Els infants nascuts prematurament, si ho necessiten, podran començar P-3 més tard, amb quatre anys. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ho ha anunciat aquest dilluns en la presentació de les previsions de preinscripcions escolars de cara al curs 2015-2016. Segons Rigau, es podran incorporar “a una edat diferent dels tres anys aquells infants amb un nivell de maduresa que ho aconselli”.
En aquest sentit, la consellera ha expressat que fa mesos que estan treballant en un pla per adaptar l’entrada al sistema educatiu d’aquests infants. De fet, ha citat un estudi intern, elaborat amb aquest objectiu, que revela que els nascuts a finals d’any tendeixen a repetir curs amb més freqüència durant els primers cursos d’escolarització.
Fins ara ja es podien escolaritzar per aquesta via els infants prematurs si es posaven d’acord les famílies, els metges i els EAP (equips d’assessorament psicopedagògic, que depenen d’Ensenyament), i sempre que haguessin passat prèviament per l’escola bressol. Ara, la novetat és que ho podran fer inclús sense haver passat per cap llar d’infants. Això sí, caldrà un informe favorable de l’EAP i també del CDIAP (centre de desenvolupament infantil i atenció precoç).
Informes a P-3 a les escoles desfavorides
Els pares i mares que inscriguin els seus fills a P-3 en les escoles que Ensenyament té detectades com a “d’alta complexitat” -d’entorns desfavorits, principalment- ho hauran de fer amb un informe del pediatra sobre factors biològics de risc, dèficits visuals o auditius i desenvolupament psicomotor. L’objectiu d’aquesta mesura, que es preveu que involucri els 7.000 infants que entraran a P-3 en aquestes escoles, és el de detectar des dels inicis les necessitats educatives especials per poder fer-hi front. “Volem anar a l’arrel, no només saber que hi ha diferències, sino per què”, ha explicat Rigau.
La iniciativa va en col·laboració amb el departament de Salut de la Generalitat i la Societat Catalana de Pediatria, que està previst que aportin orientacions als mestres sobre com valorar l’informe i quines actuacions fer per facilitar l’aprenentatge als nens que presentin necessitats específiques. La consellera es mostra convençuda que aquesta actuació contribuirà a reduir les desigualtats en l’educació.
De moment seran només els centres d’alta complexitat els que incorporin aquesta mesura de prevenció, però en el futur l’objectiu és que ho facin tots, ha declarat la consellera.