Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un mal anomenat MIR per al professorat

    Francesc Imbernonjuliol 14, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Fa temps, des de diverses iniciatives, es parla d’un període d’inducció professional del professorat (veure https://porotrapoliticaeducativa.org/) o propostes de les illes Balears, (http://diari.uib.cat/digitalAssets/329/329375_1-dossier.pdfO) o del Programa MIF català (http://mif.cat/docsmif4/), encara que en la proposta catalana es parla de pràcticum resident i no, com hauria de ser, d’inducció professional. La inducció no són unes pràctiques docents –seria molt perillós anomenar-la així–, sinó molt més. I és veritat que en molts països la tenen i és una vella reivindicació dels informes internacionals i de moltes propostes de la millora de la formació inicial del professorat.

    Totes aquestes propostes plantegen un període d’inducció professional per al professorat no universitari (més enllà, se suposa, que el període de pràctiques posterior a l’oposició). Diem inducció professional i no MIR com els metges, com diu la proposta, ja que inducció és la denominació que s’utilitza, des de fa molts anys, en la formació del professorat. I ara ho proposen sectors conservadors i el partit del govern central i hem d’analitzar el per què surt en aquests moments aquesta proposta, ja que amb la davallada pressupostària aplicada a la formació del professorat quasi seria impossible portar-ho a terme, a no ser que darrera d’aquest MIR conservador hi hagi estalvi econòmic o gat amagat.

    L’argument que es fa servir per establir un període d’inducció professional del magisteri, a nivell internacional i amb el coneixement que tenim sobre la formació, és que fa temps que sabem que el professorat fa un aprenentatge real en la pràctica de la seva feina quan treballa amb l’alumnat i a l’escola. Una millor professionalització docent ha de tenir en compte com es realitza la immersió en la professió. I aquí apareix un període d’inducció professional d’un any (la proposta que ha sortit és de dos anys, que pot ser excessiu i no realista) en centres seleccionats i acreditats (escoles innovadores ja que, si no, no servirà de res). Aquesta inducció professional hauria de centrar-se en una formació pràctica amb tutors o tutores seleccionats a les escoles que recolzin i introdueixin al futur professor o professora en aquesta formació en col·laboració amb el professorat de la Universitat (mentors). És important valorar l’experiència docent i convertir-la en una oportunitat d’aprendre, perquè són molt importants les primeres incursions en la pràctica, evitant el somnis trencats o el xoc de la realitat entre el que s’ha estudiat i la pràctica.

    I s’hauria d’analitzar com s’avalua aquesta fase d’immersió del professorat novell en la pràctica per veure la sensibilitat i les actituds necessàries per desenvolupar-se amb l’alumnat, i també l’aprenentatge d’experiències educatives.

    Una proposta com aquesta s’ha de meditar bé, sense precipitacions, i consensuar-la amb les organitzacions educatives. El paper i els discursos ho aguanten tot, però la realitat educativa és més crua que una simple proposta. Hem de prestar atenció a les propostes. No pot ser que, per ser professor o professora, s’estigui 6 anys (o 7 si has de fer un màster per accedir) i després, si un vol accedir a la funció pública, hagi de passar una oposició i tornar a fer pràctiques. Una alternativa seria, com altres països, fer un màster (que ja existeix a secundària i cal estudiar el seu canvi) i aprofitar les pràctiques del Grau i del màster per fer la inducció professional. O estudiar diverses propostes que siguin viables i en benefici dels futurs mestres.

    Tota alternativa o posada en pràctica, la inducció professional hauria de tenir en compte que els períodes d’inducció tenen nòmina (o almenys alguna compensació econòmica) i reducció de jornada tant pels novells com pels tutors de les escoles. I establir bons mecanismes de comunicació entre escoles-universitats. No es pot organitzar un període d’inducció professional sense finançament i una pràctica no remunerada, possibilitant eliminar interins i substituts. I també seria necessari modificar les proves d’oposició.

    De vegades és fàcil fer propostes polítiques de cara a la galeria o del electorat, però quan es tracta d’educació i formació les mesures han de ser sense vel·leïtats, ben meditades, amb cautela, consensuades i en benefici del professorat. I això necessita una proposta rigorosa d’inducció professional.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Bob Lenz: “El treball per projectes no és tot allò que diuen que és”
    Next Article
    Opinió
    La innovació docent a la universitat, és possible?
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}