Les experiències participatives convidades van ser el projecte Brigades de l’Institut de Gurb, el projecte Escoltem el Pati de l’Escola Josep Maria Jujol, el de Delegats/des 3D promogut des de la Direcció General de Joventut de la Generalitat, el projecte Educar en Participació de la Federació de Casals i Grups de Joves de Catalunya, el Consell d’Infants de Sant Feliu de Llobregat, i el projecte Aprenc a participar impartit pel psicopedagog Fermín Rodríguez. Representants de cada iniciativa van fer un taller pràctic i simultani perquè els participants de la jornada poguessin treballar els reptes que van motivar la creació dels seus projectes i traslladar les propostes a les seves realitats. En acabar els tallers es va fer un plenari col·lectiu per posar en comú cada projecte i compartir punts de vista i perspectives.
Implicar a tota la comunitat educativa en la presa de decisions, potenciar les habilitats dels alumnes a través de la participació, acompanyar als infants i adolescents en la detecció de necessitats i l’elaboració de projectes, són algunes de les conclusions de la jornada que han transmès les diferents iniciatives participatives per tal d’empoderar als alumnes dels centres educatius.
En la jornada també es va comptar amb expertes com Ana Novella, professora de la facultat d’educació de la Universitat de Barcelona, i Jordi Collet, sociòleg i vicerector de recerca i transferència del coneixement de la Universitat de Vic. Novella va fer una contextualització sobre el moment actual de la participació infantil i juvenil. Per la professora, en l’actualitat el repte no es troba en com educar en la participació sinó en com generar un escenari on els infants puguin actuar com a ciutadans, perquè “els infants i adolescents participen permanentment a les xarxes i als carrers, però no ho fan com nosaltres diem que ha de ser”.
D’altra banda, Jordi Collet va concloure la jornada amb una conversa conduïda per la periodista Elisenda Rovira, autora del llibre Orgull Xirucaire. Collet va aprofitar la seva intervenció per demanar que cal “repolititzar les coses”. Pel sociòleg, la democràcia cada vegada és fa més estreta amb l’augment de les desigualtats i de la segregació, que ens porta a relacions entre persones perfils més homogenis, i aconsella fugir del consensualisme perquè tendeix a diluir la percepció de desigualtat. L’existència de conflicte, d’interessos divergents, no és el problema; el més “important és mantenir les divergències i que no passi res”, que puguin fer-se explícites i que això no trenqui la convivència.
Aquestes són les principals idees de la jornada de com es pot convertir el centre educatiu en un espai on es fomenti la participació activa dels alumnes:
Potenciar les habilitats dels alumnes i que reverteixin en la comunitat
L’Institut de Gurb porta uns anys duent a terme el projecte Brigades de Suport al Centre. Es tracta d’equips d’alumnes voluntaris que dediquen una hora a la setmana a ajudar al professorat en l’organització i funcionament de l’institut. Ara mateix en tenen vuit brigades diferents: una brigada que ajuda amb els deures als alumnes que ho necessiten, una altra que s’encarrega de la decoració de l’institut, i una altra que porta les xarxes socials del centre, entre altres. “Ells mateixos s’ofereixen perquè veuen recompensada la seva vàlua”, explica una de les representants de l’Institut de Gurb. L’objectiu del projecte és animar els alumnes a posar en valor les seves habilitats, agafar responsabilitats i treballar en equip per esdevenir ciutadans responsables i resoldre els problemes de la vida quotidiana.
Implicar i donar veu a tots els agents educatius
El pati cobert de l’Escola Josep Maria Jujol va provocar la necessitat entre pares, mares, professorat i alumnes de solucionar l’acústica de les instal·lacions per no provocar molèsties als infants. El curs 2014-15 es va buscar la manera d’implicar a tota la comunitat educativa per repensar i transformar el pati. Pel director de l’escola, Ivan Trillo, el fet de donar veu a tothom va ser la clau per aconseguir la seva implicació. “L’èxit del projecte és el procés: els nens, els professors, tothom, va poder participar”, explica Trillo. Afegeix que una iniciativa senzilla com millorar l’acústica del pati, gràcies a la implicació de tots, va esdevenir una “acció transformadora”.
Donar les eines per detectar necessitats i endegar projectes
La Federació de Casals i Grups de Joves de Catalunya ha creat una assignatura anomenada “Educar Participant” que s’imparteix als alumnes de 4t d’ESO dels intituts aprofitant les hores de tutoria. Consisteix en què un grup de formadors del món associatiu els hi doni eines perquè detectin les necessitats de l’entorn i puguin fer després accions o projectes concrets.
Introduir la participació en les metodologies educatives
El psicopedagòg Fermín Rodríguez proposa trencar amb les metodologies tradicionals introduint la participació en la pràctica curricular. El seu programa són tot un seguit de propostes per aplicar als cursos de 1r i 2n d’ESO que anomena “Aprenc a Participar”.
Crear espais de participació perquè s’impliquin en allò que els afecta
El Consell d’Infants de Sant Feliu de Llobregat es va constituir el 1997 i des d’aleshores cada curs desenvolupa projectes que tenen a veure amb els nens i nenes del municipi com són les escoles, els parcs infantils i les zones verdes. Els representants del Consell són escollits d’entre els alumnes de 5è i 6è de primària d’entre tots els centres educatius de Sant Feliu. “Generen moltíssimes idees i propostes, i resolen moltes coses que no poden fer els adults”, explica una de les tècniques de l’ajuntament. El repte que tenen ara és com estendre aquest espai de participació als adolescents d’entre 12 i 15 anys que encara són massa petits pel Consell Jove. En el taller es planteja de forma generalitzada el repte d’incloure als infants i adolescents en tots els processos participatius que es fan a les ciutats.
Acompanyar als alumnes a la consecució d’accions i objectius concrets
El programa Delegats 3D es tracta d’un procés participatiu on l’alumnat tria un projecte que li agradaria desenvolupar i ho duu a terme. Desenvolupat per la Direcció de Joventut de la Generalitat, l’objectiu és potenciar la tasca dinamitzadora i de representació efectiva del delegat/da a la seva aula, fomentar la participació activa de l’alumnat, i millorar les seves competències. El repte que suposa el projecte és que depèn de la implicació del professorat i del fet que la necessitat s’adapti a accions i objectius concrets i reals.