Les idees preconcebudes que associen més brillantor intel·lectual al gènere masculí comencen a afectar les nenes a una edat tan primerenca com els sis anys, segons indica un estudi de les universitats de Nova York, Illinois i Princeton, els resultats del qual es publiquen aquesta setmana a la revista Science.
Segons explica Lin Bian, investigadora de Psicologia de la Universitat d’Illinois i una de les líders d’aquest treball, “els estereotips que atorguen més habilitat intel·lectual als nens que a les nenes emergeixen molt aviat i tenen un impacte sobre les aspiracions professionals de les dones”.
Molt intel·ligent o molt treballadora?
Per demostrar a quina edat comencen a gestar aquestes idees, els investigadors van dur a terme diversos experiments amb nens i nenes d’entre 5 i 7 anys. En un d’ells, se’ls va fer escoltar una història sobre una persona que era ‘molt intel·ligent’ i després se’ls va demanar que endevinessin quin de quatre adults desconeguts –dos homes i dues dones– n’era el protagonista. També se’ls va dir que escollissin quin adult en una sèrie de parells de diferents gèneres era ‘molt, molt intel·ligent’.
Si bé els resultats van mostrar que tant els nens com les nenes de 5 anys veien el seu gènere de manera positiva, les nenes de 6 i 7 anys eren molt menys propenses a associar la brillantor amb el seu propi gènere. Aquestes diferències d’edat van ser molt similars entre participants de contextos socioeconòmics i ètnics diversos.
En una prova posterior, a un grup diferent de nens i nenes de 6 i 7 anys se’ls va convidar a participar en dos jocs, un per a nens ‘realment intel·ligents’ i l’altre per als que ‘treballen molt dur’. Les nenes es van mostrar molt menys interessades que els nens en el joc per intel·ligents. No obstant això, no va haver-hi diferencies entre uns i altres en l’elecció del joc per als treballadors.
Estereotips que marquen per a tota la vida
Un experiment final va comparar l’interès dels nens i nenes de 5 i 6 anys pels jocs per a nens intel·ligents. Els resultats no van mostrar diferències significatives en els nens i nenes de 5 anysm però la inclinació de les nenes de 6 anys per aquesta activitat va ser, de nou, inferior a la que van mostrar els nens.
Sara-Jane Leslie, investigadora de Filosofia de la Universitat de Princeton i una altra de les autores, recorda les conclusions d’un treball anterior, en què van analitzar com l’estereotip del geni limita les carreres de les científiques.
“Les dones són menys propenses a cursar títols superiors en camps que, segons la creença establerta, requereixen brillantor intel·lectual. Aquestes noves troballes mostren que aquests estereotips comencen a afectar les decisions de les nenes en una edat increïblement primerenca”, destaca.
Segons l’opinió de Lin Bian, “si volem canviar les ments dels joves i fer que el món sigui més equitatiu, ens cal saber quan comencen a sorgir aquests estereotips per poder intervenir i evitar aquestes conseqüències negatives sobre les decisions educatives de les nenes i les seves futures opcions de carrera”.