Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Barcelona Inclusiva arrenca amb una crida a nedar contracorrent

    Víctor Sauramaig 29, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un moment de la jornada inaugural de Barcelona Inclusiva, amb el parlament de Toni Reig, director general de Joventut
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hem estat educats en la negació de la diversitat per uns sectors socials dominants que han volgut confondre deliberadament el legítim desig d’igualtat amb el d’uniformitat, i ara ens toca encetar un procés de des-aprenentatge d’aquesta negació de la diversitat i de re-aprenentatge del seu valor positiu. L’educació inclusiva és una eina clau en aquest procés que ens ha conduir cap a una societat formada per persones diverses de fet i iguals en drets. Però en aquests moments això només és un “repte apassionant”; al contrari, la realitat és que les situacions de desigualtat, discriminació i segregació tendeixen a créixer.

    Aquesta és, molt sintèticament, la tesi esbossada ahir del pedagog Miquel Àngel Essomba (ex director de la Unesco a Catalunya) en la conferència inaugural del pre-congrés Barcelona Inclusiva, que té lloc dimecres i dijous a l’espai Bonnemaison de la capital catalana. El congrés pròpiament dit es arrenca divendres i s’allarga tot el cap de setmana a l’Auditori AXA de l’Illa Diagonal.

    Segons Essomba, doncs, l’educació inclusiva encara és “nedar contracorrent”, perquè, en primer lloc, “ens van ensenyar a caminar però el nou context social ens obliga a saber nedar” (afortunada referència a la modernitat líquida de Bauman) i, en segon lloc, “la riuada ens empeny cap a l’exclusió i la discriminació”. En la seva opinió, bona part del problema rau en què “tenim un sistema únic amb una escola única, un currículum únic, una llengua única i uns alumnes únics, i pels que no podem ubicar aquí els cataloguem d’alumnes especials i creem per ells unes escoles especials, amb uns metres especials i un currículum especial”.

    Per aconseguir que l’educació esdevingui una autèntica palanca de transformació social diu Essomba que cal deixar enrere l’encara avui dominant “educació institucionalitzada” (aquella que confon educar amb escolaritzar) i superar també el que defineix com “educació crítica” (una fase molt més evolucionada ja que posa l’accent més en l’aprenentatge que en l’ensenyament i obre el procés educatiu a la societat). L’educació crítica per ell és encara insuficient i per tant cal “avançar cap a una educació comunitària, encara inexistent, formada per persones que col·lectivament i col·laborativament treballen juntes” i que se sustentaria en dues potes, l’educació inclusiva i l’educació intercultural.

    Al llarg dels cinc dies del Barcelona Inclusiva (dos de pre-congrés i tres de congrés), l’objectiu dels organitzadors és precisament que l’intercanvi d’experiències serveixi per tenir més força col·lectiva per superar la corrent de l’exclusió i remar cap a una societat més inclusiva, la qual cosa abasta tot el cicle vital de les persones. Així ho van subratllar els presidents de l’Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació (ACPO), Jaume Francesch, i de l’Associació Catalana d’Orientació Escolar i Professional (ACO), Montserrat Núñez, els quals van estar acompanyats en l’acte inaugural pel director general de Joventut de la Generalitat, Toni Reig.

    Als seus parlaments, Francesch i Núñez van insistir que es tracta d’un congrés obert i que les diferents taules i ponències (podeu trobar el programa complet aquí) s’han concebut perquè experts i no experts comparteixin mirades i s’enriqueixin mútuament. Tot i tractar-se de la primera edició, la temàtica del congrés Barcelona Inclusiva ha aixecat un gran interès, com ho demostren les 80 comunicacions presentades i les 750 persones que hi passaran al llarg dels cinc dies.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ACPO Barcelona Inclusiva Escola inclusiva Inclusió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els acadèmics utilitzen la Viquipèdia, però d’amagat
    Next Article
    Actualitat
    Tot infant té dret a no ser ensinistrat
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}