Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Després de la “renovació” va venir la “innovació” i ara arriba l’OCDE

    Jaume Funesgener 16, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Govern signava els primers dies de gener un acord amb l’OCDE per millorar el sistema educatiu de Catalunya. Algun diari ho titulava així: “El President encarrega a Pisa que millori les notes Pisa”. Vaig saber del tema quan feia pocs dies que havia entregat un text sobre les propostes educatives d’una escola de noves oportunitats (“El Llindar”) que ha resistit vint anys. Es titula: “Mirades que construeixen esperança”. Així que el desconcert de la notícia no podia conduir-me a la desesperança. ¿Servirà, em preguntava, el dinamisme investigador de tres anys que han encarregat perquè l’univers dels nois i noies danyats per la vida i ferits per l’escola es redueixi?

    Importar només algunes peces del puzle

    D’entrada, el que més en va xocar va ser l’encàrrec: propostes de millora a partir d’una diagnosi de la situació, que permeti actuar per situar Catalunya al capdavant dels resultats acadèmics d’Espanya i Europa. Tot sense definir quina escola volen ni explicar per a què volen l’escola. Anunciaven eficàcia, com qui ven la millora d’un producte, sense aclarir quina utilitat tindrà.

    Al final, he canalitzat el desassossec escrivint. Entenc que no vulguin ficar-se en el vesper del caos de pretensions i interferències dels agents educatius dominant en el panorama actual de Catalunya (el primer a protestar ha estat un sindicat escassament educatiu com ara USTEC) i encarreguin a algú de fora  la teràpia, els remeis del mal. Però, em costa més descobrir per què no comencen, per exemple, posant en marxa les mesures urgents (majoritàriament sensates) que va suggerir el “Grup  Impulsor de Mesures de Millores Educatives”, encarregades oficialment després del darrer informe Pisa i publicades encara no fa un any.

    I no puc més que entrar en la melancolia quan penso que és impossible que l’OCDE tingui en compte (tampoc sembla que li demanin) totes les peces d’una escola complexa, al servei de tota la infància, destinada a educar per a que puguin ser persones, que necessiten conviure i esdevenir ciutadans. El resultat final serà un informe que haurà obviat bona part de la realitat. Provaré de fer una petita llista, parcial, per demostra-ho.

    Suposadament, a la bona escola cap tothom

    Què és per al Govern una escola per a tothom? Significa que tothom aprèn relacionant-se amb tothom? No val amb dir (li dirà l’OCDE) que cal reduir la segregació. Afirmin clarament que una escola que selecciona la clientela no és una bona escola. No diguin que reduiran la pobresa (l’OCDE advertirà del biaix que comporta l’origen social). Comencin per afirmar que l’escola ha de contribuir a reduir els desavantatges socials o, si més no, a no engrandir-los. No cal, per exemple, que esperin cap informe per desenvolupar a fons l’educació 0-3.

    No parlin d’integració (l’OCDE parlarà de població migrant). Expliquin que l’escola és un lloc de barreges, de diversitat de diversitats, en la qual es construeixen cultures comunes. Considerin la singularitat de cada barri i de l’escola de cada barri. Acceptin que no és el mateix entrar a l’escola portats en un cotxe d’alta gamma que venir caminant sense haver esmorzat.

    Pisa mai ha explicat la felicitat d’anar a escola

    Parlem de l’alumnat. Com es té en compte el subjecte que es desenvolupa, aprèn, descobreix el plaer de saber? Els propers dies el Consell Escolar farà una jornada sobre l’escola que cuida i no paren de posar en marxa programes relacionats amb la salut mental. Però, mirar vides d’infants i adolescents serà una tasca (possible en temps i dedicació i encarregada) dels professionals de la docència? Quan els diguin com millorar la competència matemàtica per treure bona nota, incorporaran les situacions personals (afectives, relacionals, evolutives, etc.) i de l’entorn que impulsen o impedeixen l’aprenentatge?

    L’OCDE segur que recomana reforçar la tutoria, però estan disposats a afirmar que educar és acompanyar vides? Han aparcat els resultats Pisa que llueixen poc, però hi són. No oblidin que diuen que som els últims en les vivències que impulsen l’alumnat a pensar que la seva escola és un lloc al qual val la pena anar-hi i en el que trobaran algun adult interessat per la seva vida.

    On segur que les recomanacions finals seran abundants i pràctiques serà en el territori de les “didàctiques”, de les formes d’ensenyar i aprendre. Però, ja tenen un munt de professionals que treballen extraordinàriament bé i de pràctiques exitoses en cada moment i lloc (no necessitem comparar-nos amb Corea). Tan sols es tracta de fer possible el coneixement mutu de manera quotidiana. El repte majúscul és un altre: com descobrir contínuament com s’ensenya i s’aprèn en un món complex, canviant, immers a l’univers digital.

    El rigor professional de qui ajuda a entendre el món

    Què fem amb els i les professionals de l’educació? Els puc escriure ja el que posarà l’informe. Abans de res, recordin que ja viuen en una mena de malestar docent permanent, acumulat a partir de les retallades, la pandèmia i els desconcerts educatius col·lectius. Diguin clarament que tothom no sap d’educar i ensenyar, que es tracta d’una professió amb el seu rigor. No facin notes de premsa per a les tertúlies. Després ve una qüestió més dura: com convèncer la part (important) del professorat que no està disposada més que a “ensenyar”, allò que consideren que s’ha d’aprendre amb la metodologia de sempre, sense sentir-se obligats a tenir en compte la realitat de l’alumne i l’escola. No esperin a l’informe final. Cerquin fórmules creatives ja. I no estaria de més un discurs actiu contra l’etern discurs reaccionari en l’educació, avui encara més dominant.

    Suposo que l’OCDE recomanarà ensenyar a pensar (no les formes de pensar que posin en crisi la societat que els defensen). Com que estem a l’any del final de la dictadura i semblen preocupats perquè a un sector de la població jove no l’importaria que tornés Franco, espero que no es dediquin a organitzar unitats didàctiques sinó a sistematitzar les formes en les quals, en la societat digital, s’aprèn a dubtar, descobrir la mentida, construir junts el pensament. Quan qualsevol càlcul el pot fer un mòbil, el repte educatiu és aprendre a pensar matemàticament. Quan pots tenir respostes sense fer-te preguntes, el repte és com s’educa per voler saber més, per comprendre sense acceptar les lectures de la realitat que ofereix el poder.

    No. No desespero perquè conec molts professionals, moltes escoles que milloren l’educació i l’aprenentatge cada dia, que aconsegueixen que l’alumnat trobi el seu lloc a les aules, que no necessiten Pisa per ser creatius, per compartir i carregar piles amb els seus companys i companyes. Ells i elles no necessiten cap informe de l’OCDE. Tindríem prou amb que el Govern expliqui a la ciutadania com és l’escola que necessiten avui infants i adolescents i que ells i elles intenten construir cada dia, malgrat l’administració.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    OCDE opinió política educativa sistema educatiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticlePer una planificació de l’FP basada en l’equitat educativa i la justícia territorial​
    Next Article
    Reportatge
    Crida a futurs científics
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    2 comentaris

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on gener 17, 2025 11:46 am

      Comparteixo les aportacions dels col·legues Funes, Imbernon. Tots coincidim en l’alerta de l’acord de la Generalitat amb l’OECD (no amb la UNESCO) per a millorar l’educació. Ja he apuntat fa una setmana la visió pedagògica. La voldria completar amb visió de política filosòfica. No ho faig aquí, atès que no he d’abusar de la tribuna i d’altra banda ho faig amb paraula d’Hannah Arendt estudiada per Fina Birulés. https://educacio-comunicactiva.blogspot.com/2025/01/millorar-el-resultats-escolars-es.html

      Reply
    2. Josep on gener 26, 2025 6:33 pm

      És un text molt poètic, però que cau en la xerrameca, en la imprecisió i en la banalització dels grans objectius de l’educació. Per exemple, s’afirma: “quan qualsevol càlcul el pot fer un mòbil, el repte educatiu és aprendre a pensar matemàticament”… I jo em pregunto des del meu pensament crític: com es pot aprendre a pensar matemàticament sense el càlcul i sense desenvolupar-ne les estratègies? S’afirma: “quan pots tenir respostes sense fer-te preguntes, el repte és com s’educa per voler saber més”. I jo em pregunto: pot haver respostes sense preguntes? Pot haver preguntes sense respostes, sense coneixements?

      Per altra banda, consideraria molt agosarat que algú pretengués explicar “com és” l’escola que necessitem: és un tema tan complex que crec que calen les aportacions de tothom, sense deixar-se fora els qui no estan en la nostra línia de pensament. El que no podem fer es basar les propostes en l’eterna, falsa i fal·laç contraposició entre saber i emoció, vida i llibres, pensament i acció, memòria i competència, inclusió i rigor, etc. I tampoc podem deixar en mans d’aquells qui ens han menat al desastre les possibles solucions (em refereixo al grup impulsor, sí).

      Començo a creure que l’alerta davant de l’acord de la Generalitat amb l’OCDE no té tant a veure amb l’OCDE (els principis educatius de la qual s’han promulgat amb tots els ets i els uts des de la Bofill i el Departament des de fa anys i panys) sinó amb el risc que es posa a la viabilitat de certs xiringuitos educatius a casa nostra. I, certament, veig molts elements reaccionaris en aquest discurs, perquè si el fet de no poder arribar a escola havent esmorzat és motiu d’excloure’l de l’excel·lència, el que en realitat estem fent és perpetuar les diferències socials.

      Menys “sentiment” i paraules boniques, i més rigor en les anàlisis, si us plau!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}