Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “Quina ‘app’ voleu crear aquest curs?”

    Pau Rodríguezfebrer 24, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els alumnes de 4 ESO de l'INS Sant Just Desvern.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Entres el primer dia a classe, els ensenyes una aplicació i els dius: ‘Això ho vaig fer jo ahir, en només tres hores. Quina aplicació us agradaria fer a vosaltres aquest curs’? I a partir d’aquí comences una assignatura”. Així resumeix Àngels Mustienes, coordinadora d’informàtica de l’institut Sant Just Desvern, l’assignatura optativa de creació d’aplicacions -les denominades apps– per a dispositius mòbils i tauletes que molts centres han començat estrenen aquest curs a 4t d’ESO.

    Mustienes, tanmateix, adverteix que la seva frase és una simplificació, “la punta de l’iceberg”. La motivació que les appsdesperten entre els joves estudiants es deu, segons Ferran Mas -professor a l’institut Jaume Huguet, de Valls- a la “proximitat”: “estan sempre al mòbil, i ara aprenen a fer aplicacions realment útils”, apunta.

    Però aquest atractiu cal vestir-lo amb contingut educatiu, i per això aquests dos docents destaquen que, tant o més important que el desenvolupament de l’aplicació, són elements com el treball en grup, el plantejament i resolució de problemes o la riquesa de l’aprenentatge en tots els àmbits que envolten la creació d’una app: disseny, programació, màrqueting, distribució de les tasques…

    Aquesta assignatura optativa -en el cas de Sant Just, han fet que tota la informàtica giri a l’entorn de la creació d’una app– s’ha estrenat aquest any a 196 centres de secundària catalans. Des del departament d’Ensenyament s’anomena Mobilitzem la informàtica –pren el model de les mschools-, i són més de 6.000 alumnes els qui la cursen. El programa neix de l’acord entre Generalitat, Mobile World Congress i GSMA. Aquesta última és l’associació que aglutina els principals operadors de mòbil mundials, i és qui finança realment l’assignatura aportant 2,5 milions d’euros fins l’any 2018.

    “Volem fer una app millor i gratuïta”

    A l’última hora de la setmana -divendres a les 14 h- a l’INS Sant Just toca informàtica. Al grup de l’Adrià Vilà i la Laura Camps estan dissenyant una aplicació que permeti fer fotos i editar-les amb filtres. Però aquesta app no existeix, ja? “Sí, però l’estem intentant millorar i, a més, ens agradaria que fos gratuïta, per tothom”, explica l’Adrià. Ara estan dissenyant el menú principal. En tots els casos, el software que es fa servir s’anomena App Inventor.

    “Saps quan és tot fosc però et vols mirar al mirall? Doncs estem fent una app amb efectes lluminosos i un mirall a la pantalla del mòbil per a això”, explica en Roger Cañadas. A la majoria de la classe li agrada la informàtica, asseguren, i admeten que són molt usuaris de mòbil. “Aprenem coses noves i útils”, resumeix l’Aleix Abadia.

    “El futur passa per això”, aventuren el grup d’en Guillem, l’Àlex, en Nil, la Martina i l’Oriol. La seva app serà un cercador de receptes de cuina. “Organitzada segons què tens a la nevera, el preu, el tipus d’àpat…” expliquen. Ara s’han distribuït les tasques, entre les quals hi ha dissenyar el logotip de l’aplicació o dibuixar l’esquema de seccions.

    Les competències digitals, més que una app?

    L’assignatura de creació d’apps, pionera al món segons la Generalitat -tot i que a Anglaterra hi ha alguna experiència similar i prèvia-, ha arrancat una valoració molt positiva per part de centres, professionals i Administració. Però seria un error focalitzar l’adquisió de competències digitals en aquest àmbit encara que sigui el més atractiu i efectiu. Així ho considera el professor Pere Marquès, director del grup de recerca de la UAB Didàctica i Multimèdia (DIM-UAB).

    “Seria un error centrar-nos en que l’alumne programi i configuri dispositius i ens oblidessim d’aspectes més desatesos en matèria digital, com els criteris de selecció de la informació, el comportament segur a la xarxa, l’ús intel·ligent d’una app per a construir coneixement”, valora Marquès, defensor d’una assignatura que s’anomenaria Ciències del Ciberespai.

    En els casos dels instituts Sant Just Desvern i Jaume Huguet, ja potencien aquest aspecte de les competències digitals, segons comenten els professosrs Mustienes i Mas, respecivament. Un aspecte que s’endinsa també en l’àmbit dels valors, segons Marquès. “Hem de crear consciència de ciutadanian digita, que implica valors per a que una persona pugui tenir responsabilitat dins el ciberespai, que no només aprengui a programar per jugar, per exemple”.

    A pesar dels nombrosos avantatges de l’assignatura, també hi ha alguns inconventients. Mas n’assenyala algun: “Als grups hi ha molta diversitat però les pautes són universals”, explica, “no sempre el treball en equip funciona, “encara que forma part de l’aprenentatge”.

    També es fixa en la formació dels docents, ja que Mas va ser un dels formadors que aquest setembre, abans de començar el curs, va orientar els docents sobre l’assigmatura amb unes poques sessions voluntàries. “La informàtica és molt àmplia i no tothom domina tots els àmbits que intervenen en la creació d’apps“, apunta.

    Per altra banda, també és cert que els docents compten amb una plataforma en línea que els permet fer preguntes i resoldre dubtes de l’assignatura. A més, els impulsors del programa posen a disposició dels professors i alumnes una bossa de mentors -treballadors d’empreses del sector com Softonic o Incubio- que els poden assessorar participant en les classes via webcam. “Saps què és per a ells que els contacti un expert d’aquestes empreses? Al·lucinen. És una cosa nova”, opina la coordinadora Mustienes.

    Pervertir sistema?

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Mobilitat: pantalles, societat i aprenentatge
    Next Article
    Actualitat
    Preocupació al Canadà per les pràctiques laborals
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}