Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Per una planificació de l’FP basada en l’equitat educativa i la justícia territorial​

    Redacciógener 16, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L'alumnat desafavorit tendeix a matricular-se als instituts públics propers, i els qui gaudeixen de majors avantatges fan desplaçaments més llargs envers centres privats, sobretot a Barcelona. | Foto: Jesuïtes Sarrià - Sant Ignasi.L'alumnat desafavorit tendeix a matricular-se als instituts públics propers, i els qui gaudeixen de majors avantatges fan desplaçaments més llargs envers centres privats, sobretot a Barcelona. | Foto: Jesuïtes Sarrià - Sant Ignasi.L'alumnat desafavorit tendeix a matricular-se als instituts públics propers, i els qui gaudeixen de majors avantatges fan desplaçaments més llargs envers centres privats, sobretot a Barcelona. | Foto: Jesuïtes Sarrià - Sant Ignasi.

    Recentment, ha emergit amb força un debat en l’agenda educativa catalana: com ha de ser la planificació territorial de l’FP? Aquest debat es dona, en paral·lel, a altres debats sobre la planificació de l’FP, relatius a la crònica manca de places ofertes pel sector públic i, també, a la difícil articulació entre l’arquitectura educativa de l’FP i les necessitats (presents i futures) del teixit productiu.

    Es tracta d’un debat molt necessari i, per això, les aportacions que ens ajuden a imaginar i planificar l’estructura territorial de l’FP són molt benvingudes. En aquest sentit, destaquen les aportacions de l’Agència FPCAT, com l’Informe General de Prospectiva 2023-2026, que analitza la relació entre l’oferta de l’FP i les necessitats del mercat laboral; de la prospectiva se n’ha desprès un mapa de centres d’FP, que preveu que el 2035 hi hagi un centre de formació professional integrada especialitzat a cada comarca i a cada municipi de més de 30.000 habitants. També destaca el Pla Director Cap a un nou model de formació professional a la ciutat de Barcelona (PDF), del Consorci d’Educació de Barcelona, que preveu la concentració de les famílies professionals de l’FP en 11 àmbits que constitueixen hubs d’especialització; i, també, l’informe de la Comissió de Treball del Consell de l’FP de Barcelona, Adequar la planificació de l’oferta de Formació Professional, que posa en relleu que més de la meitat de l’alumnat de l’FP de la ciutat de Barcelona resideix a altres municipis, i alerta de la necessitat d’una visió metropolitana de la planificació de l’FP.

    L’FP és especialista, facilitant la dispersió territorial i la mobilitat intermunicipal, mentre que la via acadèmica és generalista, facilitant la presència homogènia de batxillerats a viles i pobles

    Es tracta d’un debat necessari i benvingut que, tal vegada, ha trigat massa a esdevenir central en l’agenda política catalana. La raó d’aquest debat és deguda a la pròpia estructura interna dels ensenyaments secundaris post-obligatoris. La naturalesa de les vies professionals, com l’FP, és especialista, la qual cosa facilita la dispersió territorial (i, per tant, la mobilitat intermunicipal); en contrast, la de les vies acadèmiques és generalista, facilitant així la presència homogènia de centres de batxillerat a viles i pobles del país -també els més petits, la qual cosa redunda en escassa mobilitat intermunicipal.

    Des de l’Institut Metròpoli hem analitzat la mobilitat de més de 200.000 alumnes de Batxillerat i de l’FP a l’àrea metropolitana de Barcelona i als municipis que constitueixen el Consorci Besòs (utilitzant dades del RALC). A partir d’aquestes anàlisis volem fer tres aportacions a aquest debat:

    L’oferta dels ensenyaments postobligatoris està desigualment distribuïda a l’àrea metropolitana de Barcelona, i l’oferta de l’FP és insuficient -molt inferior a la demanda. D’una banda, Batxillerat té una presència homogènia al territori, arrelada també als municipis petits. D’altra banda, l’FP té una presència heterogènia, concentrada als municipis mitjans i grans (especialment Barcelona i, en menor grau, l’Hospitalet de Llobregat i Badalona). A més, existeixen força especialitats formatives de l’FP que no s’ofereixen a molts territoris. Aquestes dinàmiques han convertit a la ciutat de Barcelona en la capital metropolitana de l’FP -tal com les edicions de l’Informe d’oportunitats educatives (PDF) han reiterat.

    Més enllà d’aquesta ja coneguda dinàmica de centralització envers Barcelona, existeixen altres fluxos de mobilitat perifèrics articulats al voltant de cinc subcapitalitats metropolitanes: el del Besòs (capital educativa a Badalona), el del Baix Llobregat costa (capital Gavà), el de la resta de Baix Llobregat, i el del Vallès (amb forta interconnexió amb Sabadell i Terrassa) -tal com mostra el següent mapa:

    Les 5 subcapitalitats metropolitanes de l’FP: Badalona, Gavà, resta de Baix Llobregat, i Sabadell-Terrassa.

    La capacitat de mobilitat de l’alumnat és desigual, i els qui acumulen més desavantatges socioeconòmics (i, sovint, resideixen a la perifèria metropolitana) tendeixen a matricular-se als instituts públics propers (sovint, d’FP) i, al contrari, els qui gaudeixen de majors avantatges socioeconòmics -sobretot els qui viuen als suburbis més adinerats- fan desplaçaments més llargs envers centres privats (sobretot en direcció Barcelona).

    Això implica que existeix un perfil d’alumnat “captiu” territorialment, de mobilitat de “proximitat”, i d’elecció negativa (centres públics de poc cost econòmic, i especialitats de baixa demanda), situat predominantment a la 1a corona metropolitana. Aquestes anàlisis suggereixen que l’accessibilitat als béns públics (com els centres educatius) requereix una distribució territorial homogènia –però que això no és pas suficient, ja que la capacitat real de mobilitzar-se de l’alumnat està mediada per factors de classe (que tenen a veure tant amb qüestions materials i costos econòmics del transport, com també amb elements d’imaginari simbòlic i subjectivitats espaials).

    La planificació de l’FP ha de tenir com a principis rectors tant l’equitat educativa com la justícia territorial. La concreció del nou mapa de l’FP és una finestra d’oportunitat excel·lent per avançar en aquesta direcció

    En definitiva, aquestes aportacions empíriques posen en relleu que les oportunitats educatives estan heterogèniament distribuïdes geogràficament, i que els grups socials tenen desiguals capacitats de mobilitzar-se. El corol·lari polític d’aquestes anàlisis és, doncs, que la planificació de l’FP ha de tenir com a principis rectors tant l’equitat educativa com, també, la justícia territorial. La concreció del nou mapa de l’FP és una finestra d’oportunitat excel·lent per avançar en aquesta direcció. Però, al contrari, si no es tenen en compte ambdós eixos, correm el risc que el nou model de l’FP no permeti les mateixes oportunitats per a tothom, i que la iniquitat educativa estigui especialment present a molts barris i viles del país.

    La entrada Per una planificació de l’FP basada en l’equitat educativa i la justícia territorial se publicó primero en Diari FP.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El Govern signa un acord amb l’OCDE per millorar el sistema educatiu català: una oportunitat o un perill?
    Next Article
    Opinió
    Després de la “renovació” va venir la “innovació” i ara arriba l’OCDE
    Redacció

    Related Posts

    Compartint coneixement: la meva trajectòria com a formador​

    novembre 15, 2024

    Els reptes de l’FP en el món rural​

    novembre 7, 2024

    José Luis Duran, nou president de l’Agència FPCAT​

    octubre 30, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.