Reconèixer el valor social i educatiu de l’etapa dels 0 als 3 anys, així com la funció determinant de les seves treballadores (més del 97% del personal del sector són dones) forma part d’un decàleg de propostes que ha presentat CCOO Educació, arran d’una enquesta a les professionals del sector.
El sindicat demana un conveni català que reverteixi l’externalizació, baixi les ràtios i estableixi la parella educativa a totes les aules, tal com han explicat en roda de premsa el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco; la secretària general de la Federació d’Educació, Teresa Esperabé, i l’educadora de l’escola bressol ‘El més petit de tots’ de Tiana Vanesa Pérez Trenado.
Pacheco ha destacat que és en aquesta primera etapa educativa que es comencen a construir les estructures de la societat i les possibles futures desigualtats, per la qual cosa la redefinició del model “va més enllà de la pròpia reivindicació laboral” i ha fet una crida al consens de tots els agents implicats per posar les bases d’un nou 0-3 més inclusiu i amb més professionals, del món de l’educació i de les cures.
En aquest sentit, ha subratllat que les professionals del sector “no guarden, eduquen” la canalla i, per això, cal no externalitzar i no privatitzar “un dret que hauria de ser garantit en l’àmbit públic”. El debat que reclama el sindicat, ha dit, ha de ser serè i sense electoralismes.
Enquesta
Les propostes de CCOO s’extreuen arran de l’anàlisi d’una enquesta a un miler de professionals de les escoles bressol, segons la qual el 99% afirma que el primer cicle d’educació infantil no té prou reconeixement social. “Una etapa tan important no la tenim prou cuidada com a societat ni com a sistema públic”, ha incidit Esperabé.
Un 92% de les enquestades considera que l’etapa 0-3 ha de ser universal i gratuïta, accessible per a tothom. Per això, apunta CCOO, cal crear més places públiques. A tall d’exemple, a les escoles bressol públiques de Barcelona del curs passat, es van preinscriure 8.421 infants i només 4.765 van obtenir una plaça.
Un 88% es mostra favorable a la constitució d’un conveni català del 0-3 per a les escoles bressol municipals externalitzades i per les privades. Per al sindicat, això milloraria les precàries condicions laborals i serviria per homologar-les amb les treballadores de les titularitats públiques, i és que una gran part percep el salari mínim interprofessional.
En aquest sentit, Pérez Trenado ha ressaltat la diversitat de salaris i condicions en funció del municipi i ha insistit sobretot en els infants que tenen necessitats educatives especials, unes necessitats que sovint a aquestes edats no estan diagnosticades a pediatria, com pot ser autisme o problemes auditius, però que les educadores detecten. La situació, ha assegurat, “és insostenible”.3
L’enquesta assenyala que el 99% del sector està a favor de la creació d’una “Taula del 0-3” on es pugui treballar per un model educatiu general i comú de qualitat i d’equitat per a les escoles bressol de totes les titularitats, amb l’objectiu d’homogeneïtzar aquesta etapa educativa i posar fi a unes condicions laborals “tan precàries i desiguals”.
L’anàlisi pregunta també sobre les ràtios i proposa que hi hagi 6 infants per grup de lactants, 9 per grup de mitjans i 15 per grans, coincidint amb les recomanacions europees, i el 84% de les respostes són favorables a aquest sistema. Actualment, les ràtios són de 8, 13 i 20, respectivament.
Inclusiva
Lligat a això, el 99% de les enquestades diu que l’alumnat amb necessitats educatives específiques (NESE) no té cobertes les seves necessitats educatives i advoquen perquè les administracions públiques augmentin els recursos humans i econòmics per millorar l’atenció a l’aula d’aquestes persones.
L’educació inclusiva requereix una intervenció pluridisciplinària. El perfil que el 94% de les treballadores consultades considera que cal incorporar és el d’educadora d’educació especial. També es demanen professionals de la psicologia (60%), treballadores socials (30%), logopedes (26%) i professionals d’infermeria (18%).
Sobre quins són els principals aspectes laborals a millorar, destaquen l’increment de les retribucions per obtenir un salari digne, l’ampliació de plantilles per desenvolupar una feina de qualitat, la reducció de ràtios i la internalització del personal externalitzat.