Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I tu, com eduques?

    Caterina Pedregalfebrer 13, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Esplac
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Esplac

    La creació del Decret dels drets dels infants, l’any 1989, va ser un punt de partida per les administracions, i per moltes organitzacions: reflectia el compromís ferm de garantir el compliment d’aquests drets. Cada 20 de Novembre, les monitores i els monitores treballem amb els nostres infants els seus drets, els fem conscients que tenen veu, i que la seva opinió ha de ser escoltada. No obstant això, a vegades ens oblidem de reflexionar quin és el punt central de la nostra mirada, a l’hora de fer aquestes reivindicacions: estem segures de que ho fem des d’una òptica paidocentrista (és a dir, ficant l’infant al centre)? Som capaços i capaces de deixar de banda aquella idea (tan aferrada dins nostre) que «els adults tenim més experiència i més estudis, i això fa que sapiguem què li convé a un infant, millor que ella o ell mateix»? Probablement no.

    Fa uns anys es va posar de moda dir que hi havia espais de participació infantil. A les escoles, els esplais, els caus i els ajuntaments ens va entrar, de sobte, la necessitat de mostrar que en els nostres espais, les opinions i motivacions dels infants eren escoltades i integrades dins dels nostres projectes. Així que, dit i fet, vam començar a fer assemblees trimestrals, consells d’infants, valoracions d’activitats… com si no hi hagués un demà! Què bé que ens sentíem amb nosaltres mateixes…! Com creixia el nostre ego d’adults veient que, a la fi, estàvem reservant un espai als infants on poder expressar-se! Ara bé, ningú no ens havíem plantejat, aleshores, què passava quan una assemblea no anava bé, o com havíem d’actuar quan un grup d’infants demanava fer una activitat que no era possible dur-la a terme, o quan fèiem el conat de recollir propostes i interessos, però que a l’hora de decidir, l’última paraula sempre la teníem les monitores.

    Aleshores ens vam adonar que els infants no sabien participar, que tant a ells com a nosaltres ens mancaven eines, i que una participació real no era bufar i fer ampolles. De sobte, van arribar les incoherències, els dubtes: hi ha edats a les quals un infant encara no està preparat per participar? Quants cops hem trobat respostes i arguments que es basen en conceptes com la maduració, el desenvolupament cognitiu, i mil històries més.

    Com podeu veure, fins ara hem parlat de fets, però no de conceptes. I de mot, en aquest article, n’hi ha un de molt clau: estem parlant d’adultocentrisme. I això què *** és? Doncs tot el que hem estat parlant fins ara: l’adultocentrisme és el paradigma que situa a l’adult al centre de tot, i fa que el seu poder impregni qualsevol etapa vital, provocant que la infància es mantingui en una situació especialment desafavorida. La visió adultocentrista no només limita i dificulta el paper actiu, apoderat i participatiu que haurien de tenir els nostres infants i joves a l’esplai, sinó que també està present als carrers, a les escoles i a tota la societat.

    Quants cops hem sentit a dir la frase «els infants son els ciutadans del futur»? Això, implícitament, indica que no els estem considerant ciutadans del present; els dona a entendre que el seu paper a la societat és fer-se adults, i formar part d’un sistema que (en la majoria dels casos) té com a objectiu socialitzar-los i preparar-los per a la vida adulta i l’accés al mercat laboral. No és estrany que des de ben petits se’ls pregunti què volen ser de grans, o que hagin de complir amb horaris i tasques que responen més a les lògiques adultes que no pas a la seva necessitat d’estar presents, de jugar i de descobrir. Per sort, cada cop més, la innovació pedagògica comença a posar l’infant al centre de l’acció educativa. Tanmateix, sabem que falta camí per recórrer, i que el primer pas perquè els infants vulguin expressar-se i tinguin el desig de fer-ho, és que les persones adultes sapiguem escoltar-los activament i vincular les seves propostes a canvis reals.

    Per què un infant no pot discutir amb un adult sobre com vol que sigui la seva educació? Per què un infant no pot opinar sobre com vol que sigui el seu barri o ciutat, i en cas de fer-ho, per què tan poques vegades es dóna sortida a la seva proposta? Encara avui, ens trobem amb espais de decisió formats per gent adulta que discuteix sobre la infància, quan precisament la presència d’infants tindria tot el sentit. Entenem que qualsevol política d’infància hauria de partir de les seves propostes i interessos, i això només es pot fer, si ells hi són presents i se’ls convida. Sabem també, que els consells d’infants o escolars no sempre són espais reals de participació i política, ja que qui acaba decidint és l’adult.

    A l’esplai, els infants i joves són el centre de la nostra acció educativa. I és precisament per això, que les persones adultes tenim la responsabilitat d’acompanyar-los en la seva presa de decisions. Volem debats que apostin per una infància apoderada: amb veu, i capaç de participar des del seu entorn immediat. La nostra funció, com adults i adultes, és crear espais on la infància pugui ser partícip d’espais decisoris sobre allò que li afecta directament, i també moltes altres qüestions importants. Com ho farem? Carregant-nos de valentia, ja que donar espais també vol dir cedir poder i privilegi, i és precisament en aquest punt quan sovint les monitores i els monitors entrem en contradiccions.

    Per aquest motiu hem decidit reunir-nos el 15 i 16 de febrer, a l’Escola d’Esplac. Per adonar-nos dels privilegis que tenim pel simple fet de ser persones adultes, i a partir d’aquí replantejar-nos la nostra manera d’educar. I per fer-nos, els uns als altres (i a nosaltres mateixos), la següent pregunta: I tu, com eduques?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un informe evidencia el dèficit de places de 0-3 públiques a les Illes Balears
    Next Article
    Opinió
    Qui té cura de les famílies?
    Caterina Pedregal

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}