Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Resistència feminista a l’acadèmia: l’escenari en què aterra l’únic grau d’Estudis de Gènere de l’estat espanyol

    Anna Cristóbalabril 3, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació del 8M
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Estic cansada d’escoltar cada 8 de març que la perspectiva de gènere és clau per a la transformació social i que la formació en aquest àmbit, encara que és obligatòria per llei, no és tan present com hauria de ser”, declara Laura Nuño, investigadora feminista i coordinadora del que va ser el primer grau acadèmic de Gènere en l’estat espanyol. Aquest grau en Igualtat i Gènere, que es va impartir a la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid (URJC) entre 2010 i 2014, finalment va ser suprimit –segons la pròpia universitat– per motius pressupostaris i de demanda. No obstant això, Nuño discrepa del discurs oficial.

    Afirma que el grau va ser “objecte d’atacs des de la seva creació” i que aquell mateix curs acadèmic “hi havia altres titulacions que tenien menys estudiants inscrits i que es van mantenir”. Per a Nuño, el problema és que un ampli sector de l’acadèmia concep “l’androcentrisme com a neutralitat i, quan els Estudis de Gènere intenten desmuntar aquesta aparent neutralitat, se’ls acusa d’ideologia”.

    Quatre anys després de la supressió del grau de la URJC, la facultat de lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) implementarà al proper curs acadèmic l’únic grau en Estudis de Gènere de Catalunya i de l’estat espanyol. Si bé Catalunya ja compta amb diversos postgraus oficials i màsters especialitzats en matèria de gènere, Meri Torras, Doctora en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada i coordinadora del grau, reivindica la necessitat d’implantar “la mirada autocrítica i transversal dels feminismes des de la formació acadèmica de grau”.

    En la mateixa direcció que Nuño, Torras recorda que “si alguna cosa ens han ensenyat els feminismes és que cap discurs està absent d’ideologia i que tots els discursos de coneixement són posicionats”. Aprofundir en el caràcter cultural del sistema sexe-gènere i en les lògiques heteropatriarcals que el sustenten, així com generar eines per transformar la desigualtat entre dones i homes en la nostra societat són els objectius fonamentals del grau. Aquesta titulació, en la qual estan implicades 8 facultats, conjuga diferents disciplines que van des de la psicologia fins a l’economia, passant per la sociologia, el dret o la història.

    El Ministeri d’Educació encara fa l’orni a la Llei contra la violència de gènere i la d’Igualtat?

    “La falta de reconeixement dels Estudis de Gènere només s’explica des del menyspreu i des de la creença que el feminisme és una cosa només de dones i per a dones”, afirma Nuño. I és que, encara que tant la Llei Orgànica contra la Violència de Gènere (aprovada el 2004) com la Llei d’Igualtat (2007) es comprometen a incorporar i fomentar en tots els àmbits acadèmics formació, docència i recerca en igualtat de gènere i no discriminació, l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) i l’Agència Estatal de Recerca (AEI) segueixen sense reconèixer els Estudis de Gènere com una àrea de coneixement científica específica.

    Al febrer, el Ministeri d’Educació va assegurar a eldiario.es que s’estava “treballant per arribar a un consens que permet crear, específicament, i no només de manera transversal, l’àrea de coneixement de gènere des d’un punt de vista normatiu”. Dos mesos més tard, el Ministeri d’Educació ha defugit la proposta d’actualitzar l’estat d’aquest “treball” a Catalunya Plural.

    La manca de reconeixement dels Estudis de Gènere té conseqüències negatives en la promoció professional d’aquelles professores i investigadores l’objecte d’estudi de les quals és el feminisme. Per aconseguir més retribució o una reducció de la càrrega lectiva que els permeti invertir més temps en recerca, les professores han de sol·licitar els sexennis: un reconeixement de la tasca investigadora que té lloc cada sis anys. Però, en un context acadèmic en el qual els estudis feministes no estan consolidats com a àrea de coneixement oficial, les revistes d’alt impacte especialitzades en gènere i igualtat són limitades i, segons Laura Nuño i Meri Torras, “les recerques amb perspectiva de gènere són avaluades per un tribunal inexpert en la matèria, analitzades des dels pressupostos d’altres disciplines”. Aquesta estructura acadèmica inevitablement obliga a les professores a vincular les seves recerques a d’altres àrees o, en paraules de  Torras, a “viure en l’esquizofrènia d’haver de fer un doble currículum”: un de centrat en el feminisme i un altre d’adscrit a una àrea de coneixement oficial.

    Del feminisme com a “activisme acadèmic” a una àrea de coneixement reconeguda pel Ministeri d’Educació?

    “Centrar les recerques en els estudis de gènere suposa fer una aposta d’activisme acadèmic”, insisteix Torras. Així, en un escenari que infravalora el feminisme i el redueix a una mera qüestió de dones, Laura Nuño afegeix: “ens obliguen a treballar des del voluntarisme, i el temps que dediquem a investigar amb perspectiva de gènere és temps que no invertim a desenvolupar estudis que sí que computen i que serveixen per a la nostra promoció professional”.

    Nuño considera que “la indiferència” del Ministeri d’Educació cap al feminisme transmet un missatge desesperançador a les noves generacions: “una invitació a no investigar amb perspectiva de gènere perquè va en detriment de la pròpia carrera professional”. Davant d’aquest escenari, nombroses entitats universitàries, agències de recerca i associacions s’han aixoplugat dins la Plataforma Universitària d’Estudis Feministes i de Gènere. Aquesta Plataforma, dirigida per la catedràtica en Informació i Documentació Rosa San Segundo, té com a objectius exigir que es compleixi la llei en matèria d’igualtat de gènere i aconseguir el reconeixement dels estudis feministes com a àrea d’investigació específica, així com també incloure subàrees dins de totes les àrees de coneixement que contemplin els estudis de gènere.

    Malgrat que San Segundo denuncia que “les feministes seguim estant a la perifèria del sistema acadèmic”, també es mostra optimista amb el futur: “El nou grau en Estudis de Gènere, sens dubte, suposarà un pas més perquè el feminisme s’acabi establint com una àrea de coneixement reconeguda”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Feminisme grau en estudis de gènere UAB universitat autònoma
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    1918-2018. Cent anys de la metodologia de projectes
    Next Article
    Actualitat
    La preinscripció escolar no inclourà la casella del castellà
    Anna Cristóbal
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}