Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola com a metàfora i representació

    Josep Maria Turuguet Salgadogener 31, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    [I recordem que gastem 600 M€ anuals en llibres que desapareixen. Possiblement la reutilització sigui un principi de reconeixement del malbaratament]

    La mínima expressió d’una escola moderna és una sèrie d’aules amb parets, pupitres, pissarra i un llibre per a cada nen (generalment iguals). Un cop tenim això, ja hi poden entrar els actors.

    Dic moderna perquè tota la vida, amb els sols actors en un espai ja n’hi havia hagut prou. Però amb la modernitat liberal, hi calen infraestructures i mobilliari. Però també dic expressió mínima, perquè l’ésser humà és un animal ambiciós i imaginatiu que somia sempre coses millors. I segur que podem somiar una escola moderna millor.

    Els ingredients apuntats per a “l’expressió mínima” semblen indicar que els actors no dissenyen l’escola, sinó que els ve donada. L’espai i els textos arriben predissenyats per autoritats i empreses. Però per a tenir una màxima expressió de l’escola ens agradaria pensar que els actors protagonitzen el disseny mai completat d’una escola perfecta. I en això cal dir que amb les parets sempre tindran poca cosa a fer, però el mobiliari i el material ja és una altra cosa.

    Una escola amb només les parets i el mobiliari estàndard (que podria incloure els llibres de text) és una minsa representació del món que volem mostrar als nens. Ja sé que hi posem més coses, murals, boles del món, llibres i jocs i, al final de cada curs, les parets queden decorades per imatges que els nens han donat del món a instàncies dels professors: els murals i treballs. Però poden els nens construir imatges prou afinades del món a partir de simples parets i llibres de text? Pot el mestre amb la seva sola paraula omplir aquest buit de món? Han conegut el món prou a fons? En tenen una experiència prou profunda encara que només sigui metafòrica o al·legòrica?

    Perquè diguem-ho ja: qualsevol material pedagògic que es pugui posar en una escola no és més que una metàfora o una al·legoria del món que els adults podem veure i modificar en qualsevol part del planeta. Per tant, podem veure l’escola com una metàfora o al·legoria del món real on es viuen experiències.

    I la principal cosa que el mestre pot oferir als nens no és la matèria que pot estar ben representada en llibres làmines murals i altres metàfores del món. El més durador que li pot oferir són experiències i, és clar, la matèria viatja amb elles. Ara no es pot fer gaire perquè els mestres no les tenen, no les reben ni en l’escolaritat ni en la formació universitària. Si les tenen, el més probable és que se les hagin procurat a sí mateixos. I són aquestes les que els permeten “impartir” o gestionar “la matèria”. El nen coneixerà la flor a partir de les seves experiències contrastades amb les dels altres i amb el contingut de la matèria. I molt sovint li oferim aquest sol. Dir-ho amb la flor és fàcil, però no ho és tant amb “la negociació”, “la bellesa” o “el conservadorisme”. Existeixen experiències de l’abstracció? Quina experiència es pot tenir d’un moviment literari? Les tenen els mestres, a part d’haver-se familiaritzat amb la terminologia i fer-se’n una idea aproximada?

    Per això crec que l’escola ha de ser el lloc on es reuneixin i es multipliquin les representacions, les experiències i les metàfores del món de manera que mestres i alumnes puguin cercar-les, afegir-les, modificar-les, reconstruir-les, jugar amb elles i viure noves experiències que ni un ni altre haguessin tingut. L’escola hauria de ser el lloc on conflueixen el museu, la biblioteca, l’ateneu, l’arxiu, el laboratori, el taller, l’escenari… No el lloc on hi ha una biblioteca, un museu, un arxiu, un laboratori… Si hi ha una biblioteca, el llibre de text segueix manant. Si tota l’escola és biblioteca, mediateca i museu, el llibre de text deixa de ser necessari i el mestre s’allibera del feixuc deure de “donar la matèria” i pot centrar-se en el nen cercador. I no dic que això li impedeixi “donar” la matèria que vulgui quan cregui que ha de donar-la, amb una classe (magistral o «d’estar per casa»), conferència o el que sigui, dic que la riquesa material de l’escola pugui arribar a rellevar-lo d’aquesta servitud sistemàtica per poder gestionar com la matèria creix dins de cada nen. Un espai amb aquesta riquesa és un espai on necessàriament es produiran experiències del món, ni que siguin metafòriques o al·legòriques.

    Només falta fer el salt o el cop de timó per transformar els mestres en portadors i gestors de matèria en portador de matèria i gestor de talents.

    Un altre dia explicaré com pot ser una escola «metafòricament rica».

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació360 compleix un any amb més de 120 aliats i la vista fixa a les eleccions municipals
    Next Article
    Actualitat
    Comença una ‘setmana de lluita’ amb tancades a diverses escoles i instituts
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    L’ús compulsiu dels videojocs (de mòbil), dades i propostes alternatives

    juny 10, 2025

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}