Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Bargalló anuncia la creació de 25 instituts escola per al curs vinent

    Redacciófebrer 11, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller Bargalló, en la recent inauguració de l'Institut Escola Mestre Andreu, de Sant Joan de les Abadesses
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant la presentació en roda de premsa, el conseller Bargalló ha definit l’institut escola com “un model de lluita contra la segregació i de resposta a les necessitats d’escolarització”. El titular d’Educació ha defensat que es tracta d’un model que conté elements positius de millora per als centres que l’apliquen: “En els casos que s’ha tirat endavant, ha estat un model d’èxit, s’ha reduït l’absentisme, s’han millorat resultats i han minvat els problemes de convivència”.

    Els centres que es desplegaran són majoritàriament l’ampliació d’escoles per la implantació de la secundària, i en tres dels casos per fusió de centres existents –Sant Quintí de Mediona, Empuriabrava i Cornudella–. En cap cas, són centres nous que no existien el curs actual. En total, el curs que ve hi haurà 53 instituts escola –per la suma entre els 28 actuals i els 25 que hi haurà el curs que ve–.

    El llistat de centres que el proper curs seran institut escola, ja sigui per implantació de la secundària o per fusió, són els següents:

    SSTT
    Nom
    Població
    Baix Llobregat
    Pepa Colomer
    El Prat
    Barcelona Comarques
    Rafael Alberti
    Badalona
    Barcelona Comarques
    Pere Lliscart
    L’Hospitalet
    Barcelona Comarques
    Sant Quintí de Mediona
    Sant Quintí de Mediona
    Barcelona Comarques
    Baldomé Solà
    Badalona
    Barcelona Comarques
    Sant Jordi
    Badalona
    Barcelona Comarques
    Pallaresa
    Santa Coloma de Gramenet
    Catalunya Central
    Barnola
    Avinyó
    Catalunya Central
    Pompeu Fabra
    Pont de Vilomara
    Consorci d’Educació de Barcelona
    ARTS
    Barcelona
    Lleida
    Magraners
    Lleida
    Maresme-Vallès Oriental
    Montagut
    Santa Susanna
    Maresme-Vallès Oriental
    Pla de l’Avellà
    Cabrera de Mar
    Maresme-Vallès Oriental
    Pallerola
    Sant Celoni
    Tarragona
    Teresina Martorell
    El Vendrell
    Tarragona
    Cornudella
    Cornudella Montsant
    Terres de l’Ebre
    Agustí Barberà
    Amposta
    Vallès Occidental
    Martinet
    Ripollet
    Vallès Occidental
    Montcada
    Montcada
    Vallès Occidental
    Pinetons
    Ripollet
    Vallès Occidental
    Can Llobet
    Barberà
    Vallès Occidental
    Pere Viver
    Terrassa
    Vallès Occidental
    Teresa Altet
    Rubí
    Vallès Occidental
    Sant Esteve
    Castellar del Vallès
    Girona
    Empuriabrava
    Castelló d’Empúries

    Una aposta per la continuïtat pedagògica

    El model d’institut escola implica que un sol centre pugui oferir diferents nivells educatius fins abastar tota l’etapa d’escolarització, entre els 3 i els 16 anys. Així, segons el departament, “es facilita la integració i un únic projecte pedagògic. Aquest projecte ha de donar una continuïtat formativa, en especial en el pas entre l’etapa de primària i la de secundària. I al seu torn, la continuïtat ha d’afavorir un seguiment de l’evolució dels alumnes”. El conseller Bargalló ha afirmat que el model “compacta l’oferta de 3-16 anys en un únic centre i això permet un projecte educatiu comú, que diferenciï clarament la primària de la secundària però que asseguri la continuïtat del projecte pedagògic del centre”.

    Al mateix temps, el fet de compartir el projecte educatiu de centre entre primària i ESO facilita la convivència entre infants i adolescents i l’aprenentatge entre iguals, afirma el Departament. En l’àmbit dels docents, “la continuïtat entre etapes permet un perfil de docent més versàtil i polivalent, i alhora, promou unes metodologies d’aprenentatge globalitzades”.

    La planificació dels instituts escola “s’ha fet a proposta dels serveis territorials, coneixedors de la realitat dels diferents territoris, i amb planificació conjunta amb els municipis i la comunitat educativa dels centres”. Prèviament a l’aprovació, “s’ha tingut en compte la viabilitat tant des del punt de vista de previsió de les necessitats d’escolarització com dels espais i equipaments necessaris”.

    Xarxa d’Instituts Escola

    L’experiència dels 28 instituts escola existents permet conèixer el funcionament i realitats actuals, i és per aquest fet que Bargalló ha anunciat també la creació de la Xarxa d’Instituts Escola, la qual facilitarà el contacte entre centres, tant a nivell virtual com presencial. Així, segons ha dit el conseller, “aquests 25 instituts escola tindran un seguiment especial per tenir cura que continuï el model d’èxit. Volem que el model es conegui i es posi en comú, per tal que tinguem la definició plena del què és l’institut escola”.

    En la planificació dels instituts escola, el Departament ha tingut en compte diferents circumstàncies que aconsellaven la seva creació. Per exemple, “la necessitat de dissenyar un projecte pedagògic per la zona, i que suposi una millora dels resultats educatius o una millora de la convivència als centres. També la necessitat d’ampliar l’oferta d’ESO en zones on els instituts tenen una escolarització molt alta; el fet de donar solució a zones allunyades que obliguen a llargs desplaçaments; i ser un element de millora en zones d’absentisme i abandonament prematur”.

    El primer institut escola es va crear el 1932, l’anomenat Institut Escola de la Generalitat de Catalunya, situat al Parc de la Ciutadella. El funcionament del centre el determinaven les normes elaborades pel Consell de Cultura de la Generalitat, que fixava, entre d’altres normes, l’edat mínima d’ingrés al centre (11 anys), l’admissió d’alumnat dels dos sexes, el nombre d’alumnes, el pla d’ensenyament i l’organització. Ho complementava un reglament intern que definia trets com ara la coeducació, l’ús del català com a llengua bàsica, les sortides fora de l’aula, la supressió de qualificacions i llibres de text o la introducció de l’exercici físic, entre d’altres aspectes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Institut escola Josep Bargalló
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’art de crear zones de confort
    Next Article
    Actualitat
    Barcelona i les seves universitats afronten junts els desafiaments de l’educació superior
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}