Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quan la ciutat educa o deseduca

    Jaume Funesdesembre 1, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dies enrere es va celebrar a Barcelona el XIII Congrés de Ciutat Educadores. No ho he seguit amb intensitat i espero que hagi estat útil. Però, com que en temps de retallades eductives i d’adulteració de conceptes i valors tot queda una mica aigualit, he anat a la meva biblioteca del passat a revisar el llibre del I Congrés. Com a bon desmemoriat tenia els meus dubtes de per què es va fundar aquest moviment. Vaig tenir la curiositat de llegir el que tots plegats dèiem el 1990. Descobrir què quedava, què havia de quedar de tot aquell dinamisme. La lectura no em va generar ganes de fer historia però sí de posar al dia tot allò que, més enllà del màrqueting polític de cada moment, conforma la potent idea que la ciutat educa (pot educar o deseducar segons qui la governi).

    Aquest és el resum. Fa 25 anys i ara, parlar de Ciutat Educadora volia i vol dir:

    1. Reconèixer que l’entorn, el medi, el context del barri, poden mediatitzar el contingut de l’educació, poden fer possible, difícil o impossible la tasca de l’escola.
    2. Entendre que educar avui és una acció complexa. Una acció producte d’influències múltiples. Una realitat dinàmica i canviant. Tan viva i canviant com la ciutat.
    3. No diferenciar gaire entre educació formal (dins l’escola) i informal (aprenentatges no escolars). Acceptar les matemàtiques que s’aprenen fora i el joc descobridor que es produeix a l’aula.
    4. Acceptar que educar i aprendre (educar aprenent) és una acció sistèmica, el producte de la interacció entre influències diferents. Acceptar que l’escola està passant a tenir la funció d’integrar influències diverses.
    5. Si la ciutat educa és perquè l’educació té dimensions molt diverses, entre les quals és tant important conviure com comprendre. Si la ciutat educa és perquè l’educació ha de ser integral i integradora.
    6. No té sentit parlar de la ciutat sense parlar de l’educació permanent. Es tracta d’afirmar que s’aprèn al llarg de tota la vida i que l’escola no és el principal espai per aprendre. Es tracta de governar la ciutat creant els espais i els serveis per poder continuar aprenent.
    7. Si posem a la ciutat pel mig no és per imposar el realisme sinó per dinamitzar l’utopia educativa. El dinamisme dels barris pot arrossegar l’immobilisme de la institució escolar.
    8. Però, de manera molt especial, considerar el potencial educatiu de la ciutat significa reconèixer que la ciutat no proporciona les mateixes oportunitats educatives a tothom. Reconèixer que això va per barris. Treballar per a que la ciutat sigui la que construeixi en primer lloc les oportunitat de qui no en té a casa seva, al barri empobrit o a l’escola que no pot més. La ciutat és educadora si primer es dedica a compensar.

    No sé si el Congrés d’aquest any ha pensat en tot això. Com que la desmemoria i l’adulteració del llenguatge predominen m’he atrevit a recordar-ho. Recordar el “mestratge” que les ciutats poden fer si estan interessades per l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Jimmy’s Hall
    Next Article
    Actualitat
    L’educació el 2030: una escola menys rellevant i un aprenentatge més individual
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}