa Esperabé, i l’educadora de l’escola bressol ‘El més petit de tots’ de Tiana Vanesa Pérez Trenado.

    Pacheco ha destacat que és en aquesta primera etapa educativa que es comencen a construir les estructures de la societat i les possibles futures desigualtats, per la qual cosa la redefinició del model “va més enllà de la pròpia reivindicació laboral” i ha fet una crida al consens de tots els agents implicats per posar les bases d’un nou 0-3 més inclusiu i amb més professionals, del món de l’educació i de les cures.

    En aquest sentit, ha subratllat que les professionals del sector “no guarden, eduquen” la canalla i, per això, cal no externalitzar i no privatitzar “un dret que hauria de ser garantit en l’àmbit públic”. El debat que reclama el sindicat, ha dit, ha de ser serè i sense electoralismes.

    Enquesta

    Les propostes de CCOO s’extreuen arran de l’anàlisi d’una enquesta a un miler de professionals de les escoles bressol, segons la qual el 99% afirma que el primer cicle d’educació infantil no té prou reconeixement social. “Una etapa tan important no la tenim prou cuidada com a societat ni com a sistema públic”, ha incidit Esperabé.

    Un 92% de les enquestades considera que l’etapa 0-3 ha de ser universal i gratuïta, accessible per a tothom. Per això, apunta CCOO, cal crear més places públiques. A tall d’exemple, a les escoles bressol públiques de Barcelona del curs passat, es van preinscriure 8.421 infants i només 4.765 van obtenir una plaça.

    Un 88% es mostra favorable a la constitució d’un conveni català del 0-3 per a les escoles bressol municipals externalitzades i per les privades. Per al sindicat, això milloraria les precàries condicions laborals i serviria per homologar-les amb les treballadores de les titularitats públiques, i és que una gran part percep el salari mínim interprofessional.

    En aquest sentit, Pérez Trenado ha ressaltat la diversitat de salaris i condicions en funció del municipi i ha insistit sobretot en els infants que tenen necessitats educatives especials, unes necessitats que sovint a aquestes edats no estan diagnosticades a pediatria, com pot ser autisme o problemes auditius, però que les educadores detecten. La situació, ha assegurat, “és insostenible”.3

    L’enquesta assenyala que el 99% del sector està a favor de la creació d’una “Taula del 0-3” on es pugui treballar per un model educatiu general i comú de qualitat i d’equitat per a les escoles bressol de totes les titularitats, amb l’objectiu d’homogeneïtzar aquesta etapa educativa i posar fi a unes condicions laborals “tan precàries i desiguals”.

    L’anàlisi pregunta també sobre les ràtios i proposa que hi hagi 6 infants per grup de lactants, 9 per grup de mitjans i 15 per grans, coincidint amb les recomanacions europees, i el 84% de les respostes són favorables a aquest sistema. Actualment, les ràtios són de 8, 13 i 20, respectivament.

    Inclusiva

    Lligat a això, el 99% de les enquestades diu que l’alumnat amb necessitats educatives específiques (NESE) no té cobertes les seves necessitats educatives i advoquen perquè les administracions públiques augmentin els recursos humans i econòmics per millorar l’atenció a l’aula d’aquestes persones.

    L’educació inclusiva requereix una intervenció pluridisciplinària. El perfil que el 94% de les treballadores consultades considera que cal incorporar és el d’educadora d’educació especial. També es demanen professionals de la psicologia (60%), treballadores socials (30%), logopedes (26%) i professionals d’infermeria (18%).

    Sobre quins són els principals aspectes laborals a millorar, destaquen l’increment de les retribucions per obtenir un salari digne, l’ampliació de plantilles per desenvolupar una feina de qualitat, la reducció de ràtios i la internalització del personal externalitzat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressol CCOO Educació escoles bressol infancia petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Walter Kohan: “Hem deixat la infància en un lloc precari, sense expectatives ni somnis”
    Next Article
    Actualitat
    Schleicher, creador de PISA, conclou que l’alumnat ha de raonar més i repetir menys
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    Quina despesa fem en Educació? El país on vivim, versió 2025

    desembre 22, 2025

    Actualitat
    La infància fa sentir la seva veu inclusiva i diversa per participar en les polítiques locals de Barcelona

    desembre 17, 2025

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.