“Entres el primer dia a classe, els ensenyes una aplicació i els dius: ‘Això ho vaig fer jo ahir, en només tres hores. Quina aplicació us agradaria fer a vosaltres aquest curs’? I a partir d’aquí comences una assignatura”. Així resumeix Àngels Mustienes, coordinadora d’informàtica de l’institut Sant Just Desvern, l’assignatura optativa de creació d’aplicacions -les denominades apps– per a dispositius mòbils i tauletes que molts centres han començat estrenen aquest curs a 4t d’ESO.
Mustienes, tanmateix, adverteix que la seva frase és una simplificació, “la punta de l’iceberg”. La motivació que les appsdesperten entre els joves estudiants es deu, segons Ferran Mas -professor a l’institut Jaume Huguet, de Valls- a la “proximitat”: “estan sempre al mòbil, i ara aprenen a fer aplicacions realment útils”, apunta.
Però aquest atractiu cal vestir-lo amb contingut educatiu, i per això aquests dos docents destaquen que, tant o més important que el desenvolupament de l’aplicació, són elements com el treball en grup, el plantejament i resolució de problemes o la riquesa de l’aprenentatge en tots els àmbits que envolten la creació d’una app: disseny, programació, màrqueting, distribució de les tasques…
Aquesta assignatura optativa -en el cas de Sant Just, han fet que tota la informàtica giri a l’entorn de la creació d’una app– s’ha estrenat aquest any a 196 centres de secundària catalans. Des del departament d’Ensenyament s’anomena Mobilitzem la informàtica –pren el model de les mschools-, i són més de 6.000 alumnes els qui la cursen. El programa neix de l’acord entre Generalitat, Mobile World Congress i GSMA. Aquesta última és l’associació que aglutina els principals operadors de mòbil mundials, i és qui finança realment l’assignatura aportant 2,5 milions d’euros fins l’any 2018.
“Volem fer una app millor i gratuïta”
A l’última hora de la setmana -divendres a les 14 h- a l’INS Sant Just toca informàtica. Al grup de l’Adrià Vilà i la Laura Camps estan dissenyant una aplicació que permeti fer fotos i editar-les amb filtres. Però aquesta app no existeix, ja? “Sí, però l’estem intentant millorar i, a més, ens agradaria que fos gratuïta, per tothom”, explica l’Adrià. Ara estan dissenyant el menú principal. En tots els casos, el software que es fa servir s’anomena App Inventor.
“Saps quan és tot fosc però et vols mirar al mirall? Doncs estem fent una app amb efectes lluminosos i un mirall a la pantalla del mòbil per a això”, explica en Roger Cañadas. A la majoria de la classe li agrada la informàtica, asseguren, i admeten que són molt usuaris de mòbil. “Aprenem coses noves i útils”, resumeix l’Aleix Abadia.
“El futur passa per això”, aventuren el grup d’en Guillem, l’Àlex, en Nil, la Martina i l’Oriol. La seva app serà un cercador de receptes de cuina. “Organitzada segons què tens a la nevera, el preu, el tipus d’àpat…” expliquen. Ara s’han distribuït les tasques, entre les quals hi ha dissenyar el logotip de l’aplicació o dibuixar l’esquema de seccions.
Les competències digitals, més que una app?
L’assignatura de creació d’apps, pionera al món segons la Generalitat -tot i que a Anglaterra hi ha alguna experiència similar i prèvia-, ha arrancat una valoració molt positiva per part de centres, professionals i Administració. Però seria un error focalitzar l’adquisió de competències digitals en aquest àmbit encara que sigui el més atractiu i efectiu. Així ho considera el professor Pere Marquès, director del grup de recerca de la UAB Didàctica i Multimèdia (DIM-UAB).
“Seria un error centrar-nos en que l’alumne programi i configuri dispositius i ens oblidessim d’aspectes més desatesos en matèria digital, com els criteris de selecció de la informació, el comportament segur a la xarxa, l’ús intel·ligent d’una app per a construir coneixement”, valora Marquès, defensor d’una assignatura que s’anomenaria Ciències del Ciberespai.
En els casos dels instituts Sant Just Desvern i Jaume Huguet, ja potencien aquest aspecte de les competències digitals, segons comenten els professosrs Mustienes i Mas, respecivament. Un aspecte que s’endinsa també en l’àmbit dels valors, segons Marquès. “Hem de crear consciència de ciutadanian digita, que implica valors per a que una persona pugui tenir responsabilitat dins el ciberespai, que no només aprengui a programar per jugar, per exemple”.
A pesar dels nombrosos avantatges de l’assignatura, també hi ha alguns inconventients. Mas n’assenyala algun: “Als grups hi ha molta diversitat però les pautes són universals”, explica, “no sempre el treball en equip funciona, “encara que forma part de l’aprenentatge”.
També es fixa en la formació dels docents, ja que Mas va ser un dels formadors que aquest setembre, abans de començar el curs, va orientar els docents sobre l’assigmatura amb unes poques sessions voluntàries. “La informàtica és molt àmplia i no tothom domina tots els àmbits que intervenen en la creació d’apps“, apunta.
Per altra banda, també és cert que els docents compten amb una plataforma en línea que els permet fer preguntes i resoldre dubtes de l’assignatura. A més, els impulsors del programa posen a disposició dels professors i alumnes una bossa de mentors -treballadors d’empreses del sector com Softonic o Incubio- que els poden assessorar participant en les classes via webcam. “Saps què és per a ells que els contacti un expert d’aquestes empreses? Al·lucinen. És una cosa nova”, opina la coordinadora Mustienes.
Pervertir sistema?