Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Més d’1,5 milions d’alumnes comencen el curs escolar aquest dilluns

    Redacciósetembre 12, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Tornada a l'escola. /Edu Bayer
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els centres educatius catalans han obert les portes a les 9 h a més d’1,5 milions d’alumnes, la xifra més alta d’estudiants matriculats en els ensenyaments no superiors de la història. Hi haurà quasi 8.000 infants i joves més que el curs passat, fet que ha obligat a l’Administració a incorporar 798 docents més. Així, el sistema comptarà enguany amb 66.460 mestres i professors, un volum, però, que encara és inferior als 67.045 que hi havia el 2011, abans de l’impacte de la crisi.

    Les etapes que experimentaran un creixement d’alumnat més pronunciat són l’ESO, el Batxillerat i la Formació Professional, amb 7.000, 2.500 i 3.500 estudiants més que el curs passat, respectivament. Tot al contrari del que passa a les primeres etapes, on aquest curs 2016-2017 entraran a les aules quasi 700 infants menys que al setembre passat. Aquesta davallada és la que ha portat al departament d’Ensenyament a reduir en els últims anys unitats de P-3. Aquest curs se’n tancaran aproximadament un centenar.

    A partir d’aquest curs, els alumnes amb més dificultats haurien de comptar també amb més suport, segons les previsions del departament d’Ensenyament. Del total de mestres nous que es contractaran, 540 aniran destinats a aquest alumnat amb més problemes. 400 d’ells reforçaran les escoles anomenades d’alta complexitat, és a dir, les d’entorns empobrits que obtenen pitjors resultats; i 140 professionals especialitzats en educació especial s’incorporaran a les aules per treballar amb els alumnes amb necessitats educatives especials. Aquest últim reforç comportarà l’obertura als centres educatius de 50 noves Unitats de Suport a l’Educació Especial (USEE) (espais dins els centres que serveixen per atendre els alumnes amb discapacitat).

    Però no tot el que té a veure amb la contractació de mestres és vist amb bons ulls per la comunitat educativa, al contrari. Els professors segueixen indignats amb Ensenyament per les condicions d’incorporació dels substituts, que van arribar als centres dijous passat, dos dies abans de l’inici de curs, un marge de temps molt estret per preparar bé les classes. El que també preocupa els sindicats és que, amb l’increment d’alumnat de l’última dècada, hi hauria d’haver al cos docent 7.000 mestres més dels que hi ha, segons els seus càlculs.

    L’inici de curs serà especialment novedós per als alumnes de 10 nous centres que s’estrenen aquest setembre. Es tracta de les escoles Les Bases (Manresa), Entença (Barcelona), La Sagrera (Barcelona), Mont-ral (Mont-ral), Sant Cugat (Sant Cugat) i Torre Queralt (Lleida); els instituts Maria Espinalt (Barcelona) i Barberà (Barberà del Vallès), i els instituts-escola Marta Mata (Torelló) i Sant Adrià (Barcelona).

    L’altra cara de la notícia és que molts d’ells ho faran amb mòduls prefabricats, els anomenats barracons. En total, 86 a tot Catalunya. Des d’Ensenyament defensen que cada any són menys els centres que estan conformats en la seva totalitat per mòduls (el 2008 n’eren 120), però el cert és també que si es compten els mòduls n’hi haurà en total 1.010, 14 més que el curs anterior.

    De tots els qui aquest dilluns comencen el curs, els que potser ho faran amb més incertesa són els de Quart d’ESO i Segon de Batxillerat, que segons les previsions d’aplicació de la LOMCE haurien de dur a terme a final de curs la primera edició de les revàlides, encara que aquest any no tindrien efectes acadèmics (està previst que en tinguin a partir del curs 2017-2018). En els últims dies, però, Ensenyament ha intentat aplacar la incertesa assegurant una vegada i una altra que aquestes proves externes no es faran a Catalunya, i res no canviarà en el currículum i en les classes dels alumnes catalans d’aquestes etapes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Una escola funciona quan el mestre entén que ho és de tot el centre, no de la seva classe”
    Next Article
    Opinió
    Com aconseguir que els alumnes siguin realment protagonistes del seu aprenentatge
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}