Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les joguines que et faran pensar com un científic

    Estefania Jou - Agencia SINCgener 11, 20167 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una joguina amb excessiu disseny o massa complicat no és realment necessari per suscitar l'interès per l'enginyeria. / Fotolia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les joguines STEM -aquelles relacionades amb ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques- copen cada vegada més l’oferta comercial, però hi ha pocs estudis que demostrin que realment impulsen nens i nenes a l’atracció per aquestes disciplines. El professor Jeffrey Trawick-Smith, expert en el joc dels nens en el Centre d’Educació Infantil de l’Eastern Connecticut State University (EUA), sorprès davant l’escassetat d’investigacions referent a això, va observar, al costat del seu equip, a preescolars utilitzant joguines específiques i va mesurar la seva capacitat per resoldre problemes, la seva expressió creativa i la interacció social.

    Després de cinc anys de proves, la joguina de major puntuació, tant per a nens com per a nenes, va ser un conjunt bàsic de blocs de fusta. Un joc que, segons va comentar Trawick-Smith a The New Yorker, “fomenta la capacitat de resoldre problemes i el pensament matemàtic”.

    En un dels experiments, un nen jugava amb una senzilla sèrie de peces planes magnètiques i necessitava un fragment quadrat per acabar la “casa per a tigres” que estava construint. Com no va poder trobar cap peça amb aquestes característiques, en va combinar dues de triangulars per a crear-ne una quadrada, demostrant que les joguines de construccions estan connectades amb conceptes matemàtics.

    Segons el científic, el que fa que les joguines promoguin de manera efectiva les habilitats científiques no és la determinació del gènere o els dissenys complicats, sinó la simplicitat i el fet de no tenir una sola utilitat predefinida. Això permet a nens i nenes experimentar i explorar.

    Menys disseny per fomentar la creativitat

    Tot i l’absència d’estudis científics, les empreses de joguines han dut a terme les seves pròpies investigacions per dirigir-se millor als seus clients, els nens i els seus pares. A la conclusió a la qual moltes d’elles arriben és que un artefacte amb excessiu disseny o massa complicat no és necessàriament el més indicat per suscitar l’interès per l’enginyeria mitjançant el joc.

    Les joguines STEM, que miren de fomentar la creativitat, la lògica i les habilitats dels nens per resoldre problemes, estan de moda, però reben una crítica comuna: deixen poc espai per a la creativitat.

    “Qualsevol joc pot potenciar les destreses científiques: un nen pot aprendre matemàtiques amb un joc especialment dissenyat per a això o amb les peces LEGO. No obstant això, és veritat que hi ha jocs que a determinades edats són més específics i permeten desenvolupar àrees concretes, com podrien ser les joguines científiques o els petits experiments, per exemple, de biologia o d’astronomia “, exposa a Sinc Maite Francès, responsable del departament de Publicitat, Estudis i Tendències de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ).

    El Port Espacial de LEGO ha estat elegit per l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets com la Joguina Estrella de 2015 en la categoria de Construcció. / LEGO
    El Port Espacial de LEGO ha estat elegit per l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets com la Joguina Estrella de 2015 en la categoria de Construcció. / LEGO

    Segons un treball realitzat el 1997 per l’AEFJ, en col·laboració amb Jeffrey Goldstein, doctor en Psicologia a la Universitat d’Utrecht (Holanda) i el pediatre francès Julien Cohen-Solal, és recomanable que des de molt primerenques edats els nens utilitzin jocs de construccions i puzles, i que dels 6 als 11 anys es diverteixin amb caixes d’experiments, microscopis i construccions complexes.

    “En funció de les seves característiques i les habilitats, hi ha nens als quals els van molt bé joguines més específics per aprendre; però potser un altre nen amb una joguina de construcció pot començar des de la més tendra infància -amb dos o tres anys- a acoblar peces i desenvolupar nocions d’enginyeria, cosa que potser no aprendria fins als deu anys, ja amb una joguina específica”, afegeix l’experta.

    A què es considera joguina científica?

    Experiments que ajuden els nens a entendre en què consisteixen les energies renovables, robots que només funcionen amb llum solar o molins de vent que a través de l’energia eòlica aconsegueixen carregar piles del tipus AA, formen part de l’àmplia varietat de joguines relacionades amb la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques.

    Les joguines STEM es caracteritzen per aplicar cadascuna d’aquestes disciplines en el món real. Alguns representen ecosistemes en miniatura que ensenyen el funcionament del cicle de l’aigua. En aquest petit espai tancat les llavors poden germinar, generar vapor d’aigua quan són petites plantes i, finalment, fer que ‘plogui’ dins del miniecosistema.

    També hi ha rellotges sense piles que només es posen en marxa en funció de la quantitat d’aigua, suc o altres líquids que s’aboquin en els dos tubs corresponents, connectats a dos cables que generaran l’electricitat necessària. Aquesta joguina sobre conceptes com el pH ensenya com produir energia de manera ecològica.

    L’interès creixent per l’oci STEM ha disparat l’oferta d’aquests productes però, “tot pot convertir-se en joguina científica i es cataloga en funció de la jugabilitat”, assenyala Francès, que subratlla que les manualitats o la construcció també poden fomentar en els nens l’interès per la ciència.

    A la llista de les millors joguines de l’any que AEFJ elabora anualment, el favorit en la categoria de Construcció 2015 ha estat el Port Espacial de LEGO, que podria entrar en aquest apartat específic de joguines científiques o STEM, perquè afavoreix la curiositat cap a l’espai o l’enginyeria.

    Així mateix, un dels destacats per aquesta associació per les Joguines Estrella 2015-2016 és el robot Meccanoid G15 de Bizak, que seguiria el mateix plantejament que l’anterior: es tracta d’un robot interactiu que ha de ser construït i programat pels nens, una cosa que, segons el fabricant, pot aportar nocions d’electrònica i robòtica.

    No obstant això, experts com Kathy Hirsh-Pasek, professora de Psicologia a la Universitat de Temple (Estats Units) i experta en aprenentatge i desenvolupament infantil, aconsellen prudència amb les afirmacions d’alguns fabricants sobre els beneficis del seu producte, ja que no sempre estan avalats per proves científiques.

    En la mateixa línia, un investigació publicada recentment a la revista JAMA Pediatrics afirmava que, tot i ser més cridaneres, les joguines electròniques amb llums i sons no potencien la comunicació oral entre els més petits i les seves famílies tant com els clàssics. Quan comparteixen el temps amb un puzle o un trencaclosques, pares i fills parlen més i amb un llenguatge més ric, el que fomenta el desenvolupament cognitiu del nadó.

    Els nens demanen més joguines STEM

    Per conèixer els gustos dels seus clients potencials, l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets va demanar a la Universitat de València un estudi sobre els valors, perfils i preferències dels nens espanyols d’entre 8 i 12 anys d’edat. Els enquestats van manifestar tenir molt d’interès (63,3%) en els jocs científics o d’experiments. Les nenes d’entre 8 i 10 anys i de classe alta eren el perfil preferent d’aquests jocs.

    Aquest petit ecosistema explica com funciona el cicle de l'aigua. / Clementoni / Dideco
    Aquest petit ecosistema explica com funciona el cicle de l’aigua. / Clementoni / Dideco

    L’elevat interès que susciten en aquesta anàlisi les joguines STEM les posiciona en cinquena posició com les preferides pels nens, darrere dels jocs de taula (70,1%), jocs i joguines esportius (69,3%), videojocs electrònics i audiovisuals (67,5%) i jocs de misteri (67%).

    Segons les dades manejades per Amazon, les vendes d’aquest tipus de jocs han crescut un 204% a la seva pàgina web respecte a l’any passat. També indiquen que l’interès per joguines científiques comença a penetrar amb força a Espanya després d’haver-se consolidat en els països anglosaxons.

    Als Estats Units, per exemple, les vendes d’aquests productes van augmentar un 35% el 2013, un 51% el 2014 i un 63% en 2015. La web va posar en marxa una botiga especial de joguines STEM que compta amb més de 230 articles.

    Malgrat aquesta oferta, a les llars espanyoles segueixen triomfant les opcions clàssiques. Les joguines científiques són originals i curioses, però no comunes.

    Per a Maite Francès, és preferible no forçar els nens a que utilitzin joguines STEM si no volen, ni que els pares s’obcequin en regalar-los el que ells consideren que són instruments educatius “ja que les seves bones intencions podrien resultar contraproduents”, recalca.

    “Si els pares volen triar un joc, han d’observar el perfil del seu fill i comprendre què pot anar més amb la seva personalitat. Hi ha molts estils de joguina, no tots han de ser provetes”, conclou l’experta. Al final l’objectiu de la joguina, científica o no, és que els nens es diverteixin imaginant.

    Aquest és un article publicat a Agència SINC

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciència joguines Lleure STEM
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Jaume Cela: “Amb només dos mestres més en una escola podríem resoldre molts problemes”
    Next Article
    Actualitat
    El món de poesia de Joana Raspall arriba a l’univers digital
    Estefania Jou - Agencia SINC

    Related Posts

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}