La convocatòria electoral del passat 12 de maig va implicar, entre d’altres coses, que algun decret que ja estava ben encaminat per a ser aprovat, en fase d’exposició pública, resti paralitzat fins a la creació d’un nou Govern que tingui la voluntat ferma de continuar amb el procediment.
Aquest és el cas del decret d’orientació educativa, el primer esborrany del qual va ser redactat l’any 2017, aturat pel canvi de conseller d’Educació i de la remodelació del seu equip. Voldria indicar que, a través dels ens en què participem la UGT de Catalunya, hem fet col·legiadament algunes esmenes com la del Consell Municipal de l’FP de BCN, com la d’addició:
“Article 16. L’itinerari de l’alumnat i el seu seguiment. Incloure la referència a l’accés a les dades de l’alumne/a a través del RALC (Registre d’Alumnes de Catalunya). Argumentari: El registre que identifica l’alumnat amb un número, l’Idalu, ens permet fer el seguiment de tot l’historial d’aquest alumne al llarg de la seva experiència educativa.”
La traçabilitat és del tot necessària, un dels pilars fonamentals en les transicions educatives a més de la bona informació i assessorament és el de l’acompanyament.
L’objectiu quan l’alumnat finalitza els estudis obligatoris és la continuïtat, ja que no es tenen prou competències professionals com per incorporar-se a un món laboral altament especialitzat
L’objectiu principal quan l’alumnat finalitza els estudis obligatoris és la continuïtat educativa o la formativa, ja que -només en el cas d’haver estudiat un Grau Bàsic- no es tenen prou competències professionals com per incorporar-se a un món laboral altament especialitzat. Això era encara possible al segle XX, però no pas ara on la globalització, la intel·ligència artificial i les noves tecnologies han desplaçat els llocs de treball manufacturers.
Si tenim en compte que l’FP és un estudi supramunicipal, és del tot indispensable que es pugui rastrejar l’alumnat quan passa als estudis postobligatoris, canviant de centre i de municipi per evitar pèrdua d’informació rellevant per al seu seguiment tutorial. Entenem que d’aquesta manera es pot fer una atenció personalitzada, individualitzada i alhora evitar un possible abandonament escolar prematur.
Importància de la concertació social
Els agents econòmics i socials més representatius vam signar el dia 27 de març de l’any passat amb el Govern de la Generalitat l’Acord per la planificació de la Formació Professional, on vam remarcar que un dels principals problemes que té avui dia el sistema FPCAT és el del desajust de l’oferta i la demanda de les places d’FP, provocat parcialment per una orientació inadequada en l’etapa de Secundària i a la inexistència d’una prospectiva que facilités la tria. Sortosament, des de l’Agència FPCAT ja s’ha fet el primer estudi de prospectiva, que teòricament ha de servir per a informar de com evolucionen els deu sectors més rellevants de la nostra societat.
De l’acord signat volem destacar els següents compromisos relatius amb l’orientació educativa. Especial rellevància té el cinquè:
“L’orientació esdevé una de les qüestions troncals dels anys vinents. Tots els esforços que es facin en aquest sentit aniran a favor d’una major eficiència de les polítiques públiques. En aquest sentit, cal desplegar l’orientació formativa i professional com un dels elements de la lluita contra l’abandonament prematur i de millora de l’adequació de l’oferta formativa a les necessitats actuals i futures del teixit productiu i industrial de Catalunya.
El punt de partida és el desplegament del Model de protocol d’orientació professional, que ha estat aprovat en el marc de la Comissió Rectora i que constitueix la base per consolidar una metodologia d’acompanyament al llarg de la vida.
Compromisos:
Doblar el nombre de persones orientadores als centres de formació professional de l’àmbit educatiu per al curs 2023-2024 i optimitzar els recursos existents. Planificar la dotació del perfil d’orientador al conjunt de centres de formació professional de titularitat pública (fins a generalitzar-los a tots els centres abans de 2030), de tal manera que n’hi hagi un en cadascun dels centres públics a aquesta data.
Dotar els centres de Formació Professional integrada de titularitat pública de professionals amb perfil d’assessor i d’orientador especialitzats. Integrar els diferents perfils orientadors en una mateixa estructura.
Implementar progressivament arreu de Catalunya el nou model de fires de formació i orientació, aprovat per la Comissió Rectora del Sistema FPCAT. Cal alinear els programes dels departaments competents en suport a fires als principis acordats per la Comissió Rectora del Sistema en aquest àmbit. Per altra banda, participar en les fires sectorials que s’organitzen a Catalunya amb l’objectiu de tenir-hi presència com a Sistema FPCAT.
Fer la campanya de promoció i sensibilització dels certificats professionals, complementant les anteriors realitzades sobre la formació professional i l’acreditació de competències professionals, per tal que les organitzacions empresarials i sindicals més representatives puguin donar a conèixer i impulsar aquests mecanismes com a nodes de connexió en el teixit productiu.
Aprovar el decret d’orientació educativa com a marc referencial a l’ordenament del sistema educatiu a Catalunya per la via d’urgència. S’han de preveure els processos de concertació pertinents i la garantia que serà coherent amb el model de protocol d’orientació professional.”
Els eixos fonamentals són el model de protocol d’orientació professional i el decret d’orientació educativa, així com un traspàs d’informació adequat.
Des de la UGT de Catalunya insistim en la urgència de la seva aprovació, i tal com va dir en el darrer ple del dia 22 de març de la Comissió Rectora de l’FP la nostra secretària de Formació, Eva Maria Gajardo:
“Les persones orientadores són indispensables per al bon funcionament del sistema FPCAT. Sense orientació hi ha moltíssimes possibilitats que no s’optimitzin ni les competències transversals ni professionals que té l’alumnat. L’orientació, a més, aporta acompanyar, imprescindiblement, i informació. En els acords signats establíem la necessitat que en un termini curt de temps cada centre d’FP pogués comptar amb els professionals orientadors.”
FP i inclusivitat
Fins ara, la inclusivitat recollida en el Decret 150/2017 no contemplava l’FP. Com que es tracta d’un estudi postobligatori d’èxit que, a més de formar, aconsegueix xifres elevadíssimes d’inserció laboral, tal com ens han mostrat els darrers informes de la direcció general d’FP i de les cambres de comerç, la diversitat ha arribat per a quedar-se a l’FP; per tant, cal disposar dels recursos i personal preparat adequadament per a tractar-la.
Els Itineraris Formatius Específics han estat un èxit, però no cobreixen tots els casos dictaminats, ja que dissortadament una bona part de l’alumnat arriba als centres d’FP sense el dictamen i sense haver-se fet el traspàs d’informació adequat entre els equips docents d’una etapa i l’altra; per això, des de la UGT de Catalunya reclamem que hi hagi un banc de dades consultable des de qualsevol centre de Catalunya (en l’FP, l’assignació de les places no és de caràcter municipal, sinó nacional; per tant, les dades facilitades pel centre de secundària o de formació d’adults han de ser introduïdes en un programa informàtic, l’accés el qual ha de ser possible per a qualsevol centre d’FP de Catalunya).
El Decret d’orientació juntament amb les altres propostes fetes en aquest article són fonamentals per a reduir l’abandonament, l’encaix de l’oferta i la demanda i l’èxit formatiu de l’alumnat. Demanem al pròxim Govern de Catalunya que el reprengui amb celeritat pel bé comú.
L’entrada Decret d’orientació… Un altre cop al calaix de l’oblit? ha aparegut primer a El Diari de l’FP.