Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Mobilitat: pantalles, societat i aprenentatge

    Jordi Jubanyfebrer 24, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pol Rius.
    Pol Rius.

    Jordi Jubany és mestre, antropòleg social i cultural i assessor TIC

    Més pantalles connectades

    Vivim envoltats de pantalles. Pantalles que ignorem, pantalles que contemplem i pantalles que manipulem. Pantalles que sovint portem a sobre, que ens acompanyen i que prioritzem segons els diferents moments del dia. Pantalles d’ordinadors portàtils, de videoconsoles, de lectors de llibres, de GPS, de telèfons mòbils, de càmeres de fotografiar, de tauletes tàctils… Pantalles que sovint estan connectades a Internet, a les xarxes i a les persones.

    Segons les dades de l’Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares del Instituto Nacional de Estadística, la connexió a la xarxa de persones i coses no para de créixer. El 70 % de les llars disposen de connexió a Internet i més de la meitat de la població de 16 a 74 anys utilitza Internet cada dia. Entre els joves, l’ús d’eines és molt significatiu: als 10 anys, el 92 % usa l’ordinador; als 12 anys, el 92 % usa Internet; i als 15 anys, el 90 % disposa de telèfon mòbil. Tots aquests usos i consums intensius es donen en l’actual època de crisi econòmica i laboral.

    Noves pràctiques mòbils

    Tantes pantalles a les nostres mans generen unes dinàmiques i uns comportaments socials que disten dels que consideràvem nous anys enrerE, quan van arribar els primers telèfons mòbils i molts joves feien una trucada perduda per avisar o per mantenir el contacte amb una persona. Ara fem, de forma gairebé automàtica, un “m’agrada” a un comentari d’una xarxa social

    Hi ha pràctiques ja habituals com contrastar una informació en un cercador durant una conversa amb amics. D’altres, més incipients, són seguir el fil de debat sobre un programa de televisió en temps real o conjugar nous verbs com “guassapejar” o “emparaular”. Fins i tot el diccionari Oxford escull selfie com la paraula estrella de l’any passat, en referència a les autofotografies fetes amb dispositius mòbils.

    També fem servir aquests aparells a la feina, mentre fem cua o quan utilitzem el transport públic. Actuen com a apèndixs que semblen indispensables per resoldre el nostre dia a dia i ens identifiquen, ens emocionen i ens socialitzen. Segons l’informe La Sociedad de la Información en España 2013 de la Fundación Telefónica en la franja de 16 a 24 anys, el percentatge d’usuaris intensius de la xarxa és del 86%. En concret, les xarxes socials formen part de la vida del 64% dels usuaris d’Internet, i del 95% dels que tenen entre 16 i 24 anys, gairebé tots els joves.

    Diversitat de maneres d’aprendre

    L’ús d’aplicacions mòbils continuarà creixent en les comunicacions, en la recerca, en el comerç, en l’administració, en la salut, en l’educació… Ja tenim a l’abast nous productes i possibilitats en la roba intel·ligent, ulleres, usos dels codis QR, de la realitat augmentada, de la gamificació i de la georeferenciació amb un gran potencial per a la generació d’itineraris culturals, patrimonials, medioambientals, lúdics… La majoria d’aquests dispositius no van ser dissenyats per aprendre, però a ningú se li escapa que tenen un gran potencial per aprendre amb altres persones i per personalitzar els nostres aprenentatges.

    Així, augmenten les possibilitats d’aprendre a tothora i des de qualsevol lloc. Aquest fet pot generar una fractura digital entre les persones competents digitalment i les que no tenen una actitud crítica amb l’allau informatiu i els valors del consumisme actual. Davant d’aquesta complexitat hi ha centres educatius que opten per prohibir els mòbils mentre que d’altres engeguen programes d’usos de dispositius mòbils a les aules. En qualsevol cas, com a societat és tot un repte educar per vèncer riscos com la distracció i el ciberbulling, sense deixar de formentar usos crítics, responsables i saludables de les tecnologies. I aprendre també, si escau, a desconnectar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleCinc anys aprenent gràcies a la PAH
    Next Article
    Actualitat
    “Quina ‘app’ voleu crear aquest curs?”
    Jordi Jubany

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}